116 Reacties

4 maanden geleden

Ja, ik heb het ook.. afgelopen donderdag getest, maar weet pas volgende week wat ik exact moet doen omdat we de dag nadien op reis vertrokken zijn.. ben benieuwd, maar de vroedvrouw sprak van opletten met eten en frisdrank.. maar als je eens oplet zit in alles iets van suikers😅

4 maanden geleden

Ik heb ook die diagnose gekregen. Ik moest volgens ziekenhuis ook opletten, maar ondertussen hebben ze moeten toegeven dat mijn suikers na maaltijden enzo gewoon goed afbreken. Dus let er niet meer veel op. Bij ons zeiden ze in de uitleg dat max 500 ml zero frisdranken per dag mag. Meer raden ze af omdat de effecten daarvan niet gekend zijn. Van max 500 ml is geweten dat het geen schade doet.

4 maanden geleden

Reactie op Kaat88

Ik heb ook die diagnose gekregen. Ik moest volgens ziekenhuis ook opletten, ...
Oh wat een geluk heb je, dat dieet is echt niet fijn 😢 ik heb de hele dag honger 😂 ah ok super dan ben ik al weg meer gerust als ik af en toe een glas zero drink ☺️

4 maanden geleden

Reactie op Kaat88

Ik heb ook die diagnose gekregen. Ik moest volgens ziekenhuis ook opletten, ...
Weet je nog je afwijkende waarde toevallig??

4 maanden geleden

Reactie op lolitake

Weet je nog je afwijkende waarde toevallig??
Was enkel mijn nuchtere waarde die verhoogd was. Maar ik heb resultaten uit 2018 en 2020 die gelijkaardige nuchtere waardes geven toen ik niet zwanger was. Door het dieet dat ik moest volgen voelde ik dat ik richting een prenatale depressie aan het gaan was. En dat wou ik niet verder laten gebeuren omdat dat mij niet beter leek voor mij en het kindje. Zeker aangezien de suikers na een maaltijd duidelijk wel afgebroken werden. En er momenteel niets veranderd is door mijn zwangerschap. Ben nu nog aan het twijfelen of ik het al dan niet in het ziekenhuis zal laten opvolgen, maar dan moet ik aan hun vaste stramien voldoen waardoor ik mij niet goed voel en dat in mijn geval dus ook wat belachelijk is. Waarom zou ik bv. geen stuk fruit als tussendoortje mogen als die suikers wel normaal afbreken. Of dat ik zelf een meter ga kopen om het zelf op te volgen en indien nodig buiten het ziekenhuis hulp kan zoeken waar ze wel bereid zijn op maat te werken. Mijn hoogste nuchtere was met de test 106. De thuismetingen de week erna varieerden tussen 92 en 104. Met opmerkelijk hogere waarden als ik te weinig geslapen had (zoals voor mijn test). En ok waarden als ik goed geslapen had, zelfs na inname van suikers de avond voordien.

4 maanden geleden

Ja mag 1a2 zero frisdranken per dag. Water met smaakje mag ook (maar dan echt gewoon smaak water dus kijk naar de suikers). Fruitsappen en smoothies mogen absoluut niet.

4 maanden geleden

Reactie op lolitake

Oh wat een geluk heb je, dat dieet is echt niet fijn 😢 ik heb de hele dag ...
De hele dag honger? Dat mag je niet doen. Je moet tot 8x per dag eten nu in plaats van 3 grote maaltijden. Dus zeker geen honger leiden.

4 maanden geleden

Reactie op HS8894

De hele dag honger? Dat mag je niet doen. Je moet tot 8x per dag eten nu in ...
8x per dag? Wat vreemd ik heb een voorbeeld dieet gekregen en volg dit, ik zet de foto er even bij. Ik vind het zo weinig. Of denk ik dat maar? Ik ben nochtans echt geen grote eter en mijn bmi is altijd aan de lagere kant geweest …

4 maanden geleden

_Mini_Foodies op IG geeft hele goede tips (en begeleiding) om lekker (en voedzaam) te kunnen blijven eten bij zwangerschapsdiabetes. Ik volg haar al een tijdje en haar tips zijn goud waard (voor alle mama’s trouwens)! Heel veel succes!

