67 Reacties
8 maanden geleden
Wij volgen op aanraden van de vroedvrouw al van in het begin een schema. We starten iedere ochtend met de eerste voeding om 7u, daarna voedingen om 11u, 15u, 19u en 22u. Tussen de voedingen slaapt hij gewoon beneden in de wieg, in het park, in de wandelwagen of op mij. Om 22u doen we de laatste geplande voeding en leggen we hem in bed. De nachtvoeding geven we op vraag om daarna terug om 7u 's morgens te beginnen. Sinds twee nachten komt hij pas om 5u15 voor zijn 'nacht'voeding. Volgens de vroedvrouw was het alsnog heel belangrijk om terug om 7u te beginnen met de eerste voeding. We geven hem dus die eerste voeding nog steeds, ookal drinkt hij nu slechts 30 ml.
8 maanden geleden
Reactie op 1994bv
Week 8 komt hier volgende week in het vooruitzicht en ineens voel ik grote ...
Heb zo hard datzelfde gevoel.
Ons mannetje wordt zondag ook 8 weken en sinds een paar dagen krijg ik hem moeilijk in slaap overdag (tenzij in draagdoek of op mij, maar ik wil soms ook gewoon eens vrij zijn). Ik vertelde dat aan mijn vriend en hij vroeg zich af of het tijd was voor dutjes op zijn eigen kamer. Maar daar ben ik totaal nog niet klaar voor 🥺
8 maanden geleden
Reactie op 1994bv
Week 8 komt hier volgende week in het vooruitzicht en ineens voel ik grote ...
Ik heb dat afgelopen week bij kind en gezin bij de 8 wkn controle aan de verpleegkundige gevraagd, hoe dat nu zit met slaapjes overdag, want ik had precies hetzelfde gelezen. Ze reageerde ontzettend relaxt. Pas 2 mnd oud, moest niet al te veel druk er op leggen, ieder kind ontwikkelt op zijn tempo en dat geldt ook voor slapen. Daar spelen verder allerlei factoren een rol, zoals ongemakken als krampjes. Dat laatste hier dus het geval, nog veel krampen en dan slaapt zoontje alleen goed in de draagzak. Slapen in eigen bedje op de kamer vond ze nog geen goed idee, direct toezicht wel nog het veiligst. Slapen in de box was prima. Als je dan moe-signalen ziet, dan de speeltjes op en in de box weghalen, en alleen als het mogelijk is ter plekke wat verduisteren, was geen must. Ben er nu zelf ook meer ontspannen over. De dagen zijn niet echt voorspelbaar, ik voed op verzoek en volg het ritme vd baby. En slapen doen we wat op dat moment uitkomt; in de draagzak, de box of de kinderwagen als we naar buiten gaan.
8 maanden geleden
Zijn er hier nog mensen die een beetje in de knoop komen met de late namiddag/begin avond? Begin van de dag gaat goed.. flesje+ wipper, dutje, flesje + spelen, dutje, flesje + badje/nog wat spelen. Maar daarna is het een beetje 'op' en weet ik niet meer zo goed hoe ik David moet entertainen 😂 en slaap is dan lastig ivm avondeten en David die sowieso heel wakker is.
8 maanden geleden
Reactie op TessahS
Zijn er hier nog mensen die een beetje in de knoop komen met de late namid ...
Haha... Ik ben het ook al een tijdje aan het denken dat ik me afvraag of er nu ritme moet komen / bewust spelmomenten moet aanbieden / dutjes op vaste tijdstippen moet inlassen of gewoon nog altijd go with the flow zoals in het begin :)
Ik heb ook vaak het gevoel dat ik hem "parkeer" in de wipper of het park zodat ik even iets gedaan kan krijgen. Vaak - zeker in de namiddag en avond - heb ik het gevoel dat we van de ene voeding naar de andere gaan en is er tussendoor bijna geen tijd. Verversen, rechtop houden en huppa hij heeft alweer honger. 🥲
8 maanden geleden
Reactie op TessahS
Zijn er hier nog mensen die een beetje in de knoop komen met de late namid ...
Ik zit vooral in de knoop met dutjes 's avonds. Ons mannetje doet soms een redelijk lang dutje 's avonds maar ik ben dus bang dat dit invloed heeft op z'n nachtrust. Anderzijds wil ik hem niet wakker maken omdat hij dan ook hangerig is omdat hij uiteraard moe is. Hoe lang duren bij jullie de dutjes 's avonds nog?
8 maanden geleden
Ik probeer de draagdoek tijd een beetje te beperken, want hoe zwaarder hij wordt hoe lastiger ik het vind en ook heb ik liever dat hij op zichzelf leert slapen. Maar eerlijk gezegd is een draagdoek wel echt mijn quick fix voor die avonduurtjes zodat wij rustig kunnen eten en opruimen enzo.
Heel veel van die schema's geven 23 uur als laatste flesje, en wij proberen dat ook maar het gebeurt heel vaak dat hij slaapt tot 21u ongeveer, en dan dus een flesje krijgt en dan rond 1-2 uur weer wakker is en dan rond 5 uur. Niet heel ideaal dus hopelijk krijgen we dat snel beter. Maar eerlijk gezegd zie ik momenteel niet echt in hoe we dat beter kunnen maken.
