116 Reacties

één maand geleden

Reactie op Kaat88

Jawel, stel dat je later diabetes zou krijgen en het kan aangetoond worden dat dat een gevolg hiervan is dan kunnen ze tussenkomsten en terugbetalungen weigeren. Staat zo op al mijn formulieren en documenten van de mutualiteit mbt mijn zwangerschapsdiabetes.

één maand geleden

Reactie op Racingafadingimage

+ stel dat je dit zou weigeren en je zou achteraf gezondheidsproblemen hebb ...
Hoe bedoel je? Dat heeft toch niets met de mutualiteit te maken? Er is nu helemaal niets anders dan voor de zwangerschap. Dus wat maakt dat uit voor de mutualiteit.

één maand geleden

Jawel, stel dat je later diabetes zou krijgen en het kan aangetoond worden ...
Dit dus.

één maand geleden

Jawel, stel dat je later diabetes zou krijgen en het kan aangetoond worden ...
Ik heb nooit geen documenten van de mutualiteit gehad hierover. En er is dus niets anders dan voor de zwangerschap. Er is geen enkele invloed van mijn zwangerschap hierop. Ik heb al minstens 6 jaar gelijkaaedige nuchtere waarden.

één maand geleden

Reactie op Kaat88

Ik heb nooit geen documenten van de mutualiteit gehad hierover. En er is du ...
Dus je hebt nooit waarden die boven de norm zitten als je prikt en meet? Zelfs een nuchtere waarde die erboven is effectief zwangerschapsdiabetes he. Losstaand of je daarvoor die waarden ook al had. Feit is gewoon dat je meer kans hebt als zwangere met zwangerschapsdiabetes om effectieve diabetes te ontwikkelen in de komende tien jaar. En dan zou de mutualiteit moeilijk kunnen doen.

één maand geleden

Zelfs de gynaecoloog zei tijdens eerdere raadplegingen dat ik daar niets aan kan veranderen en dat wat ik eet daarop geen invloed zal hebben.

één maand geleden

Dus je hebt nooit waarden die boven de norm zitten als je prikt en meet? Ze ...
Jawel, das net het hele punt. Anders hebt ge de diagnose niet. Maar die had ik vroeger ook al zonder zwanger te zijn. En die zijn totaal niet hoger nu dan vroeger. Dus ik zou ook niet weten wat de zwangerschap er dan aan zou veranderen dat ik meer risico zou lopen dan voor mijn zwangerschap erop. Bij zwangerschapsdiabetes is het eigenlijk zo dat je waardes hoger zijn onder invloed van de zwangerschapshormonen. Maar dat is dus bij mij helemaal niet het geval. Die zijn gewoon krak hetzelfd als voordien. En ik zat bij alle andere metingen zelfs goed onder de grens voor de diagnose. De waarden liggen gewoon veel lager dan normaal voor de diagnose van zwangerschapsdiabetes. Die zijn zo'n 10 jaar geleden lager gezet omdat er door de ongezonde eetcultuur teveel zware baby's geboren woren. Dus als ik 10 jaar geleden zwanger geweest was, had ik ook de diagnose niet gehad. En in heel veel landen wordt er overal met andere waarden gewerkt om al dan niet de diagnose te geven. Dat is ook de oorzaak dat in sommige landen maar 2% zwangerschapsdiabetes hebben en in andere landen 20%. Omdat er met andere normen gewerkt wordt.

één maand geleden

Reactie op Kaat88

Jawel, das net het hele punt. Anders hebt ge de diagnose niet. Maar die ha ...
Pfffja.. ksnap u wel hoor. En I agree het is megaveel onnodige stress en geloop en geregel me dokters en afspraken overal en prikken en opvolgen. Daarstraks vroegen ze aan mij "heb je overt algemeen een vlekkeloze zwangerschap gehad" en op zich is da wel, maar kwas zo aant twijfelen van "is da wel?" Zoveel stress me heel da diabetes ding. Nu ja, bij mij is het wel effectief gegrond natuurlijk.

één maand geleden

Heyhey, ik snap je ook volledig he.. veel meer stress door de diagnose en ik was tijdens mijn eerste zwangerschap met diabetes maar 1kg bijgekomen, na de bevalling een zware periode wegens volledig fysiek en mentaal uitgeput.. deze keer beter gewapend omdat ik het beter kan relativeren. Ik heb een bmi van 19, was zeer sportief voor de zwangerschap dus bij mij 2x een toevalsbevinding dat ik diabetes had. Ik ben dus wel dankbaar dat er gescreend wordt want als ik verkeerd eet zijn mijn waarden wel iets te hoog. We willen allemaal goed doen voor onze baby hè..: ma ik snap je frustratie en blijf ook met het idee zitten dat ik mss zonder dieet ook een gezonde zwangerschap en zwaardere baby had gehad (want nu aan de kleine kant). Veel succes de komende weken! Zorg goed voor jezelf en als je het mentaal te zwaar vindt om nog aan de monitor te gaan hangen, kan je hier idd van afzien!

één maand geleden

Pfffja.. ksnap u wel hoor. En I agree het is megaveel onnodige stress en ...
De situatie bij jou is inderdaad anders. Indien dat hier ook zo zou zijn, zou ik het anders vinden om de medische adviezen te volgen, ook al zou ik er zelf aan onderdoor gaan. En inderdaad net daarom dat ik ook blijf prikken om zelf op te volgen, zodat er wel ingegrepen kan worden indien nodig... Zonder de 'officiële' opvolging die mij enorm veel stress bezorgde en steeds verder mentaal deed wegzakken. Want ja, ik wil, net zoals iedereen hier, het beste voor ons kindje, maar ook voor mezelf. En een mama die er al voor de geboorte onderdoor raakt lijkt mij noch voor ons kindje, noch voor mezelf, noch voor mijn partner beter of gezonder...

één maand geleden

Reactie op Kaat88

De situatie bij jou is inderdaad anders. Indien dat hier ook zo zou zijn, z ...
Ja tuurlijk. Het is gewoon echt belachelijk streng. Bij mijn uitgebreide test zat ik nu hter op 95 waar het maximum 92 mocht zijn denk ik. Terwijl als ik nu zelf moet bijhouden mijn nuchtere waarden altijd rond de 70 zitten en dan krijg je de melding "je waarden zijn wel erg laag. Probeer 's avonds een snack te eten" en dan denk ik jaaaaaaa 😂

één maand geleden

Ja tuurlijk. Het is gewoon echt belachelijk streng. Bij mijn uitgebreide te ...
Hihi, dan doe je zo je best en moet je plots extra gaan snacken 😉. Ik heb een dag eens een lagere waarde gehad dan tijdens al mijn andere nuchtere metingen. En grappige was dat dat net de dag was dat ik eigenlijk niet echt nuchter was, want 4 uur ervoor was ik wakker geworden en had ik bij mijn vriend op zijn bureau 2 snoepen in mijn mond gestoken 🫣. Niet de grote hoeveelheid, maar toch wel straf dat juist die ene dag mijn 'nuchtere' waarde lager was dan anders, terwijl ik die juist misschien een klein beetje hoger verwacht had door die 2 snoepjes. Mijn hoogste nuchtere waarde in al die maanden was toevallig ook de dag van de suikertest. Maar stress en vermoeidheid kunnen ook een negatief effect hebben op de waarden. En laat ons zeggen dat de timing van die test voor mij niet slechter kon qua vermoeidheid... De tijd dat ik 'het stramien' volgde voor het prikken, lagen mijn nuchtere waarden ook altijd een mini beetje hoger dan sinds ik gewoon normaal eet en voor mezelf prik en niet meer zo gestresseerd ben. Ons lichaam zit soms raar in elkaar 🤷‍♀️.

één maand geleden

Reactie op Kaat88

Hihi, dan doe je zo je best en moet je plots extra gaan snacken 😉. Ik heb ...
Het beste is ook dat ik altijd keigoeie waarden heb als ik McDo, Burger King of frietjes vant frituur eet. Maar wel 164 als ik volkoren toast met avocado en ei eet... 😂

één maand geleden

Reactie op Jolienve

Heyhey, ik snap je ook volledig he.. veel meer stress door de diagnose en i ...
Snap ik. Is voor iedereen een zware diagnose. Maar zelfs alle andere dokters (behalve die van de diabeteskliniek) zeiden dat de adviezen die ze daar gaven qua voeding totaal niet van toepassing waren op mij. En eten daar weinig aan ging veranderen. Bijvoorbeeld geen fruit als tussendoortje mogen omwille van de suikerpiek nadien, maar ik heb geen suikerpieken na het eten... En dat maakt het zo frustrerend. Dat ze erop screenen is sowieso goed! Want extreme suikerschommelingen zijn niet goed voor de baby. Maar het zou ook goed zijn dat ze daarbij dan ook naar de persoon en de individuele situatie kijken bij de behandeling ervan. Ik weet nu al dat als ze de volgende zwangerschap weer standaard de uitgebreide test doen bij mij, ik sowieso weer dezelfde diagnose krijg en weer in heel de mallemolen terecht kom, want mijn nuchtere waardes gaan na zoveel jaar echt niet plots lager worden omdat ik terug zwanger ben.... In tegenstelling tot personen die geen hogere bmi hebben, maar dezelfde waardes, want die krijgen normaal enkel de standaard test. Dus, volgende zwangerschap enkel de standaard test. En als daar verhoogde waardes na de suikerinname uitkomen, dan zal ik ook de uitgebreide rest doen. Als dat niet het geval is, zal ik af en toe wel eens even voor mezelf prikken om op te volgen dat er niets verergerd.