116 Reacties

4 maanden geleden

Reactie op Racingafadingimage

Ik vind het allemaal maar heel raar hoor. Overlaatst bbq gehad, na 2u gepri ...
Waarden* niet lagen

4 maanden geleden

Waarden* niet lagen
Spuit je insuline? Want ik snap soms ook mijn waarden niet, ene keer geen probleem en andere keer wel

4 maanden geleden

Reactie op Seraaa

Spuit je insuline? Want ik snap soms ook mijn waarden niet, ene keer geen p ...
Nee, enkel een dieet hier.

4 maanden geleden

Waarden* niet lagen
Dit is ook wel omdat bbq veel vlees bevat (bevat quasi geen koolhydraten) en veel vet bevat dus je koolhydraten komen traag vrij. Als je 1 u na de 2 chocomousse zou prikken zou je vermoedelijk wel een te hoge waarde hebben. Een ochtendwaarde heeft niets te maken met wat je die avond hebt gegeten hè… maar wel met hoe goed je diabetes onder controle is.

4 maanden geleden

Reactie op Jolienve

Dit is ook wel omdat bbq veel vlees bevat (bevat quasi geen koolhydraten) e ...
Hier beweren ze in het ziekenhuis nochtans wel dat de ochtendwaarde beïnvloed wordt door wat je 's avonds eet. Bij mij is enkel de nuchtere verhoogd. Maar zelf merk ik ook meestal geen link met wat ik de avond ervoor at.

3 maanden geleden

Reactie op Kaat88

Hier beweren ze in het ziekenhuis nochtans wel dat de ochtendwaarde beïnvlo ...
Ik denk dat de nuchtere eerder te maken heeft met hoe goed je suiker onder controle is en ook wel gewoon de invloed van de hormonen (waar je niet aan kan doen). Ik heb altijd perfecte nuchtere waardes maar kan bvb ‘s morgens nauwelijks fruit eten zonder hoge waarde na een uur. Blijkbaar is dat ook typisch voor zwangerschapsdiabetes omdat je cortisolwaarden ‘s morgens pieken. Is moeilijk he… bij mij is stress en slecht slapen een enorme trigger voor slechte ochtendwaarden, maar met een peuter in huis… sterkte iedereen! Nog even doorbijten…

3 maanden geleden

Suikertest is heel goed...

3 maanden geleden

Reactie op Jolienve

Dit is ook wel omdat bbq veel vlees bevat (bevat quasi geen koolhydraten) e ...
Wij zijn vegetariers, dus voornamelijk bijgerechten zoals pasta, aardappelen en brood gegeten. Allemaal koolhydraten dus vandaar dat ik een veel hogere waarde verwacht had. Ik heb ook enkel verhoogde nuchtere waarden, vandaar dat het net wel belangrijk is voor mijn nuchtere waarde wat ik 's avonds eet en hoe mijn lichaam en hormonen dat afbreken en daarop reageren.

3 maanden geleden

Reactie op Jolienve

Ik denk dat de nuchtere eerder te maken heeft met hoe goed je suiker onder ...
De nuchtere heeft bij mij ook niets te maken met de hormonen. Ik heb al minstens van 2018 gelijkaardige nuchtere waarden en dit is mijn eerste zwangerschap. Bij mij is er dus niets veranderd door de hormonen. 'T is maar omdat de waarden voor zwangerschapsdiabetes lager liggen dat daar nu plots moeilijk over gedaan wordt.

3 maanden geleden

Reactie op Kaat88

De nuchtere heeft bij mij ook niets te maken met de hormonen. Ik heb al min ...
Mijn schoonmoeder die al jaren diabeet is haar streefwaarden zijn wel exact dezelfde als degene die we nu mogen hebben.

