7 Reacties
8 maanden geleden
War jij vertelt Sookie is iets helemaal anders. De vraag van AssiaEMB draait om de rhesusfactor. Dat heeft op zich niets met de bloedgroep te maken. Als je als moeder rhesusfactor negatief bent en je partner positief kan dat tot problemen leiden. Omgekeerd is dat niet het geval. Je krijgt dan rond 30 weken een rhesusprik en ik denk rond de bavalling of net erna ook nog eens. Vroeger werd dit standaard bij iedereen gedaan. Nu is dat niet meer noodzakelijk. Indien je een NIP test doet, kan daarbij eventueel ook de bloedgroep van de baby bepaald worden (kost wel iets meer). Enkel als de baby dan rhesusfactor positief is, moet je als moeder een prik krijgen. Als de baby zelf ook rhesus negatief is, is er geen risico en is een prik niet nodig.
7 maanden geleden
Reactie op vdth93
In België zit dat anders. Ik ben negatief en mijn partner positief dus vana ...
Oei. Ik woon ook in België en kreeg wel degelijk op 30 wkn en na de bevalling een spuitje.
Ik ben a neg, partner a positief en men zoontje ook positieve rhesus.
Ik twijfel of ik rhesusfactor al sinds nipt resultaten wist. Ik denk pas direct na de bevalling.
7 maanden geleden
Reactie op vdth93
In België zit dat anders. Ik ben negatief en mijn partner positief dus vana ...
Dat is raar. Ik woon ook in België en normaal wordt dit wel nog standaard gedaan op 30 weken als het kindje rhesuspositief of als de rhesusfactor niet gekend is. Anders kan dit problemen geven bij een volgende zwangerschap. Wat je zegt dat een spuitje bij een ongeval enzo ook gegeven wordt klopt inderdaad, omdat er ook hier een kans bestaat dat je eigen bloedsomloop door de schok of bloeding in contact komt met die van je kindje.