10 Reacties

4 maanden geleden

Ik ben vandaag 39+1 en ik ben vorige week 2x naar de gynaecoloog gemoeten en 2x aan de monitor moeten gaan hangen maar dat was omdat mijn baby'tje niet goed leek te groeien, mijn gynaecoloog heeft wel naar ontsluiting gekeken maar vroeg aan mij of ik dit oke vond of niet, ze zei dat het niet moest op dit moment maar dat ze op 40 weken wel echt naar ontsluiting wou voelen

4 maanden geleden

Hier vanaf 37w wekelijks monitor + echo en ontsluiting

4 maanden geleden

Hier vandaag 38 weken controle gehad, volgende week nog een controle. Bij mij voelt de gynaecoloog of vroedvrouw steeds aan de buitenkant van de buik naar het indalen van de baby. Ontsluiting willen ze pas controleren indien ik 40+ weken zwanger zou zijn aangezien het voelen naar ontsluiting de bevalling in gang zou kunnen zetten 😊

4 maanden geleden

De antwoorden hier komen overeen met wat mijn vriendinnen zeggen: het is bij ieder anders verlopen 😂😂. Bij de ene checkten ze de laatste weken standaard de ontsluiting, bij de ander doen ze het niet omdat het iets in gang kan zetten. Zelf heb ik afgelopen week 2 keer monitor gehad, echo’s en ontsluiting checken. Was vanwege vermoeden dat er iets mis was (maar gelukkig niet). Nu heb ik nog 2 ‘normale’ afspraken te gaan, op bijna 39 en op 40 weken dus… nu ben ik benieuwd wat te verwachten. Enerzijds wil ik graag al dan niet ontsluiting weten. Anderzijds ben ik bang voor (opnieuw) bloedverlies, dus denk ik dat ze me daar beter met rust laten… 😕

4 maanden geleden

Ik ben moeten gaan op 36 weken, toen heeft ze niet vanbinnen gevoeld maar enkel buitenkant en ze zei dat het hoofd naar beneden lag, en aan het indalen was. Ze wil mij pas terugzien op 39 weken. Vind dit eigenlijk wat lang. Heb het gevoel dat ik van niets weet en dat maakt mij onzeker. Ik voel ook echt vanalles, veel steken in mijn buik, krampen onderaan,… het zal allemaal wel normaal zijn, maar zou nu toch graag wat nauwer opgevolgd worden 🥲

4 maanden geleden

Sinds 38w heb ik elke week een afspraak gehad bij de gynaecoloog (echo+monitor) maar was bij mij ook wel omdat ze dacht dat de navelstreng niet meer goed werkte. Blijkt gelukkig oké te zijn ☺️ maar nu heb ik opnieuw een afspraak op 40w en mocht ik daar voorbij gaan is het 2x per week... De laatste 2 onderzoeken is er gekeken of ik ontsluiting heb en of ik vruchtwater verlies.

4 maanden geleden

Eerlijk, dat beslis je helemaal zelf... bij mijn vorige zwangerschap overdreven veel onderzoeken gehad die onnodig waren... nu beperk ik dit zeer erg. Bv ik laat mijn afspraak op 39weken staan bij de gynaecoloog maar heb die op 37weken afgezegt... zo heb ik er een paar afgezegt omdat ik echt geen nut in zag om iedere 2weken te gaan.. is een beetje puur geldwinning ook...(tenzij er echt een risicozwangerschap is he... wat bij niet het geval is). Ook kies ik er bewust voor dat er geen enkele keer mag gevoeld worden of er ontsluiting is of niet. Ik laat me deze zwangerschap me vooral begeleiden bij een vroedvrouw ipv gynaecoloog. Ik wil zo natuurlijk mogelijk thuis kunnen bevallen... maar ik zou vooral zeggen doet vooral waar jij je goed bij voeld en weet dat je een handeling altijd mag weigeren als zorgontvanger.

4 maanden geleden

Reactie op JanaMrchrs

Ik ben moeten gaan op 36 weken, toen heeft ze niet vanbinnen gevoeld maar e ...
Ik heb hetzelfde gevoel… het is de eerste zwangerschap en ik krijg heel weinig info precies

4 maanden geleden

Reactie op Kinderwens11

Eerlijk, dat beslis je helemaal zelf... bij mijn vorige zwangerschap overd ...
Dat begrijp ik, maar ik heb zo vaak echo’s vanwege mijn hoog risico op zwangerschapsvergiftiging. Dus de vraag is zeker niet óf ik ga 😄, maar wat ik precies kan verwachten van die laatste bezoekjes voor de bevalling.

4 maanden geleden

Ik heb hetzelfde gevoel… het is de eerste zwangerschap en ik krijg heel wei ...
Die ongerustheid van jullie begrijp ik zeker. Bij mij kwamen de pijntjes ten gevolgen van het indalen van de baby rond 35w en dat beangstigde mij eerst wel. Ik vroeg telkens aan de gynaecoloog of zoveel druk beneden, zoveel krampjes, steekjes etc. wel normaal waren. Ze lachtte het altijd snel weg, want het is echt compleet normaal. Ik ben nu 38 weken ver en heb regelmatig voorweeën met harde buiken, vaak krampjes etc. Het hoort er allemaal bij, daar ben ik intussen gerust in gesteld. Maar ik zou zeggen, aarzel toch niet om bij twijfel eens te bellen naar de vroedvrouw of naar de gynaecoloog. Ongerustheid is ook niet goed.