4 Reacties

3 maanden geleden

Idem hier, wij hebben even terug ons huis gekocht waarbij er nog enkele verbouwingen nodig waren.. ondanks we beide 30 worden en wij ook niet willen trouwen om dan op elke uitgave te kijken voor een feest enz. hebben we ook besloten dat een kindje ons op dit moment veel meer waard is dan een papier waarop ‘gehuwd’ staat. Wij dachten ook dat het zelfs leuk zou zijn als onze dochter later kan deel uitmaken van onze trouw. Uiteindelijk boeit het me niet wat anderen denken ondanks wij ook veel de vraag of commentaar krijgen. Het leven is niet meer zoals vroeger denk ik dan waarbij je de volgorde moest nakomen.. dus ieder doet toch gewoon waar hij/zij zich goed bij voelt en ieders heeft andere prioriteiten in het leven. Dus 1 advies: Doen waar jullie zich goed bij voelen! 😘

3 maanden geleden

Ik zou zeggen trek het je niet aan lieverd. Ik heb besloten het alleen te doen en had eerlijk ook verwacht veel meer negatieve commentaar of oplossingen te krijgen vanuit de omgeving of de maatschappij. En weet je wat zo veel positieve aanmoedigingen die ik kreeg . Ik had het ook liever met partner gedaan he maar aangezien ik 35 ben en mijn klokje tikt had ik het gevoel het is nu of nooit, die partner kan later nog komen. Je kan ook zeggen dat je wel zal trouwen maar dat je liever lang genoeg spaart om er iets moois van te maken. Meeste zullen dat zeker begrijpen, en zij die dat niet doen: ik zou er niet zoveel energie in steken. Veel oudere mensen bv denken dat een kind in een huwelijk plaatsvindt maar zijn vergeten dat veel van die huwelijken ook daarom geen stand houden. Zorg er gewoon voor dat je partner je kind op voorhand reeds erkend( via de gemeente een papier invullen), denk na krijgt het kind uw partner zijn naam of bv beide achternamen ( vaak is voor de oudere generatie dat het punt die achternaam doorgeven aan volgende generaties). Mijn vader was ook zo: hij moest en zou een zoon hebben , want alleen die kon immers zijn naam doorgeven aan volgende generaties, zo zie je maar omdat ik als bam het alleen doe( via donor) zal ook mijn kind dus die achternaam hebben en doorgeven.

3 maanden geleden

Ik herken het helemaal. Wij gingen normaalgezien op voorhand trouwen maar puur voor het financiële en de zekerheid van ons kindje naar erfenis toe. Trouwen op zich heeft voor ons persoonlijk mentaal geen meerwaarde maar doordat er voordelen aan vast hangen willen we het uiteraard wel doen. Wij waren van plan om gewoon met getuige en ouders naar gemeentehuis te gaan en binnen x aantal jaar dan een feest te houden. Helaas is alles heel snel gegaan waardoor we het waarschijnlijk na de komst van ons kindje zullen doen maar wij krijgen dus ook telkens zulke commentaar. Het beste dat ik jou kan zeggen is het ene oor in en het andere weer uit. Op het einde van de rit zijn jij en jouw partner de enige die beslissen wat er met jullie leven gebeurd 🥰

3 maanden geleden

Wij hebben er hier ook voor gekozen om eerst kindjes te krijgen en gaan waarschijnlijk ten vroegste trouwen als al onze kindjes al naar de kleuterschool gaan. 2 jaar geleden ons huis gekocht en daarna ook eerst terug wat willen sparen voor onvoorziene omstandigheden. Ik ben nu 36 en aangezien we meerdere kindjes willen, wou ik ook niet langer wachten. Wij hebben met een ICSI procedure gewerkt omwille van een genetische aandoening bij mijn partner. Hierdoor waren we er ook wel al wat op voorhand mee bezig, waardoor ik ook aan mijn ouders bv heb uitgelegd dat ik door mijn leeftijd niet langer wou wachten. En het voor mij belangrijker was om in een huis te investeren naar de toekomst toe, dan om eerst te trouwen. Maar heb wel duidelijk gemaakt dat we dat in de toekomst wel nog willen doen. Mijn familie is ook vrij conservatief, maar ben gelukkig de jongste waardoor er voor mij al wat paden vrijgemaakt werden. Ben dan wel de eerste met kinderen zonder te trouwen, maar weet nog dat het in de hele familie een schande was toen mijn nicht 20 jaar geleden al met haar vriend ging samenwonen voor ze getrouwd waren... Terwijl dat jaren later voor mijn broer en mezelf dan geen probleem meer was. Ik zou zeggen: probeer je er niet teveel van aan te trekken. Ze zullen ook gewoon wat tijd nodig hebben om eraan te wennen. En als het kindje er is, dan zullen ze het zeker en vast even graag zien. Tijden veranderen nu eenmaal. En in deze tijd is dat niet meer vanzelfsprekend dat je eerst moet trouwen. Gewoon doen waar jullie je goed bij voelen. En het perspectief van je familie zal zich uiteindelijk ook wel mee aanpassen. Als je niet getrouwd bent is het inderdaad ook wel wat meer opletten voor het papierwerk. Inderdaad zorgen dat je partner voor de geboorte je kindje erkent. En eventueel nadenken over een testament ofzo waarin je andere zaken kunt regelen.