10 Reacties
7 maanden geleden
Utrogestan wordt soms ook gewoon preventief voorgeschreven om miskramen te vermijden.
Oa bij ivf en iui gebeurt het vaak dat je dit moet nemen tot de arts zegt ermee te stoppen. Zelf heb ik het genomen van 1 dag na de inseminatie tot week 8 bij de echo.
Het wordt dus niet alleen voorgeschreven bij tekort van progesteron maar vaak eerder preventief om miskramen te vermijden of bij mij om de innesteling meer kans te geven( te korte periode tussen eisprong en maandstonden zo kreeg de eicel meer kans om te nestelen ( zonder zou dat nooit natuurlijk gelukt zijn) het heeft dus de periode wat verlengd
7 maanden geleden
Bij mij hebben ze bij de eerste bloedafname ook mijn progesteron getest. Ik was zwanger, maar mijn progesteron was te laag. Ik ben dan moeten starten met Utrogestan. Bij mijn 8 weken echo heeft de gynaecoloog gezegd dat ik dat mocht afbouwen om te stoppen als ik 12 weken was. Ik zit nu op 1/6 van de oorspronkelijke dosis. Dit wordt inderdaad bij lage progesteron waardes of preventief vaak gegeven in het eerste trimester om miskraam te voorkomen. Ik denk echter dat jij al te ver in je zwangerschap zit, waardoor het nu misschien niet meer nuttig is. Geen idee waroom het in het begin niet getest is bij jou, maar indien je het had moeten nemen, was de kans volgens mij groot dat je ondertussen ook al had moeten stoppen. Over die progesteron waarde zou ik mij nu niet teveel zorgen meer maken.
7 maanden geleden
Progesteron zegt net wél iets over je zwangerschap. Dat moet eigl boven de 18 staan voor een goede zwangerschap. Ik ben zwanger via ivf en kreeg telkens utrogestan. Eerst 2x2/dag en nadat ik bloedverlies had en bleef hebben is dat zelfs opgehoord naar 3x3 per dag.
7 maanden geleden
Reactie op Kaat88
Bij mij hebben ze bij de eerste bloedafname ook mijn progesteron getest. ...
Dat hebben ze dus bij mij niet getest, ik heb het toen nog gevraagd aan de huisarts en ze zei dat dat niet nodig was. Waarom weet ik niet meer, heb er nooit echt bij stilgestaan tot nu dus. Nu maak ik me zorgen dat het te laag zou zijn. Ik ben nu 12 weken, ik lees idd vaak dat rond die periode er mag afgebouwd of gestopt worden dus mss is dat de reden. Ik ben iemand die graag alles duidelijk weet en voor alles een reden zoekt dus dit kan ik niet goed plaatsen in mijn hoofd 🙈
7 maanden geleden
Reactie op Mommytobee1
Progesteron zegt net wél iets over je zwangerschap. Dat moet eigl boven de ...
Ik weet de reden niet meer dat ze zei dat het weinig zegt, ik denk omdat mijn HCG goed steeg dat dat het belangrijkste was en dat er daarom niet naar gekeken is. Ik heb er toen niet verder over nagedacht maar nu ben ik toch een beetje bang. Ik ga het morgen toch nog eens vragen en evt bij de HA een bloedafname vragen specifiek daarvoor. Al is het maar om te zien dat de waardes goed zijn.
7 maanden geleden
Reactie op kimster90
Ik weet de reden niet meer dat ze zei dat het weinig zegt, ik denk omdat mi ...
Zou ik zelf ook wel doen idd. Als het boven de 18 is moet je je geen zorgen maken.
7 maanden geleden
Ik heb een aantal jaar terug ook een conistaie gehad, ze zeiden me toen dat de kans dat je kindje later wat vroeger geboren wordt iets groter wordt maar totaal geen zekerheid. Ik moest ook wel sinds dag 1 progebel nemen 3x per dag en bij mn vorige zwangerschap in december die toen een miskraam werd heb ik die ook genomen. Ik moest wel stoppen rond de 9weken want de gyn zei dat het nu nog weinig nut heeft omdat je lichaam op dat termijn zelf genoeg progesteron aanmaakt.. dus denk niet dat je nog moet beginnen nu! Je bent al 12w en binnenkort uitslag NIPT komt helemaal goed 🍀🤞🏼 positief blijven, kan bloedvaatjes zijn ofz zolang ze zien dat de baby ok is geen stress
7 maanden geleden
Reactie op Maxi8
Ik heb een aantal jaar terug ook een conistaie gehad, ze zeiden me toen dat ...
Klopt, dat wist ik dat er een hogere kans is op vroeggeboorte. Ik zoek vanalles wat mss het bloedverlies kan verklaren. Vandaag was ook alles weer perfect in orde, de nekplooimeting was goed, alles zag er heel goed uit en ben vandaag ook voor de NIPT geweest. Volgende week zou ik de uitslag van het uitstrijkje hebben, ze wacht liefst dat even af. Ze heeft het nog een keer uitgelegd, als ik het echt wil dan zal ze het wel geven maar er was geen reden toe. Alles zag er goed uit op de echo, slijmvlies was dik genoeg dus dat was het belangrijkste. Nu spannend afwachten op de resultaten van de NIPT 😊