28 Reacties
9 maanden geleden
Erg he, ik ken iemand die in een kinderopvang werkt en ze houden ook plaats vrij voor mensen die (misschien) het komende jaar zwanger zullen worden… zo zijn de plaatsen natuurlijk héél snel vol. Wij gaan maandag op rondleiding bij een kinderdagverblijf hier paar huizen verder. We gingen dan samen bekijken wat de opties zijn, eventueel starten met 2 dagen en daarna opbouwen tot fulltime… zij reserveren enkel een plaats voor mensen die zwanger zijn.
9 maanden geleden
Holy fuck, september 2025 is wel heel lang! Hoe zelfs???
ik heb deze week de crèche vastgelegd en wij kunnen instappen in april 2025, wat ook al lang genoeg is tbh.
9 maanden geleden
Ik werk in een kinderopvang. Ons eerst volgend vrije plekje is pas januari 2026. Het is onvoorstelbaar. En wij houden geen plekjes vrij voor ouders die eventueel zwanger zouden worden binnen het jaar.. we puzzelen wel extra voor ouders die we kennen, dan geven de de overschot daagjes aan hen, om ze toch uit nood te helpen.
Vele ouders moeten een jaar overbruggen alvorens ze bij ons naar de opvang kunnen komen.
Een kind blijft 2,5 jaar in de opvang: het zijn dus babytjes die nu starten, hun plaatsjes kunnen we pas invullen eens zij naar school gaan..
Er moet dringend meer opvang initiatieven opgestart worden, om dit probleem te kunnen verhelpen. 🙈
Maar als ik een gouden raad mag geven, wacht niet tot je 8 weken echo. Vraag NU al een plaatsje aan. De aanvragen stromen binnen, en je wordt telkens maanden opgeschoven. Meestal kan je kind pas starten na een schoolvakantie.
9 maanden geleden
Reactie op TessaG91
Ik werk in een kinderopvang. Ons eerst volgend vrije plekje is pas januari ...
Wauw, in welke regio is dat? 🫠
Ik heb letterlijk de crèche geregeld op de dag van mijn positieve test 😅
9 maanden geleden
Reactie op TessaG91
Ik werk in een kinderopvang. Ons eerst volgend vrije plekje is pas januari ...
Hier crèche aangevraagd toen ik een positieve early test vast had op 3 weken en het is hetzelfde verhaal. Heb intussen wel geluk gehad met een annulering en ik start in april halftijds en juli voltijds.
9 maanden geleden
Reactie op TessaG91
regio oost-vlaanderen in Kruisem
Heftig seg!
7 maanden geleden
Mijn creche waar dochter nog naar de voor en naschoolse gaat. ook geen plaats voor september 2025. Heb dagmoeder gevonden april 2025 maar heb toch liever creche.
7 maanden geleden
Amai heftig wel! Ik weet niet vanwaar je bent. Anders moet je eens via opvangvlaanderen.be kijken.
Hier hebben wij onze opvang via gevonden.
Maar ik zou idd ook proberen naar andere opvangen te mailen en zeker niet te lang meer te wachten.
Hopelijk komt er nog een annulatie zodat jullie toch wat kunnen verschuiven🍀
7 maanden geleden
Hier een positive test vast gehad en meteen alle crèches afgebeld. Dit was op 3 weken. Ook pas plaats in september 26. Door annulering hebben wij nu plaats vanaf april halftijds en vanaf juni voltijds.
Hoe dit kan:
Kindjes worden ingeschreven voor 3 jaar. Stel nu een nieuwe crèche opent en iedereen schrijft zich in wil zeggen dat de crèche de eerste 3 jaar vol zit. Er komt pas plaats als er een kindje de crèche verlaat en dit is enkel op instap momenten op school. Bijvoorbeeld na de paasvakantie. Je zal dus nooit bijvoorbeeld een plaats vinden vanaf februari, dat word dus automatisch april als er eentje weg gaat. Ook reserveren mensen die er al een kindje hebben de plaats verder omdat ze bezig zijn met zwanger worden van het tweede. Die mensen houden dus een plaats bezet voor 6 jaar.
6 maanden geleden
Reactie op ErikaK88
Normaal kan je geen plaats meer reserveren, met de nieuwe regels zou dat ni ...
Als je een kind hebt dat er gaat en je nieuw volgt dat gewoon op kan dat zeker. Een crèche vraagt ook nooit bewijs van zwangerschap dus je kan altijd zeggen dat je “zwanger” bent en al een plaats reserveren en hopen dat het lukt. De crèche hier zei ook dat het overal gebeurt dat reserveren.