Nu ons kindje een maand oud is en we een beetje gewend raken aan het leven met een kind en bijhorend slaaptekort, begin ik me zo wat te verdiepen in zaken als slaap, voeding en de ontwikkeling die we de komende tijd kunnen verwachten en hoe daarmee om te gaan.
Ik was gewoon eens nieuwsgierig: volgen jullie strakke schema's voor slaap en voedingen, of zijn jullie meer team 'go with the flow'? En waarom?
Ik vind al die slaapcoaches met hun schema's heel interessant en de controlfreak in mij zou het heerlijk vinden als we zoiets konden toepassen, maar tegelijkertijd denk ik dat het beter is om het ritme van je kind te volgen. Volwassenen passen immers ook niet in een strak schema, dus waarom zou dat voor een baby wel gelden?
Als middenweg ben ik nu aan het bijhouden hoe lang ons zoontje slaapt en wakker is en wanneer hij veel of weinig honger heeft, om te kijken of hij zelf al een ritme begint te ontwikkelen.
Hier 10 weken en ik volg niet echt een schema. Enkel opstaan en gaan slapen ...
Nee idd een baby die niet moe is, zal niet gaan slapen. Bij ons merken we wel op dat hij valt in slaap bij ons, dan in zijn nestje en binnen het kwartier is hij terug wakker.
Hoe hebben jullie overgestapt van ‘slapend in bed leggen’ naar ‘zelf inslap ...
Hier is dat een beetje geleidelijk vanzelf gegaan, maar het lukt zeker nog niet altijd. En als ik hem wakker in bed leg heeft hij zeker nog hulp nodig bij het inslapen (tutje, mijn hand op zijn buikje of hoofde, zachtjes praten, mijn gezicht tegen het zijne,...)
Hier is dat een beetje geleidelijk vanzelf gegaan, maar het lukt zeker nog ...
Hier wat hetzelfde: tutje, wrijven over zijn gezichtje, witte ruis.
De ene keer valt hij binnen de paar minuten in slaap, maar soms kan het nog een half uurtje duren.
Hoe hebben jullie overgestapt van ‘slapend in bed leggen’ naar ‘zelf inslap ...
Hier lukt het soms... Hij moet wel echt moe zijn. Ik wacht tot hij wat begint te "neuten" (niet huilen) en pak hem dan bij mij, zing een slaapliedje en dan in de wieg. Nog even m'n hand op z'n buik terwijl ik shhhhhht zeg. Dat doe ik tot ik het gevoel heb dat hij kan inslapen.
Meestal maakt hij nog wat geluid maar zolang hij niet weent, pak ik hem niet op. Is nu al paar keer gelukt op die manier, maar vaak werkt het ook niet hoor. Succes 😊