38 Reacties

10 maanden geleden

Hmm ik denk dat je voor een deel het huishouden wat minder belangrijk moet vinden en dat je vriend wat meer moet gaan doen. Ik heb dit ook gehad met mijn vriend, wij staan heel anders in het huishouden. Voor mij is het heel belangrijk dat het netjes is, en dat er gewoon regelmatig wat wordt gedaan. Ik doe liever om de dag een wasje dan dat we het laten oplopen tot de wasmanden uitpuilen. Mijn vriend is daar dus anders in en dat botste nogal. Wat bij ons hielp is echt concrete afspraken maken en ons er ook echt aan houden. Vaak aan het begin van de week overlopen we even wat er in het huishouden moet gebeuren. Zeker voor dingen als de koelkast poetsen, naar de glasbol gaan e.d. is het handig om even af te spreken wie dat gaat doen. De kleine huishoudelijke dingen vind ik niet zo'n probleem. Ik had er ook een hekel aan om dingen te moeten vragen omdat ik zoiets had van: hij ziet zelf toch ook wel dat er iets moet gebeuren? Maar heb me er nu maar bij neergelegd dat het soms nodig is om een wasmand pontificaal neer te zetten met een briefje erbij op hoeveel graden het gewassen moet worden als ik naar mijn werk ga 😅 Ik heb dan wel weer het grote geluk dat mijn vriend graag kookt en dat ook bijna elke dag doet omdat ik altijd later thuis ben van het werk en nooit zin heb om te koken. Dus ik vind het dan ook niet zo erg om wat vaker de wc te poetsen.

10 maanden geleden

Herkenbaar verhaal. Ik werk ook 4/5 en mijn vrije dag diende dan om te poetsen en huishouden bij te houden. Binnenkort zal ik dat niet meer kunnen doen omdat ons kindje die dag niet naar de crèche gaat. Ik probeer er me op voorhand niet te veel druk in te maken... Hopelijk vind(en) ik/we een nieuwe routine om alles bij te houden en ziet mijn lief dan ook in dat ik niet alles alleen kan bolwerken. Ik heb ook een opgeruimd huis nodig voor rust in mijn hoofd, dus kan het moeilijk loslaten... Hij ziet ook niet hoeveel werk het is, hoeveel tijd er in kruipt en voor hem is het ook niet nodig om op te ruimen of te kuisen. Zorgt ook wel voor discussie af en toe. Ook bedenken wat we gaan eten, boodschappen doen, koken,... is meestal voor mij. Probeer toch het gesprek aan te gaan en je bezorgdheid te uiten...

10 maanden geleden

Mijn man en ik praten er ook veel over. Ik zie bij andere koppels ook dan veel discussie over deze zaken. Elke keer bij elke gebeurtenis is het weer een nieuw evenwicht zoeken. Ik denk ook zoals hier al velen zeggen is een nieuwe routine zoeken?

10 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Herkenbaar verhaal. Ik werk ook 4/5 en mijn vrije dag diende dan om te poet ...
Ik ga maar 2 dagen per week werken vanaf een jaar dus daarover kan ik geen advies geven maar ik kan je wel een boek aanraden over kleine kindjes en huishoudelijke taken , ja het is eerst rommel en frustraties ongetwijfeld maar echt kindjes willen dit graag meedoen en er komt snel effect van ☺️ https://www.christofoor.nl/boeken/detail/een-kind-wil-de-was-doen?_locale=nl_NL

10 maanden geleden

Reactie op TessahS

Hmm ik denk dat je voor een deel het huishouden wat minder belangrijk moet ...
Hebben er al dikwijls over gepraat en hij weet en beseft wel dat hij wat moet bijschaven. Maar het blijft soms gewoon enkel bij het besef en niet omzetten naar.. ik denk regelmatig ziet hij dit dan niet of is dit ook niet irritant voor hemzelf maar blijkbaar niet echt. Hij kan zijn rommel heel erg opstapelen zeg maar en ik ben diegene die het steeds opruimt.. ook enorm veel last van uitstelgedrag.

10 maanden geleden

Reactie op Leyla1234567

Hebben er al dikwijls over gepraat en hij weet en beseft wel dat hij wat mo ...
Mijn vriend is ook heel rommelig en ik heb een paar dingen gedaan om het voor mij wat draaglijker te maken. In d slaapkamer heb ik een (mooie) mand gezet voor zijn rondslingerende kleren. Ik heb geen zin om steeds zijn kleren in de was te moeten gooien, maar kan er ook niet tegen dat de vloer steeds bezaaid ligt 😅 dus als er nu iets op de vloer ligt gooi ik het in die mand. Het is dan aan hem om af en toe zelf die mand te legen in de was. Beneden heb ik ook zo'n mandje voor kleine rondslingerende prul (sleutels, fietslichtjes, aanstekers, plectrums ed) dat hij nogal her en der kan laten slingeren, en in een kast in de eetkamer heb ik plankje voor het grotere prul (kabels, papieren, doosjes van dingen die hij heeft gekocht). Als hij nu iets zoekt dan zeg ik altijd: kijk maar even in je mand/op je plank 😂 Voor mij is het nu minimaal opruimwerk en ik hoef er niet steeds over te klagen tegen hem.

