34 Reacties

één jaar geleden

Hier ook 1 weekje ervoor en 14 erna. Dan 1 maand ouderschapsverlof omdat we geen borstvoedingsverlof hebben op ons werk. Daarna 4/5 ouderschapsverlof. Ik vind 4 maanden zelfs jong om af te zetten 🙈 Maar langer kan ik niet thuis blijven. Zowel financieel als op het werk… veel te pittig anders om zo 5 maanden thuis te zitten 🙈

één jaar geleden

Hier ook 1 week ervoor en 14 weken erna. Ik wil daarna nog 1,5 maand een verlofstelsel opnemen maar het is me nog niet zo duidelijk of een halve maand ouderschapsverlof een recht is of een gunst van de werkgever (ik sta in het onderwijs).

één jaar geleden

Reactie op 1994bv

Hier ook 1 week ervoor en 14 weken erna. Ik wil daarna nog 1,5 maand een ve ...
Ik sta ook in het onderwijs. Ik kan in elk geval niet in halve maanden opnemen. Je zal dus waarschijnlijk 2 maand moeten opnemen. Als ik 1 week voor de uitgerekende datum stop, zou ik midden mei moeten terugkeren. Dan loopt mijn verlofstelsel nog een halve maand in de zomervakantie door. Dit wil ik uiteraard niet. Daarom ga ik mijn bevallingsverlof wat vroeger beginnen nemen zodanig dat dit eind april eindigt en dat ik daarna 2 maanden verlofstelsel kan nemen.

één jaar geleden

Ik neem al mijn ouderschapsverlof op en hierna zorgkrediet ik blijf 1,5 jaar thuis

één jaar geleden

Ik neem al mijn ouderschapsverlof op en hierna zorgkrediet ik blijf 1,5 jaa ...
Mag ik vragen hoe je dat financieel doet?

één jaar geleden

Reactie op 1994bv

Mag ik vragen hoe je dat financieel doet?
Helaas sparen... heb een dochter van 3 en na 1,5 jaar parttime gaan werken en zou niet anders willen dan er kunnen zijn voor hun . Maar inkomen van zorgkrediet is enorm weinig (1/4 ongeveer van mijn loon) maar dit wist ik dus voor we begonnen aan kinderen zijn we beginnen sparen en we kopen 2e hands leven "sober" zal ik maar zeggen

één jaar geleden

Ik zit enorm in een tweestrijd. Mijn plan is om na mijn zwangerschapsverlof te vernederen van job maar dat wil zeggen dat ik het eerste jaar bij een nieuwe werkgever geen recht heb op ouderschapsverlof ☹️ Vind dit heel moeilijk maar blijven op mijn huidige job is ook geen optie 🤷🏻‍♀️ zijn er andere alternatieven om langer thuis te zijn dan 3 maanden? Ik zou max 4 maand willen.

één jaar geleden

Reactie op MorganeM.

Ik zit enorm in een tweestrijd. Mijn plan is om na mijn zwangerschapsverlof ...
veranderen dus***

één jaar geleden

Reactie op MorganeM.

Ik zit enorm in een tweestrijd. Mijn plan is om na mijn zwangerschapsverlof ...
Zorgkrediet kan je wel opnemen dacht ik, ook al werk je nog geen jaar bij dezelfde werknemer?

één jaar geleden

Reactie op 1994bv

Zorgkrediet kan je wel opnemen dacht ik, ook al werk je nog geen jaar bij d ...
En wat is zorgkrediet? Want dit zegt me helemaal niets 🙈 ik ken tijdskrediet maar daar moet je zelf 2 jaar voor in dienst zijn bij dezelfde werkgever

één jaar geleden

Reactie op MorganeM.

