37 Reacties
4 maanden geleden
Hoi, ik heb geen keizersnede gehad. Maar zou me sterk lijken dat je uw kindje niet kan optillen. Ze zeggen om in het begin niet meer te dragen dan het gewicht van uw kindje. Mijn zus is bevallen met een keizersnede en ze heeft van het begin haar kindje opgetild. Waarschijnlijk zal het geen aangenaam gevoel zijn de eerste dagen, maar dat lijkt me normaal. Natuurlijk ik ben geen dokter of kinesist 😊
4 maanden geleden
Mijn mama is 2 keer bevallen met een keizersnede. En zij mocht 10 dagen niets zwaar tillen. Kindje uit wiegje halen mocht zij de eerste 5 dagen niet doen. Komt allemaal goed. Gewoon voldoende rust nemen en hoe moeilijk het ook is in het begin takjes overlaten aan de partner of familie. Heel veel succes met de bevalling.
4 maanden geleden
Ik ben op 15/8 bevallen met een keizersnede. Bij mij gaat het herstel vlotter dan verwacht. Ik ben late namiddag bevallen en de volgende morgend hebben de vroedvrouwen me uit bed geholpen. Dit vond ik vrij pijnlijk, maar dezelfde dag nog liep ik toch al wat rond mits wat hulp van mijn vriend. Elke dag ging het beter en beter. Mijn zoontje lag de eerste dagen in de couveuse, maar na 3 dagen mocht hij bij mij op de kamer en heb ik hem zelf verzorgd, opgetild,... soms had ik wel wat extra hulp nodig. De eerste 2 weken heb ik dagelijks een pijnstiller genomen. Ondertussen zijn we bijna 3 weken verder en doe ik zo goed als alles terug; auto rijden, huishouden,...
Enkel zwaar tillen (meer dan 5kg) mag ik nog niet.
Veel succes!
4 maanden geleden
Ik ben 3 weken geleden bevallen met een keizersnede. De eerste 3-4 dagen kon ik zeker moeilijk uit bed en kon ik ons kindje niet zelfstandig uit zijn bedje oppakken. Mijn partner heeft die dagen alles qua verzorging op zich genomen. Ik kon onze zoon wel gewoon zijn flesje geven als ze hem bij mij op bed legden. Mijn gynaecoloog zei dat ik de eerste 6 weken maximum 5 kg mag dragen en de volgende 6 weken max 10 kilogram. Ze raadde me ook aan om na 6 weken te starten met kind. Vooral niet eerder. Je lichaam heeft echt wel rust nodig. Ik probeer nu elke dag een beetje te wandelen of af en toe eens te fietsen. Dat mag al van de dokter. Dit zijn nog heel korte afstanden, maar het gaat elke dag beter. Gewoon goed luisteren naar je eigen lichaam. Als ik wat te veel doe, merk ik snel dat ik rust moet nemen.
4 maanden geleden
Merci allen om jullie ervaringen met mij te delen 🙏
Dit doet deugt om te horen en helpt me wel om m'n verwachtingspatroon wat in te stellen 😅
Het komt wel goed maar ik merk dat het mij enorm helpt om al iets op voorhand te weten. ❤️
Veel succes met jullie kleine spruitje(s)
4 maanden geleden
Ik ga ook bevallen met een keizersnede volgende week als alles goed gaat. Hoe ziet jullie litteken er uit? En de kilo’s? Waren de eerste kilo’s al direct weg? Ik lees soms dat sommigen een flap bovenop hun litteken krijgen. Zelf ben ik wel een slanke. Ik ben idd ook bang voor de herstel achteraf of ik onze baby kan verzorgen aangezien ik ook nooit op mijn gat kan zitten qua huishouden etc. Mijn gyne zei dat ik zeker de eerste twee weken zo veel mogelijk hulp moet krijgen van anderen.
4 maanden geleden
Ik heb gister de keizersnee gehad. Vandaag uit bed gemogen en kine van zkh zei dat ik de kleine gewoon mag optillen maar niet te veel kracht. Ik mag ook gewoon wandelen en uit bed en alles dus valt mee, het is hoe je het zelf aanvoelt. Alleen opletten met de buikspieren
4 maanden geleden
2 weken geleden mijn tweede keizersnede gehad. Je baby mag je echt wel tillen... De eerste 1 of 2 dagen kon ik dat nog niet, maar daarna moet je wel... Mijn oudste dochter van 2 mag ik inderdaad 6 weken niet oppakken, maar realistisch is dat niet. Om haar pamper te verversen bijvoorbeeld moet ik haar al oppakken...
