16 Reacties

5 dagen geleden

Het is perfect normaal gedrag van je baby om in te slapen aan de borst. Het is dus ook oké om je baby in slaap te voeden. Hierover hoef je je geen zorgen te maken. Dat ze zo vaak drinkt 's nachts is ook perfect normaal. Dat het normaal is wil natuurlijk niet zeggen dat het makkelijk is... Rond 4 maanden heb je dan ook nog eens de slaapregressie. Heb je het idee dat dit mee een rol speelt? Er wordt op het internet (en daarbuiten) veel gesproken over dat een baby zelfstandig moet leren inslapen. Als je kijkt naar de slaapontwikkeling van een baby (die een heel andere slaapcyclus heeft dan een volwassene) is het niet zo gek dat ze onze hulp nodig hebben. Ikzelf ben om die reden geen fan van slaaptrainingen en derdelijke Als je wil dat je kindje slaap niet langer associeert met drinken aan de borst, kan je proberen andere associaties toe te voegen tijdens het drinken zoals het zingen van een liedje. Een vast ritueeltje kan ook helpend zijn. Ik zou je het boek zachte nachten aanraden. Dit een recent geschreven boek (2024) met nieuwe inzichten rond slaap bij baby's.

5 dagen geleden

Reactie op Human9113

Het is perfect normaal gedrag van je baby om in te slapen aan de borst. Het ...
Eerst en vooral bedankt voor de reactie! De Slaapregressie was veel zwaarder dan haar nacht slaap, het heeft toch wel 4-5 weken geduurd 😓 sinds gisteren merk ik dat het veel beter wordt.. Ik hoor van veel mama’s dat hun baby’s al lange uren doorslapen en zelfstandig kunnen slapen, wel jaloers om op te zijn 😅 zo denk ik dan dat het toch wel kan als het bij anderen lukt.. Voorlopig slaapt ze bij mij in bed, maar ik ben van plan om haar nu in de cosleeper te laten slapen aangezien ze begint te rollen. Ook is mij aangeraden om haar na 6 maanden in haar eigen kamer te laten slapen maar ik heb het gevoel dat ze er nog niet klaar voor is. Want soms opent ze haar oogjes, als ze mij ziet slaapt ze terug. Of ze wilt mij altijd met één handje voelen dat ik er ben. Ik vind het heel leuk om haar aan de borst in te slapen maar als ik naar buiten ben is het heel moeilijk. Ze wacht dan echt om de borst om in slaap te vallen 😅

5 dagen geleden

Reactie op Ronida2024

Eerst en vooral bedankt voor de reactie! De Slaapregressie was veel zwaard ...
Hoe vaak voed je overdag? Hoeveel uren zitten er dan tussen? Als dit meer is dan de 2 uren die ze er 's nachts tussen laat, zou ik proberen er overdag minder tijd tussen de laten. Ik laat onze dochter overdag, als dit mogelijk is natuurlijk, om het 1,5 a 2 uur drinken (ze gaat nog niet naar de crèche). In de nacht laat ze er eerst 6 uren tussen en dan nog eens 3 a 4 uren. Ze deed ook al eens nachten van 8u, maar da's de minderheid. Ze slaapt in de co-sleeper bij ons Ik dacht dat aangeraden werd om tot 6 maanden in een co-sleeper te laten slapen en tot 1 jaar in dezelfde kamer, maar ik weet niet meer of dit het advies van de who of die van K&G is... Dat ze 's nachts haar oogjes eens opendoet om te checken is heel logisch! Ze heeft er dan net een slaapcyclus opzitten en checkt of de omgeving nog veilig is. Heefr een baby het gevoel dat dit zo is, dan slaapt die verder (en geen honger of een ander ongemakje heeft). Wij doen dit als volwassenen ook, maar zijn ons hier niet bewust van 😉

5 dagen geleden

Rond veilig samen slapen in combinatie met borstvoeding heb ik ook al veel info gevonden bij La Leche League

5 dagen geleden

Reactie op Human9113

Rond veilig samen slapen in combinatie met borstvoeding heb ik ook al veel ...
Je kan dat hier terugvinden: https://www.instagram.com/p/CjgMfdiLwZG/?igsh=MWNwaWMyN3c3YXhhZw== https://www.instagram.com/p/CzHWA4GL4bV/?img_index=1&igsh=MWpuMWthdHRzbzk0bw==

5 dagen geleden

Reactie op Human9113

Hoe vaak voed je overdag? Hoeveel uren zitten er dan tussen? Als dit meer i ...
In het begin heb ik haar om de half uur moeten aanleggen voor melkproductie. En sindsdien geef ik haar eigenlijk voeding na wakker worden en voor slapen gaan. En eigenlijk vertoont ze nooit op tijd hongersignalen, ik geef haar de borst of ze drinkt of ze weigert. Maar ze drinkt meestal in stukjes nooit twee volledige borsten in één keer :/ dan heb ik geprobeerd om om de 2.5-3u borstvoeding te geven zodat ze meer in één keer drinkt maar de nacht slaap was fataal, dus ben ik ermee gestopt. Nu probeer ik zo veel mogelijk overdag te geven, weer in stukken, zodat ze tenminste 2-3u per blok slaapt en niet om de uur wakker wordt.