4 maanden geleden

Reactie op lolitake

8x per dag? Wat vreemd ik heb een voorbeeld dieet gekregen en volg dit, ik ...
Dit is wel een heel bizar dieet vind ik persoonlijk… ik kan het middagmaal niet goed lezen. Maar: zoveel brood (ook al is het volkoren) samen met dan nog fruit s ochtends? Lijkt mij al zeer veel koolhydraten… dit is mijn 2e zwangerschap, opnieuw gestoorde suikerwaarden. Vorige maal perfect met dieet onder controle gekregen, nu ook maar ik kan beduidend minder eten. Haal je zelf voldoende ‘verzadiging’ uit brood?

4 maanden geleden

Reactie op Jolienve

Dit is wel een heel bizar dieet vind ik persoonlijk… ik kan het middagmaal ...
Ja ik ken er echt niet genoeg van ik heb al vanalles opgezocht maar ik vind telkens andere dingen… Wat voor dieet volgde jij als ik mag vragen?

4 maanden geleden

Reactie op lolitake

Ja ik ken er echt niet genoeg van ik heb al vanalles opgezocht maar ik vind ...
Ik eet koolhydraatarm ‘s avonds (vlees-groenten en heel erg beperken van aardappelen-volkoren rijst of volkoren pasta). ‘s middags eet ik nu proteinebrood (wennen aan de smaak maar eigenlijk is dat wel lekker, of bloemkoolcouscous, een eitje of een slaatje met avocado). Bij mij is het ontbijt de uitdaging omdat ik nauwelijks fruit kan eten of mijn suiker stijgt snel… ik eet suikervrije granola, met een halve kiwi en volle yoghurt (Griekse). Als je fruit combineert met iets van vet (volle yoghurt) komt de suiker minder snel vrij. Ik ben intussen al ervaringsdeskundige dus als je vragen hebt 😁maar het is echt uitdaging hè… wat at jij vroeger s ochtend en ‘s middags?

4 maanden geleden

Hoelang hebben jullie moeten wachten op de resultaten uitgebreide suikertest? gisteren om 08h 10 nuchter bloed getrokken dan suikerdrankje geen pretje om 09h10 weer bloed prikken en om 10h10 ook weer bloed prikken en dan mag je na huis.

4 maanden geleden

Als da slecht bellen die u en alles da goe is dan bellen die nie

4 maanden geleden

Reactie op Selena123

Als da slecht bellen die u en alles da goe is dan bellen die nie
A me gynecoloog belt mij altijd op ook als is het goed. Maar twa nu me de vroedvrouw en heb het vergeten te vragen. Nu ik ga om de 3weken.op controle gynecoloog dus komt wel goed. Mercie selena123

4 maanden geleden

Hoelang hebben jullie moeten wachten op de resultaten uitgebreide suikerte ...
Kan je niet gewoon online je resultaten raadplegen? Normaal zijn de resultaten er na 1u. Of zelf bellen de dag nadien.

4 maanden geleden

Ik heb het, frisdrank kan als het zero is. Max wel een halve liter per dag. Maar vind ik an sich meer dan voldoende. Je hebt veel plat en spuitwater nu met een smaakje ook, die mix ik door de dag voor wat meer afwisseling.

4 maanden geleden

Ik heb niet echt dieetplan gekregen enkel info over wat te mijden. En elke maaltijd wel koolhydraten eten maar in beperkte mate. Gekookte aardappelen reageer ik bijna niet op, maar rijst dan weer heel hard, denk dat dit echt per persoon is. Bij mijn stijgen mijn waarden vooral tijdens de nacht, ik spuit dus insuline en ben nog steeds om de x aantal dagen aan het verhogen. Overdag zit ik binnen de doelstellingen, gewoon opletten en tja de lekkere suikerrijke dingen laten natuurlijk.

4 maanden geleden

Reactie op HS8894

Kan je niet gewoon online je resultaten raadplegen? Normaal zijn de resulta ...
Nee 2dagen later op cozo nog niets en vrijdag,zaterdag werkt mijn gynecoloog niet.

4 maanden geleden

Ik vind het allemaal maar heel raar hoor. Overlaatst bbq gehad, na 2u geprikt en keigoeie waarden. Die avond nog 2 chocomoussen gegegen, smorgens super goede waarden. Deze week op reis 's avonds een halve rijsttaart opgegeten. 's morgens waren mijn lagen zo laag dat het apparaat aangaf dat ik beter een snack zou eten voor het avondeten. Hoezo dan... 😂