7 Reacties
één dag geleden
Hier net een borstontsteking gehad door te kolven met een te klein kolfschild. Beter een beetje te groot dan te klein. Daarvan kan de pijn aan je tepels komen. Ook best insmeren met een beetje lanoline zalf net voor het kolven, dan glijdt je tepel er mooi in.
Kan door de pijn zijn dat je wat minder kolft.
één dag geleden
Heb je pijn in je borst, voel je harde knobbels? Of alleen in de tepel? Heb je misschien wat kloven.
Verder:
Hoe oud is je baby?
Hoe lang ( minuten) kolf je elke keer?
Hoe vaak kolf je zo per dag?
Hoe vaak kolf je tijdens de nacht.
Neem je extra supplementen
Heb je de juiste mm qua borstschild?
Smeer je iets na elke kolfbeurt ( druppels melk/ lanoline creme,…)
Het kan ook gewoon zijn dat je lichaam denkt dat je baby niet meer nodig heeft dan wat je nú produceert.
Je kan bv eens enkele dagen( of standaard) gaan powerkolven om je productie wat te verhogen of supplementen gaan nemen die ook kunnen helpen (ik neem er standaard 3 verschillende per dag om mijn productie op peil te houden/ te verhogen).
Persoonlijk vind ik 120-80 elke kolfbeurt ( zeker zls het bv elke 2-3 uur is) best al veel hoor( ik krijg veel minder eruit tenzij er min 6 uur tussen een voeding of kolfbeurt zit) anders mag ik zl blij zijn max 60 ml te halen per keer.
één dag geleden
Reactie op ErikaK88
Heb je pijn in je borst, voel je harde knobbels? Of alleen in de tepel? Heb ...
Nee enkel me tepel.
Mijn baby is bijna 3 weken en 5dagen oud.
Ik kolf 15-20min af
6-7 keer per dag. Na elke voeding
Kolven in de nacht is afhankelijk van de baby meestal 1/2 x per nacht
Ik gebruik de 24mm schild
Ik smeer niets als er druppels melk op me tepel is veeg ik die wel niet af.
Ik kolf ongeveer om de 4u.
Moet ik dit aan boord brengen bij mijn vroedvrouw? Mijn baby drinkt wel vaak 120ml om de 3:30/4u
één dag geleden
120 ml vind ik vrij veel hoor. Ik gaf rond 4 weken 90 ml/ keer(8 keer per dag dus ong elke 3-4 uur).
Ik heb ook een hele tijd volledig moeten kolven en ik kolfde ook veel te lang zoals jij. Best is 10 min max 15, zeker geen 20 minuten of langer.
Beste is gewoon elke 2 a 3 uur kolven en dan max 15 minuten. Zo stimuleer je ook je productie ( kan je wat voorraad aanleggen) laar kolf je ook niet te lang waar je weer pijn van kan krijgen aan je tepels. In had dat namelijk ook van te lang te kolven.
Je kan dus beter vaker kolven maar minder lang( ik hou 10 minuten aan overdag en als ii bv een lange periode ertussen heb zitten(4-6 uur) dan kolf ik 15 min.
Ook lanoline zalf aanleggen na elke kolfbeurt, dit moet je niet verwijderen/ reinigen voor je opnieuw kolft( mag zelfs als je live borstvoeding geeft).
Dus tenzij je veel pijn hebt door stuwing zou ik echt niet langer dan die 15 minuten doen.