27 Reacties

3 maanden geleden

Ik heb al 2 afspraken gehad met mijn vroedvrouw (die zijn gratis). En de 3de afspraak is voor dicht bij de geboorte.

3 maanden geleden

Ik heb er ook al 2 gehad (10 weken & op 19 weken vlak voor onze vakantie) . Ik zie dit als extra ‘controle’ om de baby te horen , bloeddruk te meten ed. Ook hebben zij vaak meer tijd om al je vragen te beantwoorden dan een gynaecoloog. Ik mag ze ook steeds sturen bij vragen-twijfel- angst.. Volgende week heb ik ook mijn suikertest bij de vroedvrouw. Na de geboorte komt zij naar ons thuis voor extra tips, een babbel, baby te controleren, wondes te controleren, borstvoeding op te volgen ed.

3 maanden geleden

Hier heb ik 12 terugbetalende bezoeken van een vroedvrouw via mn mutualiteit (solidaris). Ze dienen wel geconventioneerd te zijn. Ik heb nu al 2 afspraken gehad & heb nog eentje staan op 30w . De rest is voor na de bevalling omdat ze dan een paar dagen na elkaar langskomt wanneer ik net uit het ziekenhuis ben. Nu de prenatale sessies heeft ze de 1e afspraak me een beetje beter leren kennen en geluisterd naar mn vragen alsook het medische aspect. Ze luistert telkens eens naar het hartje van de baby , heeft je informatie met wat je allemaal in orde moet brengen en volgt je op waar het nodig is. Ik vind haar vooral een houvast en kan met al mn vragen terecht bij haar... dus ik vind het wel een aanrader 🙂

3 maanden geleden

Op 16 en 28 weken moet je toch sowieso naar de vroedvrouw in België ? 🙈 allé moeten, niet veel is verplicht maar dacht toch dat dat de bedoeling was. Ik ben al meerdere keren geweest. Ongeveer maandelijks, ik hebben een zelfstandige vroedvrouw, ze praat met ons, beantwoord onze vragen, neemt mijn bloeddruk en luistert met doppler naar het hartje. Normaal heb je recht op 12 gratis sessies. Wij betalen wel elke keer 13,39 euro.

3 maanden geleden

Ik vond het bij mijn eerste dochtertje wel fijn dat er een vroedvrouw aan huis kwam. Gewoon even als je een vraag hebt, ze kijken ook of het gewichtje goed gaat, doen de hielprik, kijken alles na bij je kindje en bij jezelf of alles goed geneest. Mijn vroedvrouw was ook lactatiekundige dus hielp ook bij de opstart van borstvoeding. Vond het wel echt een meerwaarde. Ik ben vrij meteen na de bevalling naar huis gegaan (poliklinisch) en dus niet een paar dagen in het ziekenhuis gebleven. En het ziekenhuis stemde er dan ook vrij snel mee toe doordat onze vroedvrouw dan de dag zelf en de dag er na al langskwam voor opvolging. Een vrouw van goud 🥰

3 maanden geleden

Ik heb nooit beroep gedaan Op vroegvrouw, bleef in ziekenhuis tot de hielprik behalve bij de laatste daar ben ik dag na bevalling naar huis gegaan omdat er geen plaats was in een 1 persoonkamer en en Buurvrouw haar bezoek van begin tot einde bleef en het er zoveel waren dat ze bijna op mijn Bed zaten, heb dan iemand moeten roepen omdat ik wat privacy wou voor borstvoeding en mijn zaken. Kwamen ze na 10 minuten vragen of ze terug binnen konden🤦🏻‍♀️ dan was het genoeg voor mij en Mijn geduld. Ik ben dan gewoon Terug geweest voor hielprik, voor de 1-2 weken na bevalling komt er iemand van kind en gezin gewicht van baby nakijken en zien Of bij mama alles goed heelt. deze keer moet je blijkbaar beroep doen op eigen vroedvrouw, ik heb er nu wel eentje maar eigenlijk heb ik daar nu nog geen nood aan🤷🏻‍♀️ Voor vragen kan ik rechtstreeks bij mijn gyne terecht, en anders kan ik direct bij mijn lieve huisarts voor geval dat en of bij serieuze dingen naar de kraamafdeling stappen. Ik denk dat mijn vroedvrouw een keer na bevalling komt en misschien als ik met baby vragen heb nog vraag om te komen, verder niks speciaals

3 maanden geleden

Vroedvrouw is volledig terugbetaald tot een bepaalde tijd na de geboorte. Bij ons eerste kindje gaven ze aan dat dit werd aanbevolen, wou dit eerst niet doen. Bij thuiskomst na bijna 4 dagen in het ziekenhuis volgde zij de gezondheid van onze dochter op oa gewicht, herstel navel... en ook van mij als mama (krimpen baarmoeder), aanpassing in het gezin, mama's die borstvoeding geven kunnen ook ondersteuning van vroedvrouw krijgen.. Deze bevalling zou ik graag max 1 nacht in het ziekenhuis blijven (als alles goed gaat), dan ga ik de vroedvrouw des te meer thuis nodig hebben.

