12 Reacties
3 dagen geleden
Hey
Het is heel afhankelijk van baby tot baby , de een drinkt 10 a 20 min de ander maar 5 min , mijn 2 kindjes jongste nu 4 weken drinkt max 10 min , de oudste nu 2j4 maand dronk maar 5 min per keer ,
De eerste weken zit er echt nog geen regelmaat in , kunnen ze elk uur komen , en s avonds constant willen drinken dat is clusteren , is volledig normaal en zo regelen ze ook jouw melkproductie.
De eerste weken gewoon vanaf elk hongersignaal aanleggen .
Ze kunnen tss de 8 a 14 keer per 24h drinken .
Zolang er genoeg plas pampers zijn en ze komen goed bij in gewicht geen zorgen maken
3 dagen geleden
Dat verschilt elke keer. Soms 10x op een dag soms 14x en alles daartussen. Soms 10min, soms 15 min, soms 20 min per borst. Soms om en om tot wel 2u aan een stuk.. de eene dag of moment heeft hij meer behoefte als anders en soms wilt hij gwn troost. Elk kindje is anders dus ga zeker op je gevoel af en behoefte van je baby. Het is niet makkelijk, ik struggle elke dag ermee. Heb ook lage productie dus dat maakt me ook weer onzeker. Maar blijf de moed hoog houden! We got this mama! 💛
3 dagen geleden
Precies zoals de dames hieronder beschrijven.
Soms 5 minuten per borst, soms 10 minuten, soms 40 minuten.. niet te voorspellen.
Mijn dochtertje is nu 7 weken en ik zit nu tussen de 6 en 10 voedingen per dag.
Ik heb dagen gehad met micro-voedingen waarbij ze continu bleef drinken waarbij ik aan 17 voedingen zat.
Ik raad op Android de app: "babytracker" aan. Daarop kan je alles bijhouden. Slaapjes, voedingen en pampers en kan je nadien de statistieken en gemiddeldes bekijken.
Geeft mij heel veel rust in mijn hoofd om dat allemaal bij te houden. (Voornamelijk voor de slaap)
3 dagen geleden
Reactie op Racingafadingimage
Precies zoals de dames hieronder beschrijven.
Soms 5 minuten per borst, som ...
Ik hou sinds ze geboren is alles bij in een boekje. Met uur dat ze start met drinken, hoe lang, welke borst, pipi en kaka pampers, temperatuur,… gewoon voor mezelf maar als noch blijf ik zo onzeker. Gelukkig komt de vroedvrouw donderdag langs
3 dagen geleden
Reactie op VDBLYNN
Ik hou sinds ze geboren is alles bij in een boekje. Met uur dat ze start me ...
Zo'n app lijkt mij dan veel handiger?
Echt heel handig in gebruik deze.
3 dagen geleden
Reactie op VDBLYNN
Ik hou sinds ze geboren is alles bij in een boekje. Met uur dat ze start me ...
Deed ook in een boekje bijhouden eerste 3 weken maar ben er nu al een week mee gestopt en heb om eerlijk te zijn zoveel meer rust in mijn hoofd en voel me veel relaxter.. dat bijhouden hielp mij niet maar kan mss voor andere wel juist helpen. We zijn zo gefocust op alles dat we vergeten te genieten van elk momentje dat we hebben met onze baby. Bepaalde dingen loslaten helpt enorm, we doen het beter als we denken!
2 dagen geleden
Je kan dat echt niet vergelijken. Mijn kindje is geboren 14/10 en drinkt soms een uur aaneengesloten soms eens 20 min, soms 2 borsten, soms 1 borst, àlles afhankelijk van wat ze op dat moment nodig heeft.en tijdens de avond is dat heel vaak clustervoeden( elk uur dat ze vraagt). Alles is normaal. Ik hoor dat sommige maar 10 minuten drinken en daar genoeg aan hebben ook dat is ok. Veel hangt af van hoe hard de baby zuigt ( mijn neemt vaak pauzes of slaapt half🥴, waardoor het wat langer duurt).
Kijk gewoon naar volgende punten dan weet je meteen of het goed gaat.
- min 6 plas luiers per dag
- baby slaapt na een maaltijd
- baby boert na elke maaltijd
- baby komt aan in gewicht
- baby kijkt helder als ze wakker is en is niet de hele tijd loom
Ps zo een boekje of app allemaal goed als het jou rust geeft, hier meer en meer stress ervan.
Maar eerlijk ik gebruik dat ook nog en steeds meer en meer krijg ik zenuwen omdat ik vergat die app open te doen om de klok te starten of dat ik tijdens de nacht de voeding registreer. Ik denk er dus aan gezien dat het hier best goed gaat qua gewicht nu om met die zever te stoppen. Ik ben soms meer bezig met die luiers en die voedingmomenten te registreren dan dat ik nog rust heb en geniet van de baby aan mijn borst.
