30 Reacties

7 maanden geleden

Wij hebben het geluk dat ons kindje al door slaapt bijna 7weken, van 23u tot 7:00, maar ervoon deed ik ook de nacht en de ochtend, en had er totaal geen probleem mee,

7 maanden geleden

Reactie op Sanne001

Wij hebben het geluk dat ons kindje al door slaapt bijna 7weken, van 23u to ...
Heb je hier iets speciaal voor gedaan? Grotere nachtvoeding of krijgt ze overdag dan meer voeding? Slaapt ze bij jullie op de kamer of apart? Je leest zoveel verschillende dingen 😅.

7 maanden geleden

Wij geven hem iets meer voor slapen gaan, en gaat goed, je moet vooral doen waar ge u zelf goed bij voelt en zeker niet te veel luisteren na anderen en vooral niet lezen, je weet zelf nog altijd wat beste is voor je kindje, nee hij slaapt ook op zijn eigen kamer, vanaf de eerste dag, en ging prima

7 maanden geleden

Mijn vriend kookt af en toe. En doet verder dingen zoals gras afrijden, maar ik moet vaak vragen om klusjes te doen. Huishouden bijhouden (was, stofzuigen, opruimen, kuisen, dingen regelen,...) doe ik. Hij ziet het niet en vindt het ook niet nodig. Is echt alsof ik met een tiener samenleef op dat vlak. Verder geef ik borstvoeding dus de nachten zijn voor mij. Soms heb ik wel hulp nodig met iets 's nachts, maar mij lief slaapt heel. vast en wordt lastig als ik hem wakker maak. Hij weet dat 's ochtends niet meer! Hij heeft gwn niet door dat ik hem wakker maak en nodig heb. Dus ik doe dat niet meer en trek gwn mijn plan... Hij speelt wel met de baby en neemt overdag in het weekend wel over maar als mama is het meeste wel voor mij... Badje geven bvb. wil hij niet doen. Waar ik het lastig mee heb, is dat hij zijn gewone leven aanhoudt: 2-3x per week hobby 's avonds + hij leeft nog op zijn oude ritme: opblijven tot na middernacht en uitslapen tot 11u. Terwijl ik in bed lig om 21u en opsta om 6 omdat ik anders het gevoel heb dat ik niets aan m'n dag heb. Hobby's komt er al helemaal niet meer van. Het is letterlijk en figuurlijk soms moeilijk om elkaar te vinden als koppel...

7 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Mijn vriend kookt af en toe. En doet verder dingen zoals gras afrijden, maa ...
Oh ja: en dan zegt hij zo vaak "ik ben moe" intern ontplof ik dan 🫢

7 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Mijn vriend kookt af en toe. En doet verder dingen zoals gras afrijden, maa ...
Ik herken mij ergens wel in jouw verhaal. Mijn man is ook niet wakker te krijgen, als ik die moeite moet doen heb ik een krijsende baby, veel tijd verloren, veel frustratie gewonnen en kan het uiteindelijk waarschijnlijk nog zelf doen. Huishoudelijke taken ziet hij ook niet en zelfs als ik dingen vraag dan moet ik erachter blijven zitten, ook met het regelen van dingen bijvoorbeeld. Net een tiener inderdaad. Ik probeer echt mijn weg erin te zoeken wat ik echt van hem wil en zelf kan loslaten, maar voor alsnog is dat enkel wekelijks het vuil buitenzetten helaas. Hopelijk breidt het ooit nog wat uit. Tot die tijd probeer ik maar wat te focussen op hoe lief en zorgzaam hij wel is en laat ik hem gewoon vaker drinken voor me halen of stuur ik hem naar boven of de auto als ik iets vergeten ben. Wanneer hij thuis is, kan ik wel even een middagdutje doen om wat bij te tanken soms, dus daar probeer ik ook zeker gebruik van te maken. Er gaan in de toekomst als de kleine groter is nog genoeg dingen komen die hij op zijn rekening kan nemen > naar de sport/zwemles, leren fietsen, buitenspelen die jou/mij dan weer wat ruimte gaan geven, dus hou vol en zet hem in de tussentijd waar kan gewoon aan het werk! :)

