3 Reacties

4 dagen geleden

Bedoel je dat je kindje haar mond niet ver genoeg kan openen? Ik snap niet goed wat je bedoelt met 'A-vorm'? Is er ooit verder gezocht naar waarom de borstvoeding niet ging? Of bleef het bij 'de baby kan het niet'? Want dat zou wel erg jammer zijn... Werd er bijvoorbeeld al eens gekeken naar haar tongriem, lipbandjes en wangbandjes? Onze baby werd bestempeld als 'een luie baby' omdat ze drinken moeilijk vond. Ze kon goed aanhappen, maar hield het drinken niet vol. Ze kwam hierdoor ook moeilijk bij. Lang verhaal kort: bleek dat er spanning zat op haar tongriem, lipbandjes en wangbandjes Onze dochter is nu 16 weken oud. We zijn ondertussen al even aan de slag met oefeningen. Na controle bleek er al wat verbetering, maar het was nog niet zoals het 'zou moeten zijn'. We kregen uitleg over laseren. Ook de mogelijke gevolgen van een minder goede mondmotoriek werden ons uitgelegd. Een van die zaken was moeite met de overgang naar vaste voeding. Vandaar dat ik concreet nu in deze richting denk Laseren kan tot ze ongeveer 10 maanden oud zijn. De ideale periode is voor 3 maanden, werd me verteld, omdat alle mondmotoriek dan nog reflexmatig verloopt. Tussen 3 en 6 maanden verdwijnen de reflexen en wordt het moeilijker om de correcte motoriek aan te leren (je kan het ze ook niet uitleggen natuurlijk) Na 6 maanden zou de mondmotoriek volledig aangeleerd gedrag zijn Als je graag meer wil weten over hoe het bij ons ging, vraag het gerust!

5 uur geleden

Reactie op Human9113

Bedoel je dat je kindje haar mond niet ver genoeg kan openen? Ik snap niet ...
Dank je voor jouw uitgebreide info! Ja, ik bedoel inderdaad dat mijn kindje haar mondje niet helemaal ver opent. Er is niet veel verder onderzocht waarom de borstvoeding niet ging, omdat ik ben moeten stoppen om mentale redenen. Heb helaas een historie van depressies en het zag er niet goed uit na 1 week borstvoeding en een helse zwangerschap en een traumatische bevalling. Ik vind het tot op de dag van vandaag nog steeds vreselijk dat ik amper borstvoeding heb kunnen geven... Ze drinkt wel goed van de fles en kan haar mondje wel goed openen op andere momenten zoals wenen en babbelen enz. Dus ik vermoed dat het hier eerder is omdat ze het niet hoefde te doen ofso. Ik merk nu na 2 weken groentepapjes dat ze al meer haar mondje opent wel. Ik denk dat het een kwestie van oefenen is? Dank je om jouw verhaal te delen! Goed dat jullie dan wel de oorzaak gevonden hebben en dat er oefeningen voor bestaan 🙏 Laseren klinkt wel heftig! Maar als jouw kindje daarmee gebaat is op de lange termijn dan is het natuurlijk een optie om te overwegen. Veel succes en moed gewenst! 🍀🌼

2 uur geleden

Reactie op Farah95

Dank je voor jouw uitgebreide info! Ja, ik bedoel inderdaad dat mijn kindj ...
Oh wat heftig zeg! Het vraagt veel van ons hé, zowel mentaal als fysiek en dan vooral die eerste weken. Hopelijk lukt het om het ooit allemaal een plekje te geven... Bij ons dochtertje zag je dat op het eerste zicht ook niet. Huilen, brabbelen, tong uitsteken... Dat ging schijnbaar allemaal goed. Voor ons, voor de kinderarts en voor de vroedvrouw. Het is eigenlijk door vele borstontstekingen te hebben gehad dat ze verder zochten. Drinken van een flesje leek goed te gaan. Ik heb de vraag op een gegeven moment gesteld 'Zou dit gemerkt zijn als ze enkel via flesjes dronk?' waarop ik eerlijk het antwoord kreeg dat dit dan wellicht onopgemerkt voorbij was gegaan en misschienpas later naar boven was gekomen. Bij onze dochterleek het bijvoorbeeld echt niet op de foto's die je op het internet tegen komt als je info opzoekt. Ik wil uiteraard niet zeggen dat het hier per se dat hoeft te zijn hé! Fijn om te horen dat het al iets beter lijkt te lukken!Zou kunnen dat ze misschien even moest wennen. Hopelijk is ze er goed mee vertrokken dan! 😊 Heb zelf geen idee of dat vaker voorkomt. Ons werd uitgelegd dat ze leren compenseren als ze moeite hebben met hun mondmotoriek. Ik heb zelf wel wat achtergrond ook en dat is vrij logisch. Compensatiegedrag is iets dat je jezelf aanleert. Ik ben natuurlijk geen expert hé wat baby's en mondmotoriek betreft, maar misschien dat het daarom lijkt dat ze wat moet oefenen? Ze hadden ons ook gezegd dat ze het wel kan, maar dat ze er moeite voor moet doen. Dat doet me ook een beetje denken aan wat jij zegt over dat je vermoed dat het is omdat ze het niet eerder hoefde te doen? Ik wil je absoluut niet in een bepaalde richting duwen hé, maar misschien heb je nog iets aan die info? Ons dochtertje werd dinsdag gelaserd. Uiteindelijk bleek het enkel nodig om de tongriem te laseren. Bij haar was er sprake van een posterior tongriem, wat blijkbaar moeilijk op te merken is door enkel te observeren, vandaar dat ik alles van hierboven nog even vermeld 😊 Het is gelukkig goed gegaan en ik hoop dat we er allebei baat bij hebben op de lange termijn 🤞 Jullie ook nog veel succes gewenst! Ik hoop dat je, ondanks de heftige start, toch kan genieten van de mooie momenten samen. Hopelijk kan het allemaal ooit een plaatsje krijgen en heb je een goed vangnet waarbij je terecht kan!