49 Reacties

7 maanden geleden

Ik heb de slaapschema’s van snuggles en dreams gelezen. Echt een aanrader vind ik. Bij ons werkt dat schema echt super.

7 maanden geleden

Reactie op MargotATH

Ik heb de slaapschema’s van snuggles en dreams gelezen. Echt een aanrader v ...
Ja maar als hij niet wist slapen? Dat zijn toch hele strakke schema's of niet?

7 maanden geleden

Reactie op EDK1987

Ja maar als hij niet wist slapen? Dat zijn toch hele strakke schema's of ni ...
De schema’s zijn inderdaad wel ‘strak’, maar er kan wel een uur verschil op zitten of verschuiven als je dat wilt. Het helpt wel qua weten hoeveel dutjes en wanneer eten enzo. Er staan ook wel wat tips in hoe je baby in slaap kan krijgen (bv. Op zij even draaien, zachtjes kloppen op rugje, nadien zachtjes terug draaien, ipv van meteen uit bedje te halen als ze wenen)

7 maanden geleden

Ik gebruik geen schema's of planning o.i.d. Ik leid gewoon mijn leven en daar kan zij in meegaan. Ze kan onderweg slapen of in de kinderwagen en als ze niet wil slapen, ook prima. Ik merk dat ze echt wel ritme begint te krijgen, overdag veel wakker en een aantal korte dutjes en ergens tussen 19 en 21 uur gaat het licht uit en dat blijft uit op 3 voedermomenten na tot 10u de volgende ochtend. Na de voedermomenten is ze ook gewoon gelijk weer in slaap.

7 maanden geleden

Wauww is 19u dan slapen voor een hele nacht? Mijne drinkt laatst pas om 00:30 en dan kunnen we pas tot 12u smiddags slapen (met voedingen en luiers verschonen tssdoor) geen handige schema voor een mama die nog andere kindjes heeft rondlopen 🥴

7 maanden geleden

Je bent goed bezig hoor!! Geen tips, kan wel vertellen hoe wij het doen. Hier ook eentje dat overdag moeilijk in slaap raakt: zelfs de draagdoek helpt soms niet. Hij doet korte slaapjes van 10-40 min. Soms eens een langer dutje. Voorbeeld gisteren: dutje van 40 min in de wieg in de voormiddag, rond de middag halfuurtje gedut in de draagdoek en dan van 16-18u lange dut in de wieg. Maar elke dag is anders en hij slaat regelmatig een dutje over! Ik probeer het los te laten als hij niet wil slapen. Meestal doe ik pas een poging om hem in slaap te helpen als hij kneuterig wordt. Daarvoor heeft het bijna geen zin, hij wil alles zien. Ook al denk ik: dat kind is zo moe, hij heeft nu echt slaap nodig... Maar als hij moeilijk in slaap te krijgen is, frustreer ik me alleen maar. Wandelen doe ik wnr ik zin heb, niet omdat hij zou kunnen slapen (hij slaapt wel hoor, tijdens de wandeling!) Dan voor de nacht: hier valt hij vanzelf in slaap na een bepaalde voeding, meestal valt die rond 20-21u (op zijn vraag), is een ritme dat er vanzelf is ingeslopen. Dan gaat hij in diepe slaap voor blokje van 4u ongeveer. Ik probeer dan zo snel mogelijk mee te gaan slapen om die uurtjes slaap na mekaar mee te pikken. Als ik al eerder klaar ben om te gaan slapen, geef ik die voeding in bed in het donker met nachtlampje aan. Ik gebruik geen geluid. (Overdag mijn eigen stem: "shhhhht" blijf ik herhalen tot hij slaapt.) Daarna komt hij om de 2u en valt hij zelf in slaap. Tot 5-6u, dan begint zijn dag 🥲 ik pak hem meestal bij me om nog wat te rusten in bed. Bij ons speelt nu de vraag of het tijd zou zijn voor aparte dutjes in een donkere kamer. Maar ik weet niet hoe, wanneer, hoe lang, hoe vaak? En ik ben er nog niet klaar voor, wil hem nog dicht bij mij houden. Hopelijk vind je snel wat voor jullie werkt!!

