23 Reacties

3 maanden geleden

Als ik het juist heb, is dat sinds kort niet meer zo.

3 maanden geleden

Neen word niet afgetrokken.

3 maanden geleden

Nee, teminste hier bij ons in Nederland niet. Je hebt gewoon recht op 6 weken vooraf en 10 weken daarna. Moet je eerder stoppen dan kom je eerst in de ziektewet.

3 maanden geleden

Neen, dat is ziekteverlof.

3 maanden geleden

Tot je zelf beslist dat je zwangerschapverlof opneemt is dit ziekteverlof, dus ik zou tot die verplichting van 1 week voor bevalling gewoon ziekteverlof laten om daarna meer te kunnen genieten van je kleintje

3 maanden geleden

Sinds kort worden ziekte en zwangerschapsverlof apart gezien. Het moment dat je bevallen bent, zou ik 1 week voor je werkelijke bevallingsdatum (als je niet over 40w gaat) je verlof laten ingaan. Uitkering zwangerschapsverlof ligt hoger dan ziekte-uitkering (+1 maand ziekte). Wat ik doe, ben even in ziekte geweest, neem nu ongeveer 2 weken verlof (& paar daagjes werken), en ga dan terug in ziekte, dan behoud ik mijn gewaarborgd loon aan 100%. Dus rond 32w terug in ziekte en dan heb ik tot 36w gewaarborgd loon & max tot 39w ziekte-uitkering.

3 maanden geleden

Ik heb geen flauw idee hoeveel zwangerschapsverlof je recht op hebt etc, ik heb een risicozwangerschap en ben al sinds anderhalve maand in zwangerschapsverlof door risico's... Ik zou waarschijnlijk in november bevallen, maar weet niet hoe de mutualiteit dat allemaal regelt 😅

3 maanden geleden

Reactie op Leju

Sinds kort worden ziekte en zwangerschapsverlof apart gezien. Het moment da ...
In België? Hoe regel jij dat dan met je arts om tussendoor terug te gaan werken dan?

3 maanden geleden

In België wordt ziekteverlof sinds een 4-tal jaar niet meer afgetrokken van je moederschapsrust. Ik ga waarschijnlijk zelf stoppen rond 36 weken in ziekteverlof en vanaf 39 weken verplichte moederschapsrust

3 maanden geleden

Reactie op nasa

In België wordt ziekteverlof sinds een 4-tal jaar niet meer afgetrokken van ...
Hoezo weet je nu al dat je in ziekteverlof gaat?😅

3 maanden geleden

Ik ben sinds 21w thuisgeschreven, verplicht van de gynaecoloog en dit is ziekte tot een weekje voor de vermoedelijke bevallingsdatum. ( Dit wel in België. :) )

3 maanden geleden

Reactie op nasa

In België? Hoe regel jij dat dan met je arts om tussendoor terug te gaan we ...
Ja in België. Ze had me onlangs 2 weken opgeschreven en ik heb erna verlof ingezet voor 3 weken en in die 3 weken ga ik nog 5 dagen werken. En na mijn verlof ga ik terug naar de huisarts voor ziekte. Dan ben ik ongeveer 32 weken zwanger. Vorige zwangerschap was ik al met 28 weken in ziekte.

3 maanden geleden

Reactie op YanaDS

Ik heb geen flauw idee hoeveel zwangerschapsverlof je recht op hebt etc, ik ...
Voor niet-zelfstandigen van een eenling zijn het 15 weken. Je kan vanaf 34 weken zwangerschap in zwangerschapsverlof gaan en ten laatste op 39 weken. Deze weken worden van je 15 weken verlof afgetrokken, waardoor je na de bevalling niet veel verlof meer hebt. Ik denk dat jij in ziekte bent ipv zwangerschapsverlof. Eerste maand zal je wrs gewaarborgd loon van werkgever krijgen, nadien val je op mutualiteit aan rond de 60% van je loon. Zwangerschapsverlof ligt hoger, aan rond de 80% van je loon. Wanneer je bevallen bent, zal de mutualiteit aan jou vragen wanneer je jouw zwangerschapsverlof wilt laten starten, en dat is best 1 week voor je werkelijke bevallingsdatum.

3 maanden geleden

Reactie op Leju

Voor niet-zelfstandigen van een eenling zijn het 15 weken. Je kan vanaf 34 ...
Dankjewel voor de informatie, maar mijn geval is iets waar ikzelf echt helemaal niet aan uit kan omdat ik een tweelingzwangerschap heb, risicozwangerschap, en ik heb mijn ontslag gekregen tijdens ziekte, dus ben nu werkloos in principe... 😅

3 maanden geleden

Reactie op YanaDS

Dankjewel voor de informatie, maar mijn geval is iets waar ikzelf echt hele ...
Normaal ben je toch beschermd tegen ontslag tijdens ziekte? En zeker tijdens zwnagerschap?

3 maanden geleden

Reactie op YanaDS

Dankjewel voor de informatie, maar mijn geval is iets waar ikzelf echt hele ...
Je ontslag gekregen? Wisten ze toen al dat je zwanger was ?!

3 maanden geleden

Reactie op kimberly18101993

Je ontslag gekregen? Wisten ze toen al dat je zwanger was ?!
Nee helaas had ik het toen nog niet gemeld omdat het heel pril was, maar de vakbond is ermee bezig want het is sowieso discriminatoir ontslag

3 maanden geleden

Reactie op YanaDS

Nee helaas had ik het toen nog niet gemeld omdat het heel pril was, maar de ...
Oei oke. Amai das wel heftig...

3 maanden geleden

Reactie op kimberly18101993

Oei oke. Amai das wel heftig...
Ja het geeft best wel stress en spanning, maar bon ik heb bewijzen genoeg en feiten... Ze hebben een advocaat genomen, maar ben ervan overtuigd dat ze dit niet zullen winnen, ik sta sterk in m'n schoenen en heb nooit iets mis gedaan, ze hebben het gewoon smerig aangepakt helaas... Weer een levenslesje geleerd, en nu echt wel besloten om definitief uit HR en sales te stappen 😅

3 maanden geleden

Reactie op YanaDS

Ja het geeft best wel stress en spanning, maar bon ik heb bewijzen genoeg e ...
Werkgevers... het is soms wat... Hoop dat dit idd positief voor jou uitdraait , kan me wel voorstellen dat dit voor stress zorgt ! Maar zoals ik het hoor van jou heb je jezelf niks kwalijk te nemen! Focus je maar op je kleintjes, dat is momenteel het belangrijkste 🙂