Zeker als ik straks weer ga werken, ik ben dan rond 18u30 thuis en dan nog eten enzo.. maarja we zullen tegen dan wel zien hoe het gaat zeker 🙈
8 maanden geleden
Ik zit vooral in de knoop met dutjes 's avonds. Ons mannetje doet soms een ...
Tot ik zelf in bed kruip, maak ik hem wakker voor voeding. Vanaf ik in bed lig (vaak rond 21u-22u)mag hij slapen tot hij zelf wakker wordt. Als hij te lang slaapt overdag, slaapt hij 's nachts korter.
8 maanden geleden
Reactie op Sophie_vc
Haha... Ik ben het ook al een tijdje aan het denken dat ik me afvraag of er ...
Hier zit ik ook zo hard mee en zo veel te meer ik er over opzoek/lees/bij mensen achter vraag/… zoveel te meer ik in de war geraak en niet weet wat nu het “beste” is. Boven slapen in het donker overdag, toch nog gewoon beneden in het daglicht laten slapen, bewuste spelmomenten of niet. Momenteel hou ik enkel nog maar rekening met de wakkertijden maar dat lukt ook niet altijd..
8 maanden geleden
Hier op 7w totaal nog geen schema of vast ritme eigenlijk 😅 heb het gevoel dat dat momenteel ook nog niet mogelijk is (of toch bij ons zoontje niet).
De ene nacht slaapt hij al een blokje van 6u en de andere nacht blokjes van maar 2-3u; de ene dag slaapt hij amper overdag en de andere dag slaapt hij precies bijna de hele dag; wanneer hij veel slaapt kan er 3-4u tussen de voedingen zitten (borstvoeding), maar bij weinig slaap wil hij vaak om de 1-2u alweer eten; …
Had dit ook bij K&G nagevraagd en zij zeiden mij dat ‘normale’ dagelijkse dingen zoals verversen aan de verzorgingstafel, opstaan en naar beneden komen, … al voldoende is voor hun als ‘vast ritme’.
Maar ben er natuurlijk ook van overtuigd dat elke baby anders is en zijn eigen noden heeft. We moeten het allemaal zelf een beetje aanvoelen zeker? 🙂
8 maanden geleden
Idd heel verwarrend allemaal!! Oké we doe nog even verder op het newborn ritme (=zonder ritme).
Maar wanneer verandert dat dan 🤔? Hehe... We zullen het wel merken aan onze baby's wanneer ze nood hebben aan wat meer, zeker? 😊
Wij gaan alweer de nacht in, slaap goed iedereen!! 😘
7 maanden geleden
Oh qua spelen ben ik ook niet zo van het ritme hoor, het moet voor ons ook leuk zijn 🙈 maar ik merk dat er automatisch wat routine in komt. Omdat ik 's ochtends ga douchen,is dat het moment dat David in de wipper zit mee te kijken. De volgende wakker tijd is meestal een moment dat ik wat gedaan wil krijgen,dus dan gaat hij in de box. Die wakker tijd daarna is het vaak een badje, of speel ik met hem op schoot/in de zetel met een boekje of knuffeltjes,of loop ik wat rond met hem door het huis. En dat is ongeveer alles wat je met een baby kan doen haha 😂
MOD
7 maanden geleden
Reactie op Sophie_vc
Idd heel verwarrend allemaal!! Oké we doe nog even verder op het newborn ri ...
Oh ik zit er ook mee in de knoop. Hij is bijna 8 weken en ik denk ok hoe routine s avonds. Elke dag een bad wordt afgeraden dus ja. Rond 20 u vraagt hij voeding en dan steek ik hem in zijn pyjama enslaapzak. Hij slaapt overdag in de box in de living of op ons. Iemand blijft tot middernacht bij hem in de living met gedimd licht en geen geluid meer en dan naar de slaapkamer bij ons.
7 maanden geleden
Reactie op TessahS
Ik denk ook he, als ik straks weer aan het werk ga dan is ook alles weer an ...
Mijn vriendinnen met oudere kinderen zeggen dat er idd vanzelf ritme in de dutjes komt eens ze naar de opvang gaan. Niemand heeft op voorhand iets gedaan voor de slaapjes, ook niet bij kindjes die pas op 6 maand naar de opvang gingen.
7 maanden geleden
Reactie op EDK1987
Hey ons zoontje is 8 weken, zouden jullie dan al proberen met een schema? ...
Hier 10 weken en ik volg niet echt een schema. Enkel opstaan en gaan slapen rond een vast tijdstip, borstvoeding overdag op vraag, dutjes wanneer hij signalen van vermoeidheid laat zien. Ik merk dat hij rond de middag vaak een dutje van 2 uur doet en in de late namiddag ook nog eens dus ik denk dat het ritme een beetje vanzelf komt, verpleegkundige van K&G gaf dat ook aan. Dutjes op vaste tijden werkt hier niet want dan blijft hij geluidjes maken, rondkijken,... en uiteindelijk huilt hij omdat hij het niet fijn vindt. Ik denk dan maar: ik kan zelf ook niet slapen als ik niet moe ben.
7 maanden geleden
Geen vaste tijdstippen hier, maar ik probeer wel overdag het ritme eten-spelen-slapen aan te houden. Hem 1à2u wakker laten en dan helpen inslapen. Voeden op vraag of om de 3u ongeveer. Overdag maak ik hem nog wakker voor voeding. Ik merkte als hij te lange dutjes deed overdag, hij 's nachts sneller opnieuw vroeg.