26 Reacties

6 maanden geleden

Ik hoop zolang mogelijk te kunnen werken , gewoon zodat ik geen weken kwijt ben als de baby er eindelijk is... ik ben enorm bang dat als ik eerder stop dat ik minder tijd samen heb in het begin... Mijn vriend zegt echter ook dat hij me liever nu al thuis heeft als morgen. 😅 Ook omdat hij ziet dat ik het nu al op 17w redelijk zwaar heb soms. Ik vind ook niet echt duidelijke info terug over hoe het nu net in zijn werk gaat met wat je verliest en wanneer als je eerder thuis bent...

6 maanden geleden

Ik moet in principe blijven werken tot 1 week voor de bevalling.

6 maanden geleden

Hallo bij mij is het mijn eerste kindje maar ik heb ook fybromialgie. Ik heb dit al besproken met mijn leidinggevende en op haar advies ga ik mij ziek zetten van zodra ik merk dat het te zwaar wordt zodanig dat ik nog al mijn moederschapsrust heb nadien ook

6 maanden geleden

Reactie op Vanessa_

Hallo bij mij is het mijn eerste kindje maar ik heb ook fybromialgie. Ik he ...
Verlies je niet een deel moederschapsrust als je eerder in ziekte gaat? Ik vind dit allemaal zo verwarrend.. en op mijn werk zijn ze daarover super onduidelijk.. wss expres ook haha. Ik snap hier niets van... is ook mijn eerste baby dus geen ervaring en mijn schoonzussen staan in de zorg dus nog eens andere situatie die nie te vergelijken is. Ikzelf ben bediende , jij ook?

6 maanden geleden

Mijn zaakvoerder is op de hoogte , maar collega op kantoor nog niet ( pas volgende week vrijdag). Ik zou dus ook 1 week op voorhand verplicht stoppen, maar zou graag verlof opsparen voor 2 weken ervij te hebben. Zo werk ik vanaf november niet meer. Indien dit niet kan zet ik mij op ziekte. Zo kan er niet aan jouw zwangersschapsverlof gesnoept worden

6 maanden geleden

Ik sta in het onderwijs en vind het ook moeilijk om nu al te bepalen of ik fysiek nog in staat ga zijn om na de herfstvakantie 2 weken te hervatten (tot 39 weken dus) Indien ik mij zou ziek zetten, begint de prenatale weken weldegelijk te lopen omdat het binnen de 5 weken voor uitgerekende datum wordt opgenomen. "Als je in de 6 weken vóór de bevalling door een ziekte (al dan niet gerelateerd aan je zwangerschap) of ongeval niet aan het werk kan, dan wordt deze ziekteperiode niet in mindering gebracht van de 5 weken prenataal verlof die je kan overdragen naar de postnatale periode. Deze regeling is nieuw sinds 1 maart 2020." (Kind&Gezin)

6 maanden geleden

Reactie op Angel97

Verlies je niet een deel moederschapsrust als je eerder in ziekte gaat? Ik ...
Ik ben bediende maar werk in crisisteam dus ik mag nog 1 week werken en dan krijg ik alternatief werk als administratief bediende en dan moet ik ook werken tot 1 week ervoor. Mijn mutualiteit heeft mij gezegd dat dat veranderd is en dat je dan geen moederschapsrust verliest als je in ziekte gaat.

6 maanden geleden

Reactie op SarinaVC

Ik sta in het onderwijs en vind het ook moeilijk om nu al te bepalen of ik ...
Het zal deze regeling zijn die ze bedoelden @angel97

6 maanden geleden

Bij mij op het werk zijn ze er nog steeds niet uit of er een werk verwijdering zou volgen,ik doe een zware job,vroege uren en dagen van minstens 9u en temperatuursverschillen.Maar weet wel èèn ding dat ik als ik tot de laatste week moet werken toch bij de arts ga gaan en vragen om me ziek te zetten vanaf ik voel dat het me niet meer lukt,al 2miskramen gehad,wil ik niet meer meemaken. Je verliest geen ouderschapsverlof hiermee en krijgt nog 90% van je loon van het ziekenfonds.

6 maanden geleden

Reactie op SarinaVC

En is dat dan specifiek voor ambtenaren (onderwijs)? Wel straf vind ik, precies of ze geven zo weinig mogelijk verlof 🙄 Bij mijn eerste kindje was ik zelfstandige en had ik maar 11 weken, nadien nog wel 3 maanden onbetaald thuis gebleven maar dat is niet in alle situaties financieel haalbaar…