3 maanden geleden

Reactie op Liiesbeth

Op 16 en 28 weken moet je toch sowieso naar de vroedvrouw in België ? 🙈 al ...
16 en 28 is een (niet verplichte) opvolging bij vroedvrouw in het ziekenhuis, huisarts, vroedvrouw thuis (of gynaecoloog). Ik heb vorige zwangerschap nooit voor vroedvrouw aan huis (Imens) moeten betalen. Die van het ziekenhuis volgens mij wel, maar werd toen volledig terugbetaald door mutualiteit normaal

3 maanden geleden

Mijne woog op 23 weken +5 543 gram, is wel een kleintje bij ons 😆

3 maanden geleden

Reactie op Liiesbeth

Op 16 en 28 weken moet je toch sowieso naar de vroedvrouw in België ? 🙈 al ...
Nee, mijn vroedvrouw is alleen al geweest voor kennismaking maar normaal komen zij vooral na de geboorte. Hangt af van hoe vaak je bij gynaecoloog gaat ?

3 maanden geleden

De vroedvrouw is vooral voor de hulp achteraf. Bij mij komt ze sowieso 10keer! Die betaald onze hospitalisatie terug. Bv helpen bij baby wassen, hulp bij borstvoeding, ook als jij zou genaaid zijn is het de vroedvrouw die dit verzorgd. In het begin komt die om de dag. Zeker doen!

3 maanden geleden

Reactie op Sarah Van Geert

Nee, mijn vroedvrouw is alleen al geweest voor kennismaking maar normaal ko ...
Ik ga vaak naar de gyneacoloog.. 5 weken, 8 weken, 12 weken, 16 weken, 20 weken, 24 weken. Volgende is 28 weken (22/08) en dan in september nog eens en dan zo om de 2 weken tot bevalling. En tussendoor dus ook nog vroedvrouw. Maar in het schema dat wij kregen in Hasselt stond 2x verplicht vroedvrouw op.

3 maanden geleden

De vroedvrouw is vooral voor de hulp achteraf. Bij mij komt ze sowieso 10ke ...
Wat doet kraamzorg dan nog?

3 maanden geleden

Reactie op Liiesbeth

Ik ga vaak naar de gyneacoloog.. 5 weken, 8 weken, 12 weken, 16 weken, 20 w ...
Ik vind het toch ook belangrijk dat je vaak opgevolgd wordt bij vroedvrouw, gyne of arts maakt niet uit want elke moment kan er wat veranderen en als je vroeg bij bent kan je meestal iets doen, stel dat je dan 2 maanden niet op controle bent geweest. Ik vind minstens maandelijks 1 x controle toch heel belangrijk

3 maanden geleden

In heilig hart leuven vond ik dit dus heel slecht, ik had eerste echo op 8 weken dan 12 weken en dan geen controle tot na 20 weken! Ik kon bellen naar vroedvrouw als ik zorgen zou maken zeiden ze! Ja daag!! Communicatie en controles vond ik daar vreselijk. Nu rijd ik helemaal naar Antwerpen naar mijn oude gyne en ben super blij met haar ook al moet ik ver rijden.

3 maanden geleden

Reactie op Liiesbeth

Wat doet kraamzorg dan nog?
Kraamzorg is voor je huishouden en andere kindjes. Zij mogen koken, was plooien, andere kindjes van school halen ofzo, zal ook wat helpen met baby maar heeft geen erkenning ivm lactatie of verzorging van jou. Jouw vroedvrouw is eigenlijk je nr 1 persoon in deze periode, weegt ook de baby elke keer en zal je goed bijstaan. Al zullen er wel verschillen in zijn dus vandaar dat het altijd aan te raden is om een kennismakingsgesprek te doen vooraf zodat het zeker klikt

3 maanden geleden

Reactie op Leju

Vroedvrouw is volledig terugbetaald tot een bepaalde tijd na de geboorte. B ...
Enkel als ze geconventioneerd zijn. Is niet altijd volledig terugbetaald.

3 maanden geleden

Kraamzorg is voor je huishouden en andere kindjes. Zij mogen koken, was plo ...
Ik had geïnformeerd voor kraamzorg bij familiehulp en zij benoemden wel van lactatie etc.. ik begrijp het niet altijd zo goed meer eerlijk gezegd. Want ze zei letterlijk “het is niet de bedoeling dat we 4 uur huishouden gaan doen” ja wat dan wel 🤷‍♀️ voor de rest heb ik mijn vroedvrouw..

3 maanden geleden

Reactie op Liiesbeth

Ik had geïnformeerd voor kraamzorg bij familiehulp en zij benoemden wel van ...
Hier heb ik een intake gehad met kraamzorg vorige maand. Zij komen bv 4u en mogen 2u daarvan dingen in het huishouden doen. Maar zij kunnen vb ook naar het kindje kijken als jij eens op je gemak badje wil nemen,zelfzorg,wat bijslapen,...

3 maanden geleden

Vroedvrouw is zeker aangeraden. Vooral als je weet dat geconventioneerde vroedvrouwen volledig terugbetaald zijn. Normaal heb je recht op 12 afspraken gedurende de hele zwangerschap tot 1 jaar na de geboorte. Indien je er meer nodig hebt kan je dit laten voorschrijven en is dit ook nogsteeds terugbetaald! Ik zie dus niet in waarom je er niet voor zou kiezen. Ik raad wel aan om eerst eens op kennismakingsgesprek te gaan om te zien of de klik er wel is want is natuurlijk wel een intense band tussen jullie. Gewoon fijn om te weten dat je op elk moment met je vragen bij iemand terecht kan toch?