14 Reacties
5 maanden geleden
Hier puber van 16 en 15 dus ... peuterpuberen noemen ze de fase van je dochtertje. Best kan je ze dan even laten afkoelen door ze ergens op een time out plek te zetten tot ze gecalmeerd zijn kinderen moeten leren dat die dingen niet kunnen en zo laten ze soms zien tot hoever ze kunnen gaan en jou drijven. En soms snappen ze het ook gewoon niet. Geef het tijd en probeer ze op een plekje te zetten waar ze moet kalmeren en hoe moeilijk het soms ook is niet toegeven aan de driftbuien want zo gaat het anders nog veel gebeuren.
5 maanden geleden
Reactie op annick85
Hier puber van 16 en 15 dus ... peuterpuberen noemen ze de fase van je doch ...
Bedankt voor de tip!! Ik ga het zeker toepassen want ik wil idd niet dat dit een gewoonte word..
5 maanden geleden
Bedankt voor de tip!! Ik ga het zeker toepassen want ik wil idd niet dat di ...
Kleine kindjes met hun zorgen maar geloof me grote kinderen kunnen er ook wat van. Succes. Zwanger zijn en die driftbuien kan geloven dat je met je handen in je haren zitten. En ze kunnen er wat van op die leeftijd ...
5 maanden geleden
Goede morgen,
Ik heb een dochter van 17j en van bijna 4j. Mijn oudste heeft dit nooit gedaan. Mijn jongste heeft dit ook een hele periode gehad! Ik zat ook met de handen in het haar. Het gaat wel over maar ga je tijd moeten geven. Wat ik soms deed als ze met alles begon te gooien dan begon ik ook met dingen te gooien. Dan verschoot ze en stopte ze er mee. Mss niet de ideale oplossing maar heeft bij mij uiteindelijk wel gewerkt. Heel soms durft ze het nog eens doen en doe ik mee dan stopt ze er gelijk mee. Veel succes.
5 maanden geleden
Inderdaad peuterpuberen, de nee en de koppigheidsfase komen er ook aan. Vooral op andere momenten extra aandacht geven.
Op het moment zelf zeggen dat het gedrag niet ok is, (in het achterhoofd houden dat het bij de leeftijd hoort). Bijvoorbeeld zeggen bij het oprapen van de beker: een beker is om te drinken, als je dorst heb vraag je het maar. En dan even zelf iets anders doen in de buurt, maar met je rug naar haar. En samen alles terug opruimen.
Als ze heel boos is, jezelf op de grond zetten en zeggen dat ze altijd op je schoot mag komen, een liedje neuriën hielp bij ons.
Consequent en duidelijke regels geven op deze leeftijd heel veel structuur en veiligheid. Ze weten heel goed wanneer je toegeeft en gaan dat later gebruiken.
In de peuterklas merk ik dat ouders hun kind veel dingen vragen: welke jas wil je aan doen, wat wil je eten. Met de gedachte mijn kind mag zelf kiezen. Maar we merken eerder op dat dit onveiligheid geeft, de ouder weet het zelf niet, een tweejarige kan eigenlijk ook nog niet echt kiezen. Wat wel duidelijk is voor een kind is als je vraagt wil je kaas of hesp.
Vaak zie je ook veel frustraties bij kinderen die nog niet alles kunnen zeggen met taal, ze weten wat ze willen maar kunnen het niet overbrengen.
Dus lieve Annick, het hoort bij de leeftijd en weet dat ze de veranderingen in huis ook enorm voelt, ze hebben enorme voelsprieten.
5 maanden geleden
Reactie op 88eefje88
Inderdaad peuterpuberen, de nee en de koppigheidsfase komen er ook aan. Voo ...
K weet het maar bij mij hielp dat allemaal niet. K heb nu al grote pubers dus allemaal meegemaakt. Zelfs therapie met de jongste gedaan omdat niets hielp en daar zeiden ze met afkoelmomenten en daar een plekje voor in huis vinden en als ze dan afgekoeld zijn om t zo te zeggen dan pas met je kindje proberen uit te leggen dat die dingen niet oke zijn. En dat hielp op de duur wel bij ons.
5 maanden geleden
Je bent toch ook zwanger niet? mijn jongste van 2jr bijna is zo niks anders dan hele tijd wenen en aandacht vragen wordt er gek van soms 🫠 mijn oudste is heel zelfstandig maar tweede is een ander verhaal..en meestal doen ze zo om nog meer aandacht te vragen en kijken hoe ver ze nog kunnen gaan. Wa dat ik dan doe is meestal gewoon haar negeren of op een stoeltje zetten tge de muur en uitleggen aan haar. Soms helpt het soms helemaal niet 🤣
5 maanden geleden
Dank u wel allemaal voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat het dan niet aan mij ligt😂 ik ga zeker aan de slag met jullie tips en kijken wat het beste werkt bij mijn klein pittig meisje 🤪🩷