1 Reacties
3 maanden geleden
Hey,
Ik denk persoonlijk dat ieder kind anders is en dat ook de 'ideale structuur' per kind verschillend is. Indien je dit kan, misschien eens info vragen aan je vroedvrouw of verpleegkundige die je kind mee opvolgt bij Kind en Gezin? Ze zijn er ten slotte ook (voor opgeleid) om je met allerlei vragen te helpen.
In mijn omgeving (zowel familie, collega's als vrienden) gaat het er dikwijls anders aan toe dan bij ons, maar ik geloof ook wel dat een structuur niet enkel bij je kind hoeft te passen, maar ook bij het leefritme van je gezin (in de mate van het mogelijke).
Dat gezegd zijnde hebben wij veel geluk dat onze dochter heel goed aantoont wanneer ze moe is (wrijven in de ogen en geeuwen) en ook wel een hele goede slaper is. Ben me ervan bewust dat dit bij veel mensen helaas niet het geval is, dus de manier waarop onze dagen meestal verlopen zal ook heel hard verschillen dan die van anderen.
Wat ik voor mezelf een heel goede leidraad vind (dit werkt uiteraard niet bij alle kinderen, maar tot nu toe was het voor onze dochter steeds een goede tip) is het in de gaten houden van de wakkertijden. Momenteel kan mijn dochter van 5 maanden ongeveer 1,5 uur à 2 uur wakker zijn. Daarna mag ik ze gerust in haar bedje leggen en valt ze vrij vlot in slaap (ook zonder duidelijke signalen dat ze moe is). Letten we er niet op of gaat ze er per ongeluk een uurtje of meer over, dan gaat ze wel wat in overdrive en is het dikwijls moeilijker om haar te kalmeren en in slaap te doen geraken. Je kan vrij makkelijk opzoeken online wat er aangeraden wordt qua wakkertijden per leeftijd.
Afhankelijk van de dag start onze dochter met een eerste fles tussen 6u en 8u (op weekdagen is dit tussen 6u en 6u30 gezien we naar het werk moeten, in het weekend of op vrije dagen zijn we wat lakser en laten we ze langer slapen, gewoon tot ze vanzelf wakker is geworden tegen ten laatste 8u).
Van daaruit krijgt ze om de vier uur een flesje, meestal krijgt ze een kwartier voor de derde fles ook een portie groentenpap of fruitpap.
In totaal drinkt ze zo'n vijf flesjes en afhankelijk van wanneer ze haar eerste heeft gedronken krijgt ze de laatste ergens tussen 22u en middernacht.
Momenteel gaat ze nog niet naar de crèche (oma vangt voorlopig op tot ze mag starten), maar daar komt binnenkort verandering in dus ik vermoed dat onze dagindeling wel redelijk zou kunnen veranderen. Als ze bv. om 6u30 wakker zou worden in het weekend gaat het er ongeveer l als volgt aan toe:
- 6u30: eerste flesje drinken
- Tegen 7u à 7u15 terug aan het slapen tot 9u à 9u30
- Tijd om haar te wassen en daarna samen te spelen tot wanneer ze honger heeft.
- 10u15 à 10u30 tweede flesje drinken
- Tussen 11u en 11u30 terug in bed om te slapen (zeker een cyclusje van 45 min.)
- Soms terug wakker om 12u15, soms langer aan het slapen. Als ze goed wakker is kan er weer wat gespeeld worden of iets anders (eens samen gaan wandelen, boodschappen doen, in de draagzak terwijl ik kook of iets anders doe in huis,..).
- Rond 14u groentenpap of fruitpap geven, daarna het derde flesje. Na een boertje en eventjes alles te laten zakken weer tijd voor bed (meestal tegen 14u30).
- 15u15-15u30 eventueel terug wakker, ditto als twee stappen terug.
- Rond 18u à 18u30 het vierde flesje en terug in bed. Meestal heeft ze het wel wat lastiger met dutten tussen dit uur en 21u. Kan zijn dat ze hier minder slaapt tussendoor tot aan het laatste flesje.
- Laatste flesje krijgt ze dan om 22u à 22u30. Tegenwoordig moet ik ze hier soms wel voor wakker maken, maar we geven het in stilte op de babykamer met zo weinig mogelijk licht. Op die manier kan ze gemakkelijk terug in bed en verder slapen tot de ochtend. Hier moeten we meestal slechts één à twee keer snel een tutje geven tijdens de nacht en slaapt ze dan terug vlot in. Maar dit is ook meestal pas rond 5u.
Nog even onderstrepen, het loopt ook niet altijd op dezelfde manier hoor. Soms gaan we eens dineren bij vrienden of familie en loopt het net iets anders dan verwacht, ben ik te lang onderweg met haar om boodschappen te doen en is ze net te lang wakker,.. Ik probeer in het achterhoofd te houden dat de dag anders kan lopen dan gepland en een beetje flexibiliteit (voor ons gezin) wel nodig kan zijn.
Enfin, misschien ben je hier iets mee, misschien ook niet. Ik hoop alleszins dat je een ritme kan vinden die bij jullie gezin past! ☺️