2 dagen geleden
Het advies van ErikaK88 is zeer nuttig. Elk kindje is anders hierin.
Ik ben na de geboorte veel geforceerd in om de 2 of 3 uur voeden, kolven, bijvoeden,... omdat onze dochter moest aankomen. Lukte niet.
Pas sinds ik meer naar haar en mezelf kijkt komt ze bij (en dan nog niet zoveel per week). Zat pas op 4 weken terug op haar startgewicht. En weegt nu nog maar 100 gram meer dan bij de geboorte.
Momenteel meestal 6 voedingen per dag (soms 5 of 7). Maar ze drinkt dan ook wel heel lang, vaak 1u tot 1,5 uur. Meestal drinkt ze hier één borst per keer. En aangezien ze vaak met een tepelhoedje drinkt, kan ik ook echt zien dat er op het einde van de voeding nog steeds melk in het tepelhoedje zit. Soms biedt ik ook eens de andere borst aan.
Maar af en toe, zoals vandaag is ze precies wat ontregeld (hoewel ik weet dat ze nog geen regelmaat hebben). Meerdere keren slechts 10 min drinken en dan tussendoor 2 uur en nog niet voldaan zijn... geen idee waaraan het ligt en het maakt mij ook telkens onzeker.
Maar ze is enorm sterk en alert. Dus zolang de rest allemaal goed gaat!
2 dagen geleden
Reactie op Kaat88
Ik be ...
Heel herkenbaar wat je zegt. Ik moest ook om de 2/3u wakker maken en kunstvoeding bijgeven, net daarom maakt het me zo onzeker ook omdat je niet weet hoeveel ze exact drinken. Daarom eens gekolfd daarnet zodat ik het weet.
Hier ook met een teoelhoedje maar heb je het ook lastig daarmee als je dan buitenhuis borstvoeding moet geven?
2 dagen geleden
Reactie op VDBLYNN
Heel herkenbaar wat je zegt. Ik moest ook om de 2/3u wakker maken en kunstv ...
Inderdaad, zeer lastig dat tepelhoedje. Thuis ook soms lastig, maar op verplaatsing nog meer.. Ze trok het vaak los of steekt er haar vingers onder, waardoor we beiden onder de melk zitten en er veel verloren gaat. Soms schuift het ook op zodat het niet meer over de tepel zit (en toch blijft mijn dochter enthousiast zuigen dan). Ik probeer van het tepelhoedje af te geraken nu. Ze hapt steeds beter aan aan de borst, maar heb het gevoel dat ze er nog niet genoeg uit krijgt zonder tepelhoedje. Hoewel mijn vroedvrouw zegt dat rechtstreeks van de borst eigenlijk minder inspanning zou moeten vergen. Maakt mij ook weer onzeker.
één dag geleden
Reactie op Kaat88
Ik be ...
Er zijn van die moeilijke periodes die elk kindje doormaakt( sprongen en bijkomend de regendagen bij borstvoeding) waar je weinig aan kan doen, ze kunnen echt lastig zijn. Hier zit ze in een sprong en dan nog een beetje verkouden ook dus is ze nog lastiger. Echt zeer onregelmatig drinken, slapen, ontroostbaar zijn. Helaas heeft ze ook last van veel lucht en protjes en denk dat dat wel de oorzaak is bij haar. Ze drinkt met tepelhoedje en denk dat ze dan ook meer lucht zuigt hier.
één dag geleden
Reactie op Kaat88
Inderdaad, zeer lastig dat tepelhoedje. Thuis ook soms lastig, maar op verp ...
Hier ook moeilijk met dat tepelhoedje, maar ze is hier al gewoon om aan de fles te drinken en weigert mijn tepel nu ( ik moest bijvoeden owv de zeer slechte start hier) ik heb dan ook nog platte tepels blijkbaar, ik geef het al op om nog zonder hoedje te drinken want idd je bent zo gefrustreerd door het proberen toch aan de echte tepel maar dat lukt dan niet. Ik laat haar als ik probeer wel eerst een tijd aan het tepelhoedje drinken ( dat rekt de tepel wat uit) en dan probeer ik aan te leggen, helaas laat ze vaak los want ze is iets harders gewoon in haar mond), maar ik probeer in die late dat als het niet lukt ik niet gefrustreerd meer wordt want ze drinkt goed met hoedje en dat is het belangrijkste dat zij haar eten binnenkrijgt.
1 tip leg altijd zen borstcompress of een doekje onder of vlakbij je borst. De melk die dan wegloopt van je op zo. Maar eerlijk je hebt altijd genoeg melk in je borst want die maakt voordurend melk aan.