En wat is zorgkrediet? Want dit zegt me helemaal niets 🙈 ik ken tijdskredi ...
Ik denk dat hetzelfde is maar zorgkrediet is in onderwijs

één jaar geleden

Reactie op Jana_

Ik sta ook in het onderwijs. Ik kan in elk geval niet in halve maanden opne ...
Je kan loopbaanonderbreking voor ouderschapsverlof in het onderwijs zelfs per week aanvragen. Ik neem dit nog 2 maanden en 1 week op om ook op die manier aansluiting te hebben met de zomervakantie. Ik stop met de kerstvakantie om dan heel semester 2 thuis te zijn.

één jaar geleden

Reactie op Evvi

Je kan loopbaanonderbreking voor ouderschapsverlof in het onderwijs zelfs p ...
Hoeveel is de uitkering hiervan ongeveer? Want na mijn bevallingsverlof heb ik nog 2 weken voor de zomervakantie begint (ben niet benoemd)

één jaar geleden

Als zelfstandige heb ik maar recht 12 weken, 1 week verplicht voor de bevalling en de rest na de bevalling. Ik heb alsook maar een crèche vanaf september, dus zit eigenlijk met 7 maanden die ik zal moeten overbruggen met mijn zelfstandig activiteit😅 zal pittig zijn maar met mn 1e dochter is het ook gelukt, zat toen bijna 6 maanden thuis zonder crèche

één jaar geleden

Ik heb twee weken voor de uitgerekende datum en dan 13 weken erna. Het is dan mei en tot aan de zomervakantie wil ik dan 1 dag in de week gewoon verlof opnemen. Mijn vriend is leerkracht dus hij kan dan in de zomervakantie veel bij de baby zijn. Vanaf september ga ik dan 4/5 werken met ouderschapsverlof. Ik vind het ook nog wel lastig in te schatten, omdat ik nog niet goed weet hoe lang ik borstvoeding wil geven en hoe goed dat gaat lukken in combinatie met werk. De opvang vind ik iets minder erg, want ik vind het wel belangrijk dat ons kindje snel went aan andere mensen. Het zal ook eerst maar voor 2 dagen in de week nodig zijn.

één jaar geleden

Reactie op Nesske

Als zelfstandige heb ik maar recht 12 weken, 1 week verplicht voor de beval ...
Chapeau nesske!

één jaar geleden

Ik moest vanaf dat ik zwanger was al stoppen met werken. (Kleuterjuf) Ik zal na m’n bevallingsverlof nog 1 maand zorgkrediet of ouderschapsverlof opnemen en dan is het grote vakantie. Nadien start ik (als ik er klaar voor ben) in september. Ik ben dan 6 maanden thuis geweest met ons zoontje. Maar ik ga ook echt kijken of ik er wel klaar voor ben, anders blijf ik nog wat langer thuis. ☺️

één jaar geleden

Mijn 3 kindjes gingen vanaf 4 maanden naar opvang mss zeg je nu van och ja nog even genieten maar kan wel keer deugt doen om even huisje te poetsen en alles terug in orde te maken en eens lekker badje te pakken of even naar de winkel ik spreek zelf uit ervaring je hoef het ook niet voltijd naar opvang te brengen maar zo 3 dagen in de week kan wel eens deugd doen 😉 ook even aan jou eigen denken want de eerste weken na bevalling zal pieken zijn weinig slaap dus zou toch eve afwachten

één jaar geleden

Reactie op 1994bv

Hier ook 1 week ervoor en 14 weken erna. Ik wil daarna nog 1,5 maand een ve ...
In het onderwijs is ouderschapsverlof normaal per volledige maand op te nemen. Kan ook niet anders, al is het een gunst van je werkgever. Wat je langer wil, maar korter is, moet je in weken onbetaald nemen

één jaar geleden

Reactie op Jana_

Ik sta ook in het onderwijs. Ik kan in elk geval niet in halve maanden opne ...
Er zei mij iemand dat dit tegenwoordig wel kan in weken (ook onderwijs). 🤭 ik informeer ook nog eens hiervoor