5 dagen geleden

Reactie op Human9113

Het is perfect normaal gedrag van je baby om in te slapen aan de borst. Het ...
Ik heb het boek nu meteen gekocht en ben er erg benieuwd naar

5 dagen geleden

Reactie op Human9113

Je kan dat hier terugvinden: https://www.instagram.com/p/CjgMfdiLwZG/?igsh ...
Dankjewel! Ik zal er eens naar kijken

5 dagen geleden

Mijn dochtertje wou ook geen tutje maar ik wou haar toch iets geven voor wanneer ik er niet ben en zijn nu toch gestart met oefenen om zelf in slaap te vallen omdat ik binnenkort moet gaan werken en ik wil dat ze het goed stelt in de opvang en bij de oma’s! Het tutje is nu wel een grote hulp zodat ze in bedje in slaap kan vallen, maar ook in de auto en buggy. Ik ben dit opgestart door telkens dat ze erg moe was los te koppelen van de borst en tutje te geven. Na twee weken aanvaarde ze deze en nu is ze er helemaal mee weg. Neemt ze ook enkel als ze moe is en wil slapen :)

5 dagen geleden

Is normaal babygedrag en in slaap drinken is geen slechte gewoonte die je moet afleren. Terug in slaap voeden en / of veilig samen slapen zorgt voor meer nachtrust voor iedereen

4 dagen geleden

Reactie op Megan.

Mijn dochtertje wou ook geen tutje maar ik wou haar toch iets geven voor wa ...
Ik probeer elke dag toch spelend een tutje aan te geven maar elke keer trekt ze een raar gezichtje. Ik dompel de tut soms ook in water maar helpt ook niet. Ik zal het eens zo proberen om haar de tut te geven wanneer ze moe is aan de borst. Ja inderdaad, ik laat eerst een rustig liedje afspelen dan knuffelen en wrijven tussen de oogjes.. samen rustig momentje om haar slaperig te krijgen dat lukt allemaal maar dan doet ze echt koppig om haar ogen niet dicht te doen en begint ze te huilen. Als ik de borst geef is ze meteen weg. Eigenlijk heeft ze inderdaad gewoon een hulpmiddel nodig om op het einde in slaap te vallen

4 dagen geleden

Reactie op Deps87

Is normaal babygedrag en in slaap drinken is geen slechte gewoonte die je m ...
Ze heeft eigenlijk geen honger, na ons slaapritueel is ze effectief heel moe. Als ze haar ogen dicht doet is ze weg maar ze dringt door om haar ogen niet dicht te doen.. en daar gaat het niet goed. Als ik de borst geeft vallen haar oogjes meteen dicht. Anders vind ik het ‘s nachts ook niet zo erg als ze aan de borst in slaap valt.

3 dagen geleden

Reactie op Ronida2024

Ik probeer elke dag toch spelend een tutje aan te geven maar elke keer trek ...
Wij probeerden ook verschillende tutjes. Veel succes

3 dagen geleden

Reactie op Ronida2024

Hier een beetje dezelfde situatie, proberen ons zoontje ook terug in de co sleeper te krijgen. Ik heb de videocursus "Liefdevol zelfstandig slapen" van happybabycoach nu gevolgd. Ik volg zeker niet alles maar er zijn wel fijne tips en uitleg. Ook de cursus rond slaap van thegentlekid heb ik gekocht, die voelt net iets beter voor mij. Ze legt vooral uit hoe je slaapassociaties kan veranderen en dit kan helpen bij zelfstandig slapen, al volgt ze wel heel hard de biologie van een kindje dus dat vond ik heel fijn. Mss waard om ook eens te kijken?

2 dagen geleden

Reactie op Ronida2024

Mijn dochtertje slaapt ook aan de borst hierdoor valt ze dus in de nacht na een aantal minuten direct terug inslaap. Ze ligt ook lekker naast mij in bed 😂 ze is nu 5 maanden… mijn schatje gaat met 6 maanden nog niet in haar eigen bedtje ze geniet van samen slapen en ik ook. Zolang jij er zelf geen last van hebt laat je haar gewoon lekker naast je aan de borst liggen 😊 je zult zelf wel merken wanneer ze klaar is voor de overstap naar haar eigen bed/kamer tot die tijd geniet je gewoon van de baby snuggels in de nacht als dat is wat je wilt natuurlijk😊