3 maanden geleden

Reactie op HS8894

Mijn schoonmoeder die al jaren diabeet is haar streefwaarden zijn wel exact ...
Als je niet zwanger bent zien ze alles lager dan 110 als normale nuchtere waarden. Daarboven heb je verstoorde waarden en vanaf 123 diabetes. Als je wel zwanger bent, wordt alles onder de 92 gezien als normaal. En alles tussen 92 en 110 al als zwangerschapsdiabetes. Dus er is wel degelijk een verschil. Wat de streefwaarden zijn voor iemand met diabetes weet ik niet. Het zou kunnen dat hun streefwaarden lager liggen dan wat als normale nuchtere waarden gezien wordt.

3 maanden geleden

Ik heb zelf ook zwangerschapsdiabetes en als grote fan van zoetigheden was dit wel aanpassen. Na het eten mag ik niet hoger staan dan 140mg/dl. Voor mij valt het dieet nog mee ik kan nog zoetigheden eten zonder te hoog te staan. 's morgens eet ik bv havermout met enkele brokjes 70% chocolade en stukje fruit. De dietiste raadde mij witte pasta enzo af maar ondanks dat ik het eet staan mijn waarden goed. Ik denk dat je best zelf gewoon af en toe eens prikt om te controleren wat voor jou haalbaar is? Want er zijn zwangere vrouwen die dit helemaal niet kunnen of ze staan te hoog. Ik eet ook wel kleinere porties tegenwoordig maar heb wel vaker een hongertje 😛

3 maanden geleden

Reactie op CélineVdmme

Ik heb zelf ook zwangerschapsdiabetes en als grote fan van zoetigheden was ...
Oh amai. 140 is wel heel hoog. Ik moet onder de 120 blijven doorheen de dag en onder de 95 als nuchtere waarde 's morgens voor het eten. Moet sowieso 4x per dag prikken. Nuchter en dan nog 2u na elke maaltijd. Ik wordt 2 wekelijks opgevolgd in het ziekenhuis door dokters en diëtisten.

3 maanden geleden

Oh amai. 140 is wel heel hoog. Ik moet onder de 120 blijven doorheen de dag ...
Amai! Ik moet 1x per dag prikken. De ene dag 1u na mijn ontbijt, de andere dag 1u na mijn hoofdmaaltijd. En dan 1x per week een dagcurve dus 4x prikken. Ik moet gewoon 1x per week mijn waarden doorsturen naar de dietist, vroedvrouw, endocrinoloog en gynaecoloog.

3 maanden geleden

Oh amai. 140 is wel heel hoog. Ik moet onder de 120 blijven doorheen de dag ...
140 is idd hoog. Maar het verschil zou hem kunnen zitten in 1u na de maaltijd prikken versus 2u. Na 1u is 140 wel de goede waarde.

3 maanden geleden

Reactie op Kaat88

Als je niet zwanger bent zien ze alles lager dan 110 als normale nuchtere w ...
Hier zijn mijn streefwaarden 95 nuchter en boven de 140 diabetes. En die van men schoonmoeder zijn hetzelfde.

3 maanden geleden

Raar dat die behandeling en opvolgen overal zo verschillend is wel. Zal inderdaad de streefwaarde zijn na 1u prikken dan.

3 maanden geleden

Reactie op CélineVdmme

Ik heb zelf ook zwangerschapsdiabetes en als grote fan van zoetigheden was ...
Idem hier 140 na 1 uur, nuchter 90. Ik prik 1 keer in de week 7 maal, dus voor en na elke maaltijd en hoe slapen en met opstaan. Andere dagen enkele nuchtere waarden.

3 maanden geleden

Hier 3x/week 4x prikken (nuchter, en 1 u na elke maaltijd). Nuchter moet onder de 95 zijn, na 1 uur onder de 140. Raar dat het bij iedereen zo anders opgevolgd wordt 🤷‍♀️

3 maanden geleden

In principe zijn zero frisdrank niet zonder suiker. Voor mensen met diabetes raadt men zero en light af want ook hier wordt de suiker vervangen door een alternatief wat toch in je lichaam als suiker wordt omgezet. Als je diabetes hebt dus geen goed idee en zeker met mate te gebruiken ( best niet). Ook oppassen met teveel fruit overigens ( fructose is ook een vorm van suiker die in je lichaam wordt omgezet naar puur suiker.