27 Reacties
8 maanden geleden
Reactie op Sookie
Kan je dat niet gewoon in het ziekenhuis vragen waar je gynaecoloog zit ?
...
Wil sowieso tot na 12 weken wachten hoor, maar ik kan pas op 14weken terug naar de gyneacoloog. Zij trekt zelf geen bloed (is in haar privé praktijk) dus kan pas na het weekend terecht bij de huisarts en dan nog wachten op de resultaten, dan ben ik gemakkelijk 15w ver
8 maanden geleden
Het heeft te maken met de terugbetaling. In België wordt de NIPT pas terugbetaald vanaf 12 weken, maar als je puur gaat kijken naar de uitslagen, kan je deze al krijgen vanaf 10 weken. Als het goed is heb je van je gynaecoloog een aanvraagformulier meegekregen voor de NIPT test? Dit kan volgens mij de huisarts ook wel invullen en/of ondertekenen? Als je dit formulier niet hebt, vrees ik dat je toch zal moeten wachten tot je je gynaecoloog te pakken krijgt 🧐
8 maanden geleden
Reactie op Gweevee1607
Het heeft te maken met de terugbetaling. In België wordt de NIPT pas terugb ...
Ik moet van mijn gyneacoloog mijn niptest laten doen op 11w en 2 dagen omdat hij in verlof gaat. Zou me verwonderen dat hij dan niet wordt terug betaald. Los van het feit dat ik zelf denk dat ik ga mogen opnieuw gaan omdat het te vroeg zal zijn.
8 maanden geleden
Reactie op Kellyo4
Ik moet van mijn gyneacoloog mijn niptest laten doen op 11w en 2 dagen omda ...
Ik weet het niet, dit is de info die ik kreeg 😅
8 maanden geleden
Reactie op Kellyo4
Ik moet van mijn gyneacoloog mijn niptest laten doen op 11w en 2 dagen omda ...
Ja ik wou hem ook vroeger doen omdat men gynaecoloog moet bevallen maar mij werd verteld dit dan beter later te doen dan voor 12 weken. Vooral voor de bepaling van het geslacht alsook de terugbetaling. Sinds 1 juli 2017 wordt de NIPT terugbetaald door het RIZIV vanaf de 12de week van de zwangerschap. De test kost 297,02 euro, waarvan minder dan 10 euro voor rekening van de patiënt is. Ik zou echt dat risico niet nemen.
8 maanden geleden
Het lastige is natuurlijk dat als je het resultaat van de NIPT pas hebt op 15-16 weken, je nog bijzonder weinig ruimte hebt om na te denken over je beslissing in het geval dat ze een afwijking in de chromosonen vaststellen..
8 maanden geleden
Bij mij ook NIPT op 11w4d zou me verwonderen dat mn gyn mij dat nie zou zeggen dat ik dan bijna 300€ zelf moet betalen als het 3 dagen later terugbetaald wordt, zeker omdat zij zelf de afspraak vastgelegd heeft (alsook alle andere afspraken tot oktober 😅) ik vroeg hazr of het niet te vroeg is en ze zei dat alles perfect gecheckt kan worden ook het geslacht.
8 maanden geleden
Niet elk labo kan de nipt test uitvoeren. Ik heb de mijne laten doen op 11+2 en moest hiervoor naar een ander ziekenhuis. Een huisarts kan ook niet zomaar de nipt laten uitvoeren (speciale bloedbuisjes zijn nodig). Je stelt deze vraag dus echt best aan je gynaecoloog.
8 maanden geleden
Reactie op HS8894
Ja ik wou hem ook vroeger doen omdat men gynaecoloog moet bevallen maar mij ...
Wanneer je 11 weken zwanger bent begin je aan je 12e week. Volgens mijn gynaecoloog kan je vanaf 11+1 de nipt laten uitvoeren.☺️☺️
8 maanden geleden
Hallo! Ik heb m'n 12 weken echo aan 11w en 6 dagen, op een donderdagnamiddag. Het ziekenhuis waar ik ga stuurt de laatste staaltjes van de week naar Leuven op op donderdagvoormiddag. Daardoor moet ik zelf gewoon eens eerder die week in het labo binnenspringen om bloed te laten nemen. Ik kreeg op mijn 9 weken echo daarom een aanvraagformulier mee voor het labo en zal gaan op de dag dat ik 11w en 3 dagen ben. M'n gynaecoloog zou het echt wel gezegd hebben mocht ik 300 euro moeten betalen als ik op de foute dag zou gaan. Eerder moest ik eens bloed laten nemen en toen kon ze de aanvraag gewoon ook in m'n patiëntendossier van het ziekenhuis zetten, zonder dat ik een blad moest meehebben. Misschien kan je zoiets telefonisch geregeld krijgen? (Ook van België hier dus!)
8 maanden geleden
Reactie op Liesjekn
Wil sowieso tot na 12 weken wachten hoor, maar ik kan pas op 14weken terug ...
Resultaat van de nipt test krijg je per mail???