13 Reacties

4 maanden geleden

Oprechte vraag* waarom mag dit niet ?

4 maanden geleden

- Ik wist dit ook helemaal niet - maar ik hoorde mijn zwangere of reeds bevallen vriendinnen er over klagen dus ik vroeg het eventjes terug aan mijn arts. Blijkbaar ontdekten ze enkele jaren terug dat de oorzaak van een aanzienelijk deel van de stilgeboren kinderen is dat vrouwen na 20 weken op hun rug of rechterzijde slapen. Het gewicht van je baarmoeder drukt dan op de belangrijkste zuurstofader in je rug. Je lichaam gaat dan voor jou kiezen i.p.v. de baby. Als je een lichte slaper bent zal je wakker worden door een duizelig/misselijk gevoel. Als je een diepe slaper bent (zoals ik) ben je jou hier niet steeds bewust van en kan het plots snel gaan.

4 maanden geleden

Reactie op Molly1234

- Ik wist dit ook helemaal niet - maar ik hoorde mijn zwangere of reeds bev ...
Aah oke.. Ik ben nu voor de 3de x zwanger en heb daar in mijn vorige zwangerschappen ook nooit rekening mee gehouden.. Ik slaap zowel op me rug als linker als rechter zijde. Ik weet niet.. 🤭 ik vind nogal dat ze allemaal wat bedenken. Straks mag je als zwangere helemaal niks meer.. 🙈😅 Mijn tip naar jou, is om het los te laten en vooral niet te druk daarover maken.. en lekker slapen hoe je wil, lijkt me gezonder dan dat je overal lichamelijke pijn krijgt door 1 houding 😊😘

4 maanden geleden

Reactie op Manu26

Aah oke.. Ik ben nu voor de 3de x zwanger en heb daar in mijn vorige zwan ...
Dat denk ik dus ook heel de tijd 😄

4 maanden geleden

voorheen was ik een buikslaper maar nu vind ik dit toch lastiger. Probeer ook op linkerzijde te slapen, maar merk nu dat ik automatisch op mijn rug draai in mijn slaap. Had eerst een gewoon zwangerschaps-/voedingskussen om me in de linkerzijhouding te houden, maar dat vond ik verschrikkelijk. Ik zat precies 'vast' in mijn slaap waardoor ik telkens panikerend wakker werd en ook veel spierpijn had. Ik heb nu een wedge kussen aangekocht zoals op de foto, maar gebruik maar één van de twee rugkussentjes - zo kan ik toch nog op mijn rug draaien maar niet meer volledig plat. Zo verhinder je dat het gewicht van je baarmoeder op de zuurstoftoevoer gaat drukken. Slaap er heerlijk mee, zonder al te veel te moeten nadenken of panikeren, en geeft iets meer bewegingsvrijheid!

4 maanden geleden

Aan gynaecoloog gevraagd en ze zei dat dit niet klopt en een fabeltje is. Kine zei zelfs zolang het me geen last gaf ik op rug mag slapen maar dat is niet meer zo comfortabel.

4 maanden geleden

Reactie op Sarah Van Geert

Aan gynaecoloog gevraagd en ze zei dat dit niet klopt en een fabeltje is. K ...
Het is op basis van een heel grootschalig onderzoek uitgevoerd door de dokters van het kinderhospitaal in Manchester (één van de beste kinderziekenhuizen ter wereld). Het is zeker niet zo simpel dat je kindje dood is als je op je rug ligt, maar het een fabeltje noemen is misschien wat kort door de bocht. Mijn dokters beweren namelijk dat je er beter wel een beetje op let (zonder je er ziek in te maken). Ik ben niet op zoek naar mensen die zeggen of het klopt of niet, het bewijs van wetenschappelijk onderzoek kan je overal terugvinden.

4 maanden geleden

Amai, al paar kids en hoor dit eerste keer maar zo zie je Leven lang leren😅 Ik slaap meestal op mijn rechterzijde omdat ik blessure heb aan linkerschouder en rugpijn als ik op rug slaap ondertussen en buik is ook geen variant ondertussen😂

4 maanden geleden

Reactie op Molly1234

Dat denk ik dus ook heel de tijd 😄
Tja, doe wat goed voor je voelt. Maar vind sommige vrouwen er soms wel in doorslaan wat ze allemaal op internet vinden. Nog even en ze liggen 9 maanden stil in bed.. ivp van dat ze genieten🤭 Zou zeker wat van waar zijn hoor, dat wil ik niet beweren. Maar vindt ze er wel in door draaien tegenwoordig. M'n zus lag 9 maanden lang op haar buik te slapen, ze draaide gