17 Reacties

2 maanden geleden

Hey, is heel goed en belangrijk om een plan te hebben maar je moet ze ook loslaten daarom zeggen ze we zullen wel eens spreken als het zo ver is. Dit zin is wel ambetant maar alles kan heel vlot verlopen maar ook anders dan je wenst

2 maanden geleden

Twee keer bevallen zonder interventies. Op voorhand veel ingelezen over hypnobirthing, ademhalingsoefeningen gedaan, bekkenbodem oefeningen, kine, perineum massages en veel dadels gegeten 😅. Je lichaam kan dit, het is vooral mentaal dat je je moet voorbereiden 💪🏻

2 maanden geleden

Reactie op mmmy

Twee keer bevallen zonder interventies. Op voorhand veel ingelezen over hyp ...
Ik heb inderdaad ook echt al enorm veel ingelezen en research gedaan maar dat heeft dan ook voor schrik gezorgd omdat ik bang ben om mismeesterd te worden. De huidige gyne waar ik bij ga (is een tijdelijke ter vervanging van mijn eigen gyne die vlak voor mijn due date terug zou zijn) spreekt alleen maar over keizersnede. Alsof een gewone bevalling niet voldoende is en ben zo bang dat die dom gaat beginnen doen… en ik kan moeilijk van gyne nog veranderen nu alles al geregeld is met het ziekenhuis 😅 ook het feit dat je daar open en bloot en heel kwetsbaar moet zijn zorgt bij mij voor gigantisch veel stress, soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben die het daar zo moeilijk met heeft 😅 (heb ook geschiedenis van misbruik wat dan getriggerd wordt bij stomweg de test voor streptokokken omdat ze met hun handen aan/in mij komen) - klinkt misschien wat stom maar zwanger zijn is voor mij al meer een hel geweest dan iets anders 😅 ik probeer wel zo positief mogelijk te blijven maar halleluja mijn hoofd werkt dikwijls niet mee 🤣

2 maanden geleden

Beval je poliklinisch in Sint-Lucas? Want je kan daar gewoon bevallen met je eigen vroedvrouw zoals het thuis zou gebeuren. Enkel als er echt medische interventie nodig is (en je eigen vroedvrouw aangeeft dat dit nodig is) dan neemt het ziekenhuis over. Misschien is dit een goede tussenweg? Dan beval je bij iemand die je zeker vertrouwt en jouw wensen zal respecteren. Maar mocht er toch iets mis gaan, ben je ook in goede handen. Als alles goed verloopt dan komt er ook geen gynaecoloog aan te pas. Is er een specifieke reden dat je huidige gynaecoloog steeds een keizersnede aanhaalt? Stuitligging of andere complicaties ofzo?

2 maanden geleden

Reactie op Laura0212

Beval je poliklinisch in Sint-Lucas? Want je kan daar gewoon bevallen met j ...
Poliklinisch is zelfs nooit besproken geweest, wist zelfs niet dat dat een optie was… is dat met een aparte regeling en betaling mss? en neen heel mijn zwangerschap bij mijn eigen gyne nooit gesproken over keizersnede en nu bij de tijdelijke gyne gaat het alleen maar over alles dat kan misgaan waardoor er een keizersnede nodig zou zijn. Bij de 1e afspraak bij haar was het enkel echo en het eerste wat ze zei (nog voor ze iets zij over het kind) was letterlijk “ahhhh uw placenta ligt perfect voor een keizersnede”. Daarna op 31weken lag hij half dwars (wat nog super vroeg is meeste draaien pas volledig goed rond 35/36 weken) waardoor heeeel die afspraak enkel keizersnede en stuit en dwars etc besproken is. Ook als ik zei van is er iets wat ik kan doen om te helpen (waarvan ik eig zelf al weet dat dat wel zo is) kreeg ik het antwoord “gohja ge kunt een les spinning babies doen maar dat helpt vrijwel nooit”. En bij de andere afspraken lag hij goed (met hoofd naar beneden) en alsnog was ze alleen maar bezig over alles dat kan mis gaan… ik hoop zo hard dat mn kind blijft zitten tot wanneer mijn eigen gyne terug is 😅

2 maanden geleden

Hallo Jules, ik ben natuurlijk bevallen in Jan Palfijn-Gent en deze keer ben ik ook van plan op de zelfde manier en heb ik al plan opgesteld. Ik zal je aanraden om sportdrank te drinken tijden de bevaling en dadels te eten. Probeer ook zo veel mogelijk in beweging te blijven, het kan lekker voelen op de toilet te zitten en op een kussen leunen (omgekeerd zitten dan normaal). Spraywater te gebruiken om op je gezicht te spuiten, handventilator, houtenkam om pijn te verminderen, zwangerschapbal, douchen, oefenen ademhaling (tijdens ontlasting). Luisteren naar je lichaam en vrij voelen, je mag zeker geluiden maken. Wat ik zeker niet wil is op mijn rug bevallen zoals vorige bevalling dat voelde zo machteloos voor mij

2 maanden geleden

Reactie op Aida95

Hallo Jules, ik ben natuurlijk bevallen in Jan Palfijn-Gent en deze keer be ...
Hey super bedankt voor de tips! Het meeste had ik ook al genoteerd enkel de sportdrank en dadels had ik nog niet staan, rond hoeveel weken ga je starten met het eten van dadels? 🙈 houten kam ligt al klaar in de ziekenhuis tas 🤩 en inderdaad hetgeen ik absoluut niet wil is op mijn rug bevallen, ze zouden mij moeten vastbinden om mij zo ver te krijgen 🤣😉😅

2 maanden geleden

Dat is ook mijn plan, zo natuurlijk mogelijk maar wel in het ziekenhuis. Maar ik probeer het meer te zien als wens dan als plan, en heb ook wel nagedacht over scenario's waarin ik het ok zou vinden om af te wijken hier van. Ik heb vooral ook heel erg benadrukt dat ik betrokken wil worden bij beslissingen, en uitleg wil krijgen waarom een interventie nodig is. Het schijnt vooral dat te zijn, het gevoel dat je betrokken wordt, dat het verschil maakt tussen een bevalling eerder positief ervaren, of eerder negatief of zelfs traumatisch. Je vermeldt ook iets van misbruik in het verleden. Heb je dat met de gynaecoloog besproken? Als ze dat weten houden ze daar normaal ook rekening mee (vb zo weinig mogelijk interne onderzoeken).

2 maanden geleden

Oh ja, en ik snap je frustratie over dat soort opmerkingen. Alsof natuurlijk willen bevallen zoiets vreemd is 🤔

2 maanden geleden

Reactie op jules2580

Hey super bedankt voor de tips! Het meeste had ik ook al genoteerd enkel de ...
Ik eet dadels mijn hele zwangerschap door, maar zeker laatste weken 3stuks per dag. Het is om bevalingstijd te inkorten maar dat versnelt niet de bevaling. Deze keer ga ik ook okra water drinken maar pas als ik 38w ben en frambozenblad thee. Sta ook klaar voor als bijvoorbeeld urgente keizersnede moet gebeuren, informeer je goed wat je kan verwachten dan ga meer zelfvertrouwen hebben. Ik had ook vermeld dat ik zeker niet wil geknipt worden en geen studenten bij met alle respect.

2 maanden geleden

Reactie op jules2580

Poliklinisch is zelfs nooit besproken geweest, wist zelfs niet dat dat een ...
Ze hebben een samenwerkingsverband met Geboren in Gent en De Bron. Je kan hier bv eens meer info vragen: https://geborenin.gent/bevalling/ziekenhuisbevalling-met-de-vroedvrouw/

2 maanden geleden

Ik heb hetzelfde (behalve met de naaktheid geen probleem). Ik wil ook zo natuurlijk mogelijk bevallen, maar weet niet of ik het aan zal kunnen. De gynaecoloog heeft daar nooit moeilijk over gedaan. Heb op mijn bevalplan ook wel de wensen opgeschreven indien het toch een keizesnede zou worden. In het ziekenhuis waar ik opgevolgd wordt heb ik een zeer goede gynaecoloog. Maar aangezien ik de opname op materniteit daar niet zie zitten, wil ik daar liever niet bevallen. Ik ben dan vorige week (34w) voor het eerst in een ander ziekenhuis gaan kijken en ook daar waren ze zeer vriendelijk. Ze waren er blijkbaar ook bekend met mijn gynaecoloog omdat die daar vroeger stage gelopen had. Dus laat je zeker niet tegenhouden om alsnog bijvoorbeeld een afspraak bij een andere gynaecoloog te boeken als je je niet goed voelt bij deze. Op je gemak zijn is ook belangrijk voor het vlotte verloop van een bevalling. In onze omgeving is een waterbevalling echter niet mogelijk in een ziekenhuis, hoewel er wel een bad is om de weeën op te vangen). En hoewel ik ook wel schrik heb dat er bij een thuisbevalling iets mis kan gaan, hebben we hier uiteindelijk toch voor gekozen. Uiteindelijk nemen de vroedvrouwen ook geen onnodige risicio's en wordt je bij de minste twijfel alsnog naar het ziekenhuis gebracht. Maar door deze keuze kunnen we thuis bevallen, waar ik mij hopelijk tijdens de arbeid toch het meest op mijn gemak voel. En als ik er mij op dat moment toch niet goed bij voel of alsnog een epidurale zou willen, kunnen we naar het verdere ziekenhuis van huis gaan (hoewel ze daar standaard op de rug bevallen 😒 en er mogelijk geen bad aanwezig zal zijn om weeën op te vangen). Enkel ingeval er toch een dringende interventie nodig zou zijn, zou ik dan naar het dichtste ziekenhuis gebracht worden waar ik nu opgevolgd wordt. Dan zit ik jammer genoeg mogelijk wel in de situatie dat daar een verplichte opname op de materniteit zal volgen als het een keizersnede zou worden. Maar dit is een universitair ziekenhuis en qua noodsituaties toch het beste aangewezen. Dus ja, veel vraagtekens en ook wel onrustig hierover. Maar het feit dat ik altijd nog naar een ziekenhuis kan ingeval een thuisbevalling mij toch te angstig maakt, stelt mij wel gerust. Nu wel nog afwachten wat de test op streptokokken zegt volgende week.

2 maanden geleden

Reactie op Aida95

Ik eet dadels mijn hele zwangerschap door, maar zeker laatste weken 3stuks ...
Wauw als ik dit lees dan merk ik dat jullie al zoveel weten, ik laat alles een beetje op mij afkomen maar ik ben wel blij om zulke dingen te lezen. Het geeft me rust dus bedankt hiervoor❤️

2 maanden geleden

Het is heel graag gedaan ❤️ voor het eerste keer je kan niet weten wat zal je overkomen, luister niet naar de horor verhalen. Jouw bevaling is jouw verhaal. Denk gewoon dat elke pijn dat je voelt tijdens de arbeid ben je dichterbij om jouw baby'tje te ontmoeten 😍 Ja het zal pijnlijk zijn maar het is echt die pijn waard! Denk ook positief over de vroedvrouwen ze zijn er om ons te helpen, het is grote kans dat ginecoloog zal niet aanwezig kunnen zijn en dat is niet zo erg. En duwen wanneer dat je die druk voelt maar niet wanner dat ze roepen duw duw duw, ze kunnen niet weten wat jij voelt.. ik zal ook elke vrouw aanraden na de bevaling om biddet te gebruiken of spuitbus of gewoone fles water, want bij het plassen prikt heel veel. Normaal krijg je witte vaseline om in te smeren maar ik vond veel beter gewone donkerblauw Nivea. Bij zwelling kan je ook nu al voorbereiden beetje water op je kraammaandverband opdoen en in diepvrieszakje bevriezen dan als je thuis komt heb je het al klaar. Ik heb ook van Frida mom cooling wipes voor perineum. We zijn er hier om elkaar te helpen 💕

2 maanden geleden

Ik volg Aida95 Horror verhalen van anderen daar mag je totaal niet naar luisteren. Ik heb dit bij mijn eerste zoontje ook gedaan en ik moet zeggen dat alles goed verliep. (GEEN ENKELE BEVALING IS HET ZELFDE) Een vriendin van mij is nu ook voor het eerst zwanger en ik heb haar dit ook gezegd je mag niet naar een ander haar verhaal luisteren want jouw zwangerschap kan volledig anders zijn en lopen dan dat van iemand anders!..

2 maanden geleden

Reactie op mmmy

Twee keer bevallen zonder interventies. Op voorhand veel ingelezen over hyp ...
Cursus hypnobirthing of wat kan je aanraden om meer te weten?

2 maanden geleden

Reactie op katrien d123

Cursus hypnobirthing of wat kan je aanraden om meer te weten?
Een cursus kan! Er zijn ook een aantal goeie accounts op youtube met tips en informatie rond hypnobirthing (eg Bridget Teyler). Ook leuke podcasts (eg Onder mama’s afl26). Er is echt veel goede info te vinden online