7 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Ohja herkenbaar! Mijn vriend zegt ook moe te zijn omdat hij wakker wordt van het gekreun van onze baby maar elke keer wanneer ik opsta voor een voeding, slaapt hij toch heel diep. Ik herken wat je zegt over het gewone leven dat voor hen kan blijven doorgaan terwijl dat van ons serieus op zijn kop staat & dat laatste vind ik absoluut niet erg maar zorgt er ook voor dat ik gefrustreerd ben wanneer hij bepaalde dingen niet wil doen (omdat ik dan in mezelf denk “en voor je hobby heb je wel uren tijd en jij kan tenminste gewoon dingen doen zonder een baby die aan je lijf plakt of waar je heel de tijd rekening mee moet houden”). Ik hoor van andere koppels in onze omgeving dat de partner mee opstaat om de luier te doen, dat ze afwisselen met naast de co-sleeper te slapen en dat ze in het weekend 1 dag apart slapen zodat 1 van de 2 eens niet voor de baby moet zorgen en écht kan doorslapen. Dat klinkt wel eens als muziek in de uren maar volgens mijn partner lukt dit niet voor hem.. Moeilijk inderdaad!

7 maanden geleden

Het huishouden doen wij zoals voor de geboorte van onze dochter samen. Overdag als mijn man thuiskomt, geeft hij de namiddag/avondflesjes. Badje geven doen we vaak ook samen. De nachten doe ik sinds hij terug gaat werken. Hij neemt 1 nacht in het weekend op zich. Binnen een maand ga ik ook terug aan het werk. Dan gaan we terug om de beurt een nacht doen (met een beetje geluk slaapt ze wat langer door tegen dan. 🤞)

7 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Ohhh dit he!! Wij hadden voor de geboorte echt nooit ruzie in onze relatie maar deze zin heeft mij echt doen uitbarsten tegen mijn vriend. Ik bedoel, het moet echt geen wedstrijdje zijn van wie het zwaarder heeft maar dat geklaag dat hij zo moe is terwijl hij echt meer dan twee keer zo veel slaap krijgt. Grrr 🤬 Gisteren zei ik nog tegen mijn vriend dat ik weer zijn troep heb moeten opruimen en toen zei hij dat hij heel dankbaar is voor alles wat ik doe en toen ontplofte ik ook even. Want ik wil geen dankbaarheid, ik wil gewoon dat hij zijn troep zelf opruimt. Inderdaad echt tiener gedrag!! Voor de bevalling hadden we een redelijk gelijke verdeling, maar ik merk dat de rolpatronen er toch insluipen als ik niet oppas. Echt teleurstellend eerlijk gezegd. Maar in ieder geval: mijn vriend kookt wel meestal dus dat is wel fijn. En hij doet altijd het eerste nacht flesje en ik de late nachtfles omdat we dat zo het prettigst vinden. Verder doe ik nu vrijwel al het huishouden maar dat gaat me vrij makkelijk af nu ik de hele dag thuis ben. Heb zelfs de kraamhulp stop gezet. Maar als ik straks weer ga werken verwacht ik wel weer wat meer van mijn vriend hoor!

7 maanden geleden

Mijn man neemt eigenlijk het grootste deel van het huishouden op zich (koken, wassen, stofzuigen, dweilen, vuilbakken leegmaken,...).. Overdag plooi ik bijvoorbeeld wel eens de was op of stof ik wat dingen af maar ik ben echt volledig gefocust op ons klein kereltje en mijn man vindt dat helemaal oke en normaal. Ik geef borstvoeding dus kan niet zomaar een voeding uit handen geven, dus ik ben eigenlijk constant beschikbaar. Manlief geeft dan na een voeding wel een badje (tenzij hij 's morgens heel vroeg moet vertrekken, dan neem ik het badje op mij). Gaandeweg zal het hier wel terug wat meer verdeeld geraken wanneer de baby ouder is en er bijvoorbeeld wat meer structuur zit in de dutjes. Zo triest om te lezen dat zoveel mannen gewoon hun verantwoordelijkheden niet nemen in het huishouden...

7 maanden geleden

Ik herken veel situaties hier van bij ons eerste kindje ... Het duurt echter lang dat een man went aan de situatie en dingen opzich durft te nemen. Bij ons is daar veel ruzie over geweest en was heel moeilijk in het begin, bij mijn man kwam dit echt uit onzekerheid. Nu doe ik de nachten en voedingen gezien in borstvoeding geef . Vanaf de kinderen wakker zijn 6.30/7 uur neemt hij iedereen mee incl baby zodat ik tot 8 uur kan slapen. In de weekenden doet hij het tot de baby wil drinken (over paar weken beginnen we met flesjes kolven en dan gaat het een lange.blon worden in het weekend) Hij doet de was en de boodschappen en brengt de kinderen naar school. Ik kook huishoudelijke taken en ga de kinderen halen van school... Maar ik moet nooit iets twee keer vragen en dan neemt hij over algemeen is de baby wel 90% voor mij maar dit vind ik absoluut niet erg ik heb meer aan dat hij helpt met kuisen zodat ik kan relaxen in de zetel met mijn kindjes haha

