14 Reacties

3 maanden geleden

Mijn melkproductie is jammer genoeg op 2 dagen helemaal gestopt en de voorraad in mijn diepvries kon ik nog geven tot 7 weken en hij dronk toen 120 ongeveer maar niet altijd. 6-7 flesjes per dag.

3 maanden geleden

Afgekolft gaf ik trouwens ook op verzoek, ookal gaf ik het met een fles. Nu met melkpoeder ook op verzoek

3 maanden geleden

En als je merkt dat hij na een flesje nog zou willen of de fles is een paar keren helemaal leeg dan bood ik in de volgende fles 10ml meer aan, zo kon hij nog drinken als hij wou

3 maanden geleden

Reactie op Jana-Maxim

En als je merkt dat hij na een flesje nog zou willen of de fles is een paar ...
Dankjewel voor je reactie! Ik gaf iedere keer 60 ml en had het gevoel dat hij echt te weinig had want dronk om het uur een fles van 60ml. Nu heb ik alles opgesteld op een dag en kom ik aan 670 ml per dag. Als ik dat deel door 7 flesjes is dat 90ml per fles…dan is het hoogstwaarschijnlijk zo dat hij zeker 100ml per fles nodig heeft vanwege hij nooit ‘vol’ zat… Het is opnieuw terug een beetje zoeken en ik voelde me er even schuldig bij. Omdat ik ook niet wil dat hij afvalt. Nu ga ik glesjes maken van 100ml en zien hoe hij hiermee omgaat. Tussendoor kolf ik ook nog af waarbij ik elke keer 220-280ml kan afkolven, meer dan genoeg dus als ik 4 keer op een dag kolf want dan kom ik aan een 1000ml per dag uit…(gemiddelde 150ml per kolfsessie). Een voorraad aanslaan zal dus zeker lukken voor enige tijd! Ik ben wat meer wijzer geworden, dankjewel!

3 maanden geleden

Hier door omstandigheden ook fulltime kolver. Ik voed op vraag en dat ik vaak 8 flessen van 100 a 120 per keer.

3 maanden geleden

Reactie op ManonDeb

Dankjewel voor je reactie! Ik gaf iedere keer 60 ml en had het gevoel dat ...
Hoe ben jij aan die productie geraakt? Ik kom niet boven de 90 ml per sessie.

3 maanden geleden

Reactie op Jana-Maxim

Mijn melkproductie is jammer genoeg op 2 dagen helemaal gestopt en de voorr ...
Dit herken ik helaas ook. Mijn vroedvrouw zei dat ik regelmatiger moest kolven, maar ik kolf elke 3u en haal nog maar 30ml uit beide borsten. Het maximum wat lukt is 60/70ml en dat is enkel in de ochtend. 🥲 Mijn dochtertje was bij de geboorte 3905gr dus ze had wel wat reserve maar ze was wel 30gr afgevallen de laatste keer. Nu zei de vroedvrouw van bij te geven met flesvoeding (melkpoeder). Ze krijgt nu 120ml en dat 6-7x per dag, maar dat lijkt mij echt bijzonder veel voor een baby van 5 weken oud. Dan drinkt ze bijna 1l per dag… 🤨

3 maanden geleden

Reactie op Charlotte1993156

Dit herken ik helaas ook. Mijn vroedvrouw zei dat ik regelmatiger moest kol ...
Mijn zoon is ook 5 weken oud. Weegt nu 4kg, geef hem 120-130 ml per voeding.

3 maanden geleden

Reactie op ManonDeb

Dankjewel voor je reactie! Ik gaf iedere keer 60 ml en had het gevoel dat ...
Sinds de papa terug aan het werk is, is mijn melkproductie een pak verminderd. Ik kan geen tijd maken om te kolven. Nu elke keer 60-80 ml en in het begin was dat tussen 120-150 ml. En aan de borst lukt het hem niet van bij de geboorte. Weet dus niet hoelang ik dat kolven ga volhouden. Ik geef dus zowel eigen melk als pap.

3 maanden geleden

Reactie op tessa199200

Mijn zoon is ook 5 weken oud. Weegt nu 4kg, geef hem 120-130 ml per voeding ...
Hoeveel voedingen krijgt hij per 24u? ☺️

3 maanden geleden

6-7x voedingen ongeveer

3 maanden geleden

Reactie op HS8894

Hoe ben jij aan die productie geraakt? Ik kom niet boven de 90 ml per sessi ...
Geen idee, alles kwam vanzelf. Misschien helpt het om zeker geen stress te hebben en veel water te drinken?

3 maanden geleden

Ik volgde een schema, om de 3u kolven. Eens de productie stabiel is kan je de sessie van middernacht overslaan om meer te slapen. Maar rond 3u moet je wel kolven omdat prolactine dan het hoogste is. Ik heb dit 6 weken volgehouden. Ik vond het enorm tijdrovend en stresserend want ik had maar net genoeg melk (wel productie maar kolven vraagt zoveel tijd en van zodra de papa begint te werken is er al zoveel te doen). Soms was hij al aan het wenen voor melk en was ik nog bezig. Ons mannetje begon snachts langer te slapen, maar ik moest wel opstaan om te kolven en was zó uitgeput. Sindsdien geef ik 1 à 2 flesjes poeder per dag en ga ik rustig aan afbouwen. Dat geeft mij ook mentaal rust, nu lukt het kolven beter en heb ik ongeveer 125ml na 20 minuten. Vind het zelf wel jammer dat ik niet langer exclusief borst kan geven, maar nu heb ik tenminste tijd om met hem te spelen. Ik was zo gefrustreerd dat ik veel heb opgezocht 🙂, kolven gaat sneller als je jouw baby ziet/ruikt/voelt. Filmpjes van huilende babies bekijken. Warmtecompressen en massage (heb je ook toestelletjes voor). Hoe vaker je de borst leegt, hoe meer melk je nadien produceert. Als je eens een dag minder kolf kan je de dan nadien powerpumpen om productie terug te verhogen. Dan pomp je 1 lange sessie met pauzes (bvb 20 minuten /10min rust en dat 1 uur lang). Ohja en qua hoeveelheid: een richtlijn is 150ml per kilo lichaamsgewicht. Dus als de baby 4 kilo weegt moet je 600 geven op een dag, met flesjes ga je sneller maar voedingen per dag geven omdat ze sneller drinken dan aan borst

3 maanden geleden

Ondertussen ben ik al terug volledig borstvoeding aan het geven omdat mijn meisje er eindelijk mee vertrokken is. Maar een paar weken terug kolfde ik zo goed als alles af. Ik kolfde om de 2-3 uur 15 a20 min (tot dat mijn borsten volledig leeg waren eigenlijk) en smorgens en ‘s avonds deed ik een sessie power pumping 20 min kolven 10 rusten 10 kolven 10 rusten 10 kolven. Dit heeft wel goed geholpen om mijn productie terug omhoog te krijgen op een aantal dagen en toen was ik met power pumping gestopt . Doe dit als je een serie ofzo aan het kijken bent. Nog een kleine tip als je aan het kolven bent schakel tijdens in het midden van je sessie even terug over naar stimulatie hierdoor kreeg ik ook veel meer melk uit mijn borsten😊