10 maanden geleden

Reactie op TessahS

Mijn vriend is ook heel rommelig en ik heb een paar dingen gedaan om het vo ...
(je was weer wakker vannacht... 😑) Maar hahaha super herkenbaar 🙈 Hier ook mand voor zijn kleren op de slaapkamer (ik ledig die meestal). Hij heeft ook een stoel waar dan een berg kleren op liggen. Liever dat dan op de grond. Beneden ook bakje in de keuken voor kleine spulletjes. En zijn andere dingen die rondslingeren moeten wel in het zicht blijven liggen ipv in een kast (van hem): die ruim ik dan steeds op langs op ene kant van de tafel. Als de hoop te groot wordt, vraag ik om op te ruimen (maar dag nadien liggen er weer spullen 😅). Beter krijg ik het gwn niet 🙈 En ja, blijven herhalen en vriendelijk vragen als hij iets moet overnemen van klusjes... Hij ziet het gwn niet. Bvb. Als er een wasmand klaar staat te plooien of mee naar boven te nemen... Hij negeert het echt niet met opzet. Hij ziet het gwn niet. Vreemd he 🥲

10 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

(je was weer wakker vannacht... 😑) Maar hahaha super herkenbaar 🙈 Hier ...
Haha ja echte nachtbraker hier 🙈 Grappig dat ik niet de enige ben met zo'n mand in de slaapkamer 😂 ik leeg hem dus niet en het gebeurt wel regelmatig dat mijn vriend dan zegt dat hij geen schone shirts meer heeft en ik dan reageer met: 'goh, ja lastig voor je'. Haha 😅 Ik ben overigens echt niet extreem netjes in huis ofzo hoor. Ik kan heel goed de boel de boel laten en vind het ook niet erg als het een beetje rommelig is. Maar er is gewoon een grens 😏

10 maanden geleden

Heel herkenbaar jouw verhaal en de aanvullingen van anderen. Ik heb ook al wel vaste taken geprobeerd aan hem te geven, bijvoorbeeld eens per week de badkamer poetsen.. maar dat werkte niet. Hij ziet het gewoonweg niet en anders voelde het wel als gisteren dat ie het gedaan had. Nu heb ik het volgende systeem: ik geef hem een to do lijst mee voor de dag naar zijn dagindeling. Moet m werken kan ie even langs de glasbak of apotheek, is ie vrij kan ie stofzuigen bijvoorbeeld. En dat doet hij dan gelukkig meestal allemaal wel braaf. En ik heb met wat moeite maar geaccepteerd dat alles vanuit mij gestuurd zal moeten worden. Wellicht werkt het voor jou ook? En zondag maak ik het weekmenu met de folders erbij. Dat scheelt ook wel door de week heen, want na werk nog bedenken wat we eten.. pff... en de boodschappen doe ik dan maandag na werk en nog kleine "lekkere" boodschappen op m'n vrije vrijdag voor het weekend. En zoveel mogelijk proberen gelijk te doen, direct in de vaatwasser, na het koken de warme plaat gelijk afdoen enzo. En zeker belangrijk: echt momenten inplannen waarop je met de beentjes omhoog gaat, ongeacht wat er nog ligt, al is het maar een half uurtje. Het gezin en jijzelf hebben jou nodig, dus in de eerste plaats goed voor jezelf blijven zorgen. ♡

9 maanden geleden

Piepiep... Hoe gaat dit nu bij jullie na de geboorte? Ons huis is op dit moment echt smerig. Er is nog niet gepoetst sinds de bevalling 3 weken geleden en met een huisdier wordt het zo snel stoffig. Ik merk dat ik het er moeilijk mee heb dat ik geen tijd heb om alles bij te houden. Mijn vriend doet zijn best, maar hij gaat er geen stofzuiger bij nemen of de badkamer poetsen... Hij kookt en doet wat was. Verder doet hij niet zoveel (naar mijn normen, naar zijn normen wel). Hoe nemen jullie momentjes om iets te doen in het huishouden of kunnen jullie het loslaten?

9 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Piepiep... Hoe gaat dit nu bij jullie na de geboorte? Ons huis is op dit mo ...
Ik doe heel veel met de baby in de draagdoek! Of een van ons heeft babyduty en de ander doet de huishoudklusjes. Gaat heel goed hier tot nu toe, gewoon eerlijk verdelen. Maar mijn vriend heeft ook 5 weken thuis dus dat is wel fijn. Daarna komt er kraamhulp.