7 maanden geleden

Reactie op bet38

Wauww is 19u dan slapen voor een hele nacht? Mijne drinkt laatst pas om 00: ...
Jaa met voedingen tussendoor. Meestal rond 23u en rond 4 á 5u en rond 7 á 8u. Voor mij best ideaal. Kan inderdaad kiezen im met m'n oudere dochter mee naar bed te gaan rond 19.30 met de kleine voor een lange nacht of na de voeding van 23u (of papa doet die en legt ze in bed)

7 maanden geleden

Reactie op bet38

Wauww is 19u dan slapen voor een hele nacht? Mijne drinkt laatst pas om 00: ...
Goh het is niet ons schema, zo ziet er een dag uit

7 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Je bent goed bezig hoor!! Geen tips, kan wel vertellen hoe wij het doen. ...
Goh het werkt wel, het is niet een vast schema, dit is hoe hij het doet momenteel

7 maanden geleden

Ik geef zijn laatste fles om 10 uur boven in bed met enkel een klein lichtje aan. Niet te veel prikkels en gepraat meer enkel nog wat knuffelen en dan valt hij onmiddellijk in slaap, ik leg hem in zijn co sleeper en hij slaapt dan tot ongeveer half 7. Hij krijgt steeds om 7 uur en dan om 10 uur eten ( iets sneller na mekaar dan doorheen de dag) of om half 7-half 10 ligt eraan hoe laat hij ‘s morgens wakker wordt.

7 maanden geleden

Hier is er overdag echt geen ritueel. Zeker niet nu we aan het klussen zijn in huis,maar ook sowieso: elke dag verloopt anders dus een vast schema is niet te doen. Wii hebben wel een vast schema nu voor flesjes, en David slaapt steeds tussen de flesjes. Soms is dat een dutje van 2 uur, soms maar een half uur. Gewoon in zijn normale kleren ook. 's Avonds is hij vanzelf sneller moe als het donker wordt en dan doen het slaapzakje aan enzo. Maar voor een echt ritueel vind ik het nog wat te vroeg, en voor ons ook niet haalbaar op het moment.

7 maanden geleden

Ohja, David slaapt ook niet goed hoor! We moeten hem nog in slaap wiegen. Heel soms lukt het om hem wakker weg te leggen, maar nu met z'n sprongetje moet hij altijd even huilen voor hij slaapt. Ik geniet er eigenlijk nog wel van dat hij zo klein is dat we hem nog kunnen wiegen 🥰

7 maanden geleden

Signalen waar aan ik zie dat hij moe is: gapen, waterige oogjes, onrustig worden en met zijn vuistjes naar zijn ogen/oren.

7 maanden geleden

Reactie op Chelchris

Ik geef zijn laatste fles om 10 uur boven in bed met enkel een klein lichtj ...
Amaaai zo doorslapen al!!

7 maanden geleden

Reactie op TessahS

Hier is er overdag echt geen ritueel. Zeker niet nu we aan het klussen zijn ...
Ja ik vind het ook te vroeg, het is gewoon dat ik soms het gevoel heb het niet te zien

7 maanden geleden

Reactie op EDK1987

Ja ik vind het ook te vroeg, het is gewoon dat ik soms het gevoel heb het n ...
Dat komt vanzelf! ☺️ Hij is nog zo klein. Gewoon doen wat nu goed voelt, volgende maand kan dat weer helemaal anders zijn. Gaat hij straks ook naar de opvang? Dan kan alles ook weer veranderen. En als hij tandjes krijgt, als hij vast voedsel gaat eten..

7 maanden geleden

Reactie op TessahS

Dat komt vanzelf! ☺️ Hij is nog zo klein. Gewoon doen wat nu goed voelt, vo ...
Hij gaat op 7 maanden naar de opvang, vroeger kon ik niet vinden.

7 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Amaaai zo doorslapen al!!
Iemand die dat ook met borstvoeding voor elkaar krijgt? Ik heb met veel geluk eens een blokje van 4u effectieve slaap

7 maanden geleden

Reactie op tsoys

Iemand die dat ook met borstvoeding voor elkaar krijgt? Ik heb met veel gel ...
Idem hier! Heel uitzonderlijk eens langer...

7 maanden geleden

Reactie op TessahS

Dat komt vanzelf! ☺️ Hij is nog zo klein. Gewoon doen wat nu goed voelt, vo ...
Idd, dat komt wel! Hier is het ook dikwijls gokken hoor. Van veel dingen lijken de signalen ook op elkaar. Handje sabbelen = honger of moe zijn of gewoon handje ontdekken. Ik kijk vaak op de klok om te weten of het vermoeidheid of honger is. Als ik twijfel of het honger is, leg ik hem even op mij. Als hij dan begint te 'headbangen', weet ik zeker dat het honger is 🙈 Ik verwachtte dat ik het na een maand wel zou weten, maar na tien weken vind ik het nog heel moeilijk te herkennen. Het begint wel te beteren nu.