13 Reacties
9 maanden geleden
Ben zelf nog niet bevallen, maar kan je kraamhulp inschakelen, om je boodschappen te doen, online bestellen collect en go? Beginnen met een wandeling met kinderwagen.
Nieuwe dingen hebben gewenning nodig, beetje met de keer en stap voor stap grenzen verleggen, na een tijdje went alles. Je kan dit 💪💪🍀
9 maanden geleden
Heel herkenbaar, hier ook echt een emotionele rollercoaster en ik vraag me constant af of ik wel goed bezig ben + ik heb heel vaak de irreeele angst dat er ons zoontje iets zal overkomen. Ik ben zwanger geraakt na een fertiliteitstraject dus mijn angsten zijn soms wel echt groot omdat we nu eindelijk hebben waar we al zo lang op hoopten en ik nu dus schrik heb om dingen fout te doen,... Ik probeer vooral te focussen op ons kleintje, dat is gewoon het belangrijkste. Ik volg zijn tempo en probeer voor mezelf de lat niet te hoog te leggen. Blijft de strijk een dag langer liggen? So be it. Blijft de afwas staan? So be it. Naarmate de tijd vordert zal ik wel weer wat meer structuur vinden, denk ik. Dus ik probeer mezelf hierrond niet te veel stress te geven.
Je doet het sowieso goed hoor, al twijfel je waarschijnlijk aan alles. Heel herkenbaar, en ik denk dat echt heel veel nieuwe mama's hetzelfde voelen!
9 maanden geleden
Ik herken het ook hoor! Wat mij helpt is om dingen samen te doen met mijn vriend, omdat hij juist heel relaxed is over alles. Als we met z'n drieën iets gedaan hebben, dan vind ik het daarna ook makkelijker om het zonder mijn vriend te doen. Wat me ook helpt is om vriendinnen met kinderen of onze ouders om tips te vragen, ipv dingen op internet op te zoeken.
9 maanden geleden
Heel herkenbaar! Ik ben 2 weken geleden bevallen en blijf tot op vandaag altijd thuis met de baby. Ik ga pas wandelen van zodra mijn vriend mee kan (hij is intussen weer aan het werk). Ik durf het ook niet goed alleen en heb het gevoel constant bezig te zijn als hij wakker is dus kom er dan precies ook niet toe, Als hij slaapt, vind ik het ook weer jammer om hem wakker te maken door hem in de buggy te leggen. Ik ben ook niet meer in de supermarkt of dergelijke geweest na de bevalling, mss moet ik dat eerst al eens terug beginnen doen (alleen dan). Nu sluit ik mezelf op en dat begint te wegen.
9 maanden geleden
Heel herkenbaar!
Ik probeer elke dag iets voor mezelf te doen om het gevoel te hebben dat ik niet constant met de baby bezig ben: een dutje, me opmaken, douchen. (kleine dingen dus)
Buitenkomen vond ik ook heel eng. Eerst ben ik ook eens in mijn eentje naar de supermarkt geweest. Dan samen met mijn lief en ons kindje. Gisteren eens alleen met ons kindje. Ik had superveel stress. Ik ben altijd bang dat hij zal huilen en ik hem niet kan troosten.
Vandaag voor de eerste keer met mijn lief en baby een koffie gaan drinken in de stad (zondag is hij 3 weken oud). Ik was helemaal in paniek toe hij begon te wenen... Maar ik was niet alleen, mijn vriend had alles onder controle.
We zijn allemaal supergoed bezig, sowieso! En we groeien wel in deze nieuwe rol... Kleine stapjes, ieder op zijn tempo. De ene dag al wat beter dan de andere. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat je jezelf niet opsluit. Anders wordt het waarschijnlijk alleen nog lastiger om de stap te zetten. Veel succes, het komt wel goed 😘
9 maanden geleden
Ik ben vier weken geleden bevallen en vind het ook echt moeilijk vooral in de nacht en mijn baby is ook een moeilijke. Ik krijg hem niet in slaap, hij slaapt oprecht zo zo moeilijk en huilen huilen huilen dit is wat ik tot nu toe het moeilijkste vind. En op die manier kan ik bijna niets doen, soms besef ik van ‘oei heb nog niets ontbeten’ eetlust weg omdat ik mijn baby gewoon rustig en stil wil krijgen. Het kost mij vijf uur voor hij rustig en in slaap valt in de nacht.
Hij is opgestaan om 03:30 en het is nu 06:24 en wij krijgen hem gewoon niet stil … 😞
9 maanden geleden
Reactie op faartje96
Ik ben vier weken geleden bevallen en vind het ook echt moeilijk vooral in ...
Oei vijf uur is wel heel lang! Geef je borstvoeding of flesvoeding? Heeft hij krampen of reflux?
Als hij vaak zo veel uren achter elkaar huilt zou ik toch eens naar de kinderarts durven gaan.
Hier doet mijn vriend altijd de late avond shift en ik de vroege ochtend met ons zoontje, en bij mij is hij eigenlijk heel makkelijk. Af en toe wel eens wat huilerig omdat hij krampen heeft of is hij opeens heel hongerig of snel wakker, maar meestal krijg ik hem snel rustig. Bij mijn vriend is hij echter wel vaak heel onrustig en huilerig, en ik weet niet of het door het tijdstip komt of door hoe mijn vriend het aanpakt 😬 Ik vind het ook lastig om iets ervan te zeggen, want mijn vriend is echt geweldig geweest tijdens de hele zwangerschap, bevalling, kraamweek, en ik wil hem niet bekritiseren.
Maar ik probeer dus een beetje een routine te creëren: flesje geven als hij net wakker is zodat hij niet te gulzig is, halverwege flesje verschonen en wat 'spelen', dan rest van het flesje en knuffelen tot hij slaperig is. Een beetje voor hem zingen/voorlezen en dan wegleggen om te laten slapen. Overdag ook wel veel in de draagdoek. Mijn vriend legt ons zoontje vaak gewoon naast hem in de zetel terwijl hij tv kijkt, of zit op zijn gsm terwijl hij een flesje geeft. Ik heb dus het gevoel dat dit veel te veel prikkels geeft en dat een baby ook merkt als je er niet met je volledige aandacht bij bent.
9 maanden geleden
Reactie op faartje96
Ik ben vier weken geleden bevallen en vind het ook echt moeilijk vooral in ...
bespreek dit zeker met je vroedvrouw... normaal gezien heb je in de eerste weken in de avond zo van die huiluurtjes, die de verwerking van de dag zijn...
er komt enorm veel af op je kindje en dat vraagt veel van hen.
meet zeker ook de temperatuur een keer als er zoveel gehuild wordt en kijk ook even in of er mogelijk al een regeldag is (deze zijn extra heftig als je borstvoeding geeft)