7 maanden geleden

Het grootste deel van het huishouden neem ik nu voor mijn rekening overdag. Wat niet klaar is wanneer mijn vriend thuiskomt, doet hij dan. Mijn vriend staat iedere ochtend om 5u op om te werken. De avond- en nachtfles zijn daarom voor mij. In het weekend neemt hij dan ook een nacht voor zich. Wanneer hij thuiskomt van het werk, geeft hij één of twee flesjes (onze baby krijgt om 15u een flesje, dus wanneer mijn vriend thuis is, doet hij deze al). Badje doen we ook meestal samen. Tenzij we 's avonds andere plannen hebben, dan doe ik het badje alleen overdag. Wanneer ik terug ga werken, zullen alle taken opnieuw 50/50 verdeeld worden en wisselen we nachten af. Hopelijk slaapt hij dan al zo goed als door 🤞

7 maanden geleden

Mijn vriend is al 6 weken terug aan het werk in het buitenland… over 2 weken gaan we hem achterna. Is niet evident maar met de juiste ondersteuning en dingen als foodbag lukt het :-)

7 maanden geleden

Reactie op tsoys

Mijn vriend is al 6 weken terug aan het werk in het buitenland… over 2 weke ...
Oh amai!! Dus je doet het eigenlijk allemaal alleen? Goed bezig hoor. Heb je dan nog wat tijd over voor jezelf?

7 maanden geleden

Hier sta ik ‘s nachts op voor de voeding mijn vriend doet die in de ochtend. We wisselen elkaar om de beurt af. Maar hij heeft me wel al duidelijk gemaakt wanneer hij terug aan het werk is dat ik het allemaal moet doen de voedingen 😅 maar dan zegt hij er bij je weet nooit tegen dan dat ze al door slaapt. Deze ochtend maakte ik hem wakker om hulp ze had een super vuile pamper dan zei hij moet ik nu echt opstaan 😁 het was dan 6u30 wat op zicht mee viel 😁 Overdag doe ik wel het volledige huishouden echt alles. Mijn vriend heeft wel af en toe ook eens het flesje en de luier verversen. Maar het huishouden doe ik wel alleen …. Ik zou het tof vinden moest hij eens stofzuigen of zo of de was insteken/plooien een klein taakje doen dit zou al veel maken 😅

7 maanden geleden

Hier is mijn man zelfstandig, elke dag weg van 4u tot 18.30u, enkel de zaterdag is hij thuis. En die wordt dan gespendeerd aan de verbouwingen hier thuis en een moment quality time met het gezin. Alles is voor mij: boodschappen, poetsen, t huishouden, zorgen voor de 3 kindjes (8j, 5j en 5 weken), daar komt nog eens z'n boekhouding bij die ik doe, noem maar op.. Het enige dat hij doet is 's avonds de 2 "grote" kids naar bed doen en als ik geluk heb eens de zaterdag eten maken 😜. Maar ik stoor me er niet aan, ben t zo gewend en zou ook niet willen dat hij meer helpt want dan loopt hij me toch alleen maar voor de voeten 😂. Hier begrijpen we elkaar wel in de situatie thuis..

7 maanden geleden

Reactie op Glynnis

Hier is mijn man zelfstandig, elke dag weg van 4u tot 18.30u, enkel de zate ...
Wooow... Hoe combineer je dat met een job? En een sociaal leven en tijd voor jezelf😅

7 maanden geleden

Reactie op Glynnis

Hier is mijn man zelfstandig, elke dag weg van 4u tot 18.30u, enkel de zate ...
Wow wat een werkdagen! Dan snap ik wel dat het huishouden voor jou is. Heb je af en toe hulp van familie?

7 maanden geleden

Mijn vriend is leerkracht dus dat is wel zalig met de vakanties en woensdagmiddag.

7 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Wooow... Hoe combineer je dat met een job? En een sociaal leven en tijd voo ...
Ik werk als huishoudhulp, dus qua uren wel makkelijk. Nu ben ik nog thuis in bevallingsverlof ( of hoe het ook noemt 😂🙈). Maar ik ga niet meer opnieuw opstarten op m'n werk. Ik blijf thuis tot de kleinste naar school gaat, en in tussentijd ga ik in avondschool zelf een opleiding volgen, om dan op zelfstandige basis te kunnen starten met werken. Tijd voor mezelf en t sociale is niet altijd even evident, maar met het nodige gepuzzel lukt dat wel 🙂.