6 maanden geleden

Reactie op SarinaVC

Ah wacht ik had het omgekeerd begrepen 🙈 dus sinds 1/3/2020 wordt je moederschapsrust NIET ingekort als je ziek valt. Ziektedagen tellen dan als gewerkte dagen. Sinds 1 maart 2020 verliezen zwangere werkneemsters geen dagen moederschapsverlof meer als ze ziek worden tijdens de laatste weken van hun zwangerschap. De algemene regels van de moederschapsrust blijven dezelfde. De moederschapsrust duurt 15 weken en is opgesplitst in 2 periodes: de periode voor de bevalling; de periode na de bevalling. De moederschapsrust in de periode voor de bevalling duurt minimum 1 en maximum 6 weken. De aanstaande mama moet verplicht 1 week voor de vermoedelijke bevallingsdatum thuisblijven. Zij kan ook langer thuisblijven voor de bevalling als zij dat wil. Zij mag maximum 6 weken moederschapsrust opnemen voor de bevalling. De weken moederschapsrust die ze voor de bevalling nog niet heeft opgenomen, kan ze opnemen na de bevalling. De moederschapsrust in de periode na de bevalling duurt 9 weken. Bij die periode van 9 weken kunnen eventueel de niet opgenomen weken moederschapsrust van de periode voor de bevalling worden toegevoegd. Zo kan de totale moederschapsrust na de bevalling maximum 14 weken zijn. Voor 1 maart werden ziektedagen in de 6 weken voor de bevalling automatisch beschouwd als moederschapsrust voor de bevalling. Ze konden niet worden overgedragen naar de periode van moederschapsrust na de bevalling. Voor veel jonge mama’s werd de moederschapsrust daardoor eigenlijk ingekort. Vanaf 1 maart 2020 is dat veranderd. Ziektedagen voor de bevalling worden voortaan gelijkgesteld met gewerkte dagen. Als de mama 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum ziek is kan zij die dagen of weken toch nog opnemen in de periode van moederschapsrust na haar bevalling. Het maakt niet uit of zij ziek is door haar zwangerschap of om een andere reden. Dat geldt ook voor de dagen van werkverwijdering, dat zijn de dagen dat de mama niet mag gaan werken omdat haar werk een risico inhoudt voor haar gezondheid of die van de baby.”

6 maanden geleden

Reactie op nasa

Ah wacht ik had het omgekeerd begrepen 🙈 dus sinds 1/3/2020 wordt je moede ...
Klopt ziektedagen zijn gewone dagen en geen zwangerschapsdagen. Sws moet bij iedereen het verlof op zijn voor je in verlof gaat( behalve indien je ze kan overzetten)

6 maanden geleden

Opgelet, jij kiest in principe niet wanneer je prenataal verlof start. Ik ben bv uitgerekend voor 1 dec en zou liefst ook een week ervoor stoppen en 14w nadien houden. Stel dat ik mij toch al de 2de week van november ziek zet, dan start automatisch je prenataal verlof vanaf dan. Stel dat ik mij de eerste week van september een week ziek zet en nadien hervat. Dan is het meer dan 6w voor de uitgerekende datum en gaat het inderdaad niet van je prenatale rust .

6 maanden geleden

Reactie op SarinaVC

Opgelet, jij kiest in principe niet wanneer je prenataal verlof start. Ik b ...
Je verliest GEEN dagen.De wetgeving hierover is veranderd sinds 2020

6 maanden geleden

Reactie op Sneeuwtjen

Bij mij op het werk zijn ze er nog steeds niet uit of er een werk verwijder ...
Van waar weet je dat je nog 90% ban je loon krijgt van het ziekenfonds? Ik werk in de zorg en moest verplicht stoppen voor 12 weken zwangerschap. Van collega’s hoorde ik dat ik maar 60% zal krijgen van ziekenfonds. Ben uiteindelijk gestopt aan 8 à 9 weken zwangerschap wegens misselijk & overgeven (8/3/'24) en heb tot nu toe nog geen uitkering ontvangen... papieren zijn reeds lang ingediend

6 maanden geleden

Reactie op Sneeuwtjen

Je verliest GEEN dagen.De wetgeving hierover is veranderd sinds 2020
Mijn vakbond heeft het nochtans mij zo telefonisch uitgelegd omdat anders iedereen zijn prenataal verlof omzet in postnataal. Én de werkgevers opdraaien voor de kosten.

6 maanden geleden

Reactie op SarinaVC

Mijn vakbond heeft het nochtans mij zo telefonisch uitgelegd omdat anders i ...
Max tot 6 weken voor u vermoedelijke datum kan je op ziekte gezet worden.

6 maanden geleden

Reactie op Delfine C

Van waar weet je dat je nog 90% ban je loon krijgt van het ziekenfonds? Ik ...
Solidaris heeft me het dinsdag gezegd maar ik werk niet in de zorg en geldt enkel voor de eerste maand en dan vermindert het wel. Uitkering duurt minstens een kleine maand.

6 maanden geleden

Reactie op KATTTTT

Max tot 6 weken voor u vermoedelijke datum kan je op ziekte gezet worden ...
Dit betekent onder andere dat als er zich sindsdien ziektedagen hebben voorgedaan en deze samenvielen met de periode van zes weken voor de datum van de bevalling, de werkneemster deze dagen zal kunnen overdragen. Met andere woorden, het recht op moederschapsverlof wordt voortaan niet meer automatisch verminderd door de ziekte. Een werkneemster, ook al is zij gedurende de zes weken voor haar bevalling arbeidsongeschikt, zal kunnen genieten van een moederschapsverlof van in totaal vijftien weken. Bij de geboorte van een meerling zal de werkneemster recht hebben op een moederschapsverlof van in totaal negentien weken, zelfs indien ze arbeidsongeschikt is gedurende de acht weken voor haar bevalling

6 maanden geleden

Ik werk in de zorg dus werk tot 6 maand