9 maanden geleden

Reactie op TessahS

Ik doe heel veel met de baby in de draagdoek! Of een van ons heeft babyduty ...
Wat fijn dat jullie het zo goed kunnen verdelen. Hier worden gwn andere prioriteiten gesteld door hem. Hij wil bvb. koken en steekt daar dan tijd in, terwijl onze diepvriezer vol zit. Of hij heeft tijd voor zichzelf nodig en spendeert tijd in zijn werkkot of voor tv. Ondertussen blijft het huishouden liggen en frustreer ik me omdat ik het niet zelf kan doen 🙈 We hebben ook kraamhulp, maar die mag niet echt veel kuisen. Ik hoop gewoon dat ik het zelf eens kan doen tussendoor maar zie nog niet hoe... Draagdoek helpt idd om wat kleine taakjes te kunnen doen!

8 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Wat fijn dat jullie het zo goed kunnen verdelen. Hier worden gwn andere pri ...
kraamhulp mag toch licht huishoudelijke taken doen?

8 maanden geleden

Reactie op TessahS

Ik doe heel veel met de baby in de draagdoek! Of een van ons heeft babyduty ...
ja bij ons ook... wie de baby verzorgt/ voedt... wordt bediend... de andere doet wat klusjes. vanaf 15 u samen in de zetel genieten van ons zoontje en de rust. da avondshift start hier vanaf 20 u tot 1 u en dan de andere tot 8 u 's morgens.

8 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Wat fijn dat jullie het zo goed kunnen verdelen. Hier worden gwn andere pri ...
Eerlijk gezegd zou ik dat zonder kinderen ook al verschrikkelijk vinden... een gelijke verdeling in het huishouden vind ik echt belangrijk. Wij werken allebei fulltime dus ik vind het normaal dat we even veel doen. En ook belangrijk om een goed voorbeeld te geven aan ons kind!

7 maanden geleden

Hoe gaat het nu met je?

2 maanden geleden

Hey... Hier nog eens een berichtje omdat ik eens wou luisteren hoe het bij jullie gaat. Ik verdrink echt in het huishouden 😮‍💨🫠 Weet niet waar eerst begonnen, het stapelt zich alsmaar op... Ik kom zelf niet meer tot ontspanning toe... Hebben jullie tips om efficiënt dingen te doen? Groetjes!

2 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Hey... Hier nog eens een berichtje omdat ik eens wou luisteren hoe het bij ...
Systeem hebben 🫠 zondagavond doen we de keuken even samen in de weekend gebeurt de was in de week ruimen de kinderen voor het slapen op en veeg ik sowieso overal enzovoort... Heb je alleen een baby'tje dan is het draagzak in of gewoon in de wipper terwijl je samen de was plooit enz

2 maanden geleden

Reactie op Sophie_vc

Hey... Hier nog eens een berichtje omdat ik eens wou luisteren hoe het bij ...
Hier wordt het ook moeilijker! Gelukkig heb ik nu een dag in de week ouderschapsverlof. David begint overal naartoe te kruipen maar valt nog altijd snel op de grond. Hij trekt zich ook overal aan op, dus ik moet hem echt continu in de gaten houden. De box vindt hij niet meer leuk, de riempjes van de wipper kan hij zelf losmaken 🥲 Ik heb nu dus in elke ruimte een kleed/deken/mat en kussentjes liggen zodat hij daar op kan zitten/kruipen/downward doggen terwijl ik dingen doe. Dat gaat dan bijvoorbeeld zo: David in de eetstoel zetten - was uit de wasmachine halen - wasmand naar boven brengen waar het wasrek staat - terug naar beneden om David te halen en op het kleed neer te leggen - was ophangen en opvouwen - Kiekeboe spelen - David even in zijn bedje zetten - gevouwen was ophalen en in de kast doen - op bed spelen - David terug in de eetstoel zetten - wasmand van boven terug in de badkamer zetten. Megavermoeiend 🙈 maar tegelijkertijd houdt het David weer bezig, die vindt het superleuk om steeds ergens anders te spelen, en ik heb mijn dag weer gevuld met baby entertainment 😂 Wat ik ook doe is op de dagen dat ik werk: David naar de opvang brengen om 8u, om 9u vertrek ik naar mijn werk, dus in dat half uurtje doe ik even wat schoonmaakwerk. De avonden zijn echt voor ontspanning, ik ga nog altijd vroeg naar bed maar die 1 a 2 uur in de avond probeer ik echt gewoon lekker een boek te lezen ofzo.

2 maanden geleden

Ohja, ik heb dus ook een grote speelhoek gemaakt in de keuken en daar speelt David het liefste. Hij vindt het leuk om gewoon lekker te spelen daar en mij bezig te zien, waardoor ik overdag meestal al bezig ben met foodpreppen. Dus op maandag snij ik dan bijvoorbeeld al groenten voor de hele week, of maak ik dingen als soep/pastasaus/quiche/overschotel om in te vriezen, zodat we op drukkere dagen wat minder lang bezig zijn met eten maken.