Algemeen:De eerste week is heel zwaar als herstel vind ik persoonlijk. De tweede week is voornamelijk de snee nog pijnlijk bij inspanning. Naar het toilet gaan vond ik ook 2 weken lastig. In de tweede week ben ik ook begonnen met dagelijkse wandelingen.
Bij mijn eerste dochter was mijn buik onmiddellijk weg na de operatie, nu bij de tweede totaal niet. Kine heb ik bij mijn eerste na 6 weken gedaan, maar slechts 3x omdat ik nergens last van had. Nu ga ik terug en zal er meer nodig zijn. Heel veel last van rugpijn en stabiliteit nu.
4 maanden geleden
Vorige week een keizersnede gehad ik ben 1.50 en weeg maar 50 kilo. En ook ik kan je verzekeren dat je gerust je baby kan opnemen zonder problemen. De eerste dagen van de snede zelf is het moeilijk om het pampertje te doen etc maar ik beloof je op dag 4 gaat het al veel beter en op dag 6 wandel je terug een kleine maraton. Ik heb helemaal geen last gehad van de wonde enkel een branderig gevoel wat normaal is. Dat is een teken dat het geneest
4 maanden geleden
Vandaag moest ik naar het ziekenhuis voor een monitor en alles was oké 🥰
Ze hebben ook echt tijd genomen om alles met mij door te spreken en naar mijn vragen te luisteren.
Dus ondertussen heb ik al wat beter een idee wat ik mij er allemaal bij kan voorstellen. 🤩
Wat een opluchting 😅
4 maanden geleden
Ik heb 6 jaar geleden een keizersnede gehad. Ik mocht de eerste 2 weken niet meer dan het gewichtje van de baby tillen en tot 6 weken niet meer dan 5 kilo dacht ik.
De snee zelf is qua uitzicht bij mij echt een heel fijn wit lijntje zonder hoogteverschil tov de omliggende huid. Het zag er na de bevalling eigenlijk al super goed uit: iets feller rood en aan 1 kant een klein blauw plekje.
De eerste keren uit bed komen of je proberen draaien in het bed is pittig. Enerzijds trekt het litteken tegen maar het is ook een vreemd gevoel dat je buikspieren niet reageren zoals je gewend bent. Nu bewegen als je een knip/scheur hebt gehad is ook niet gezellig. De eerste 5 dagen gingen zowat op en af qua pijn - de mobiliteit daarentegen ging wel elke dag vlotter. Tussen dag 6 en de volledige 2 weken ging ik elke dag met sprongen vooruit. Vanaf dag 10 was het enkel nog vervelend als ik moest hoesten, niezen of plots hard begon te lachen ofzo.
Nadien is het wel bizar als de zenuwen terug beginnen te werken: je voelt dan een tintelend gevoel. Bij mij is in 1 zone (ongeveer 10x7cm) het verdoofde gevoel nooit meer overgegaan als ik er aan kom. Maar op zich is dat iets dat niet stoort. Ook wel bizar is wanneer de haartjes terug beginnen te groeien en deze tussen het litteken staan. Ik heb toen eventjes een trimmer gebruikt want ik durfde dat niet aan met een scheermes.
Veel succes daar!
4 maanden geleden
Ik ben net (op 04/09) bevallen met een spoedkeizersnede en de eerste 2-3 dagen kan je niet echt iets dragen.. mijn man en de verpleging gaven mij ons baby’tje in de armen zodat ik borstvoeding kon geven en haar in mijn armen houden, maar haar zelf optillen of ik bedje leggen ging niet… is ook omdat het een spoedkeizersnede was, waardoor ze alles heel snel hebben moeten doen waardoor het herstel wat moeilijker is.. na 3 dagen volledig te rusten, heb ik ons kindje voor de eerste keer zelf kunnen optillen en sinds dan is het elke dag een beetje beter. maar houd er rekening mee dat het belangrijk is om voldoende te rusten en naar uw lichaam te luisteren 🙂 alles komt uiteindelijk wel goed!
4 maanden geleden
Ik heb twee weken geleden ook keizersnede gehad.. nog altijd pijn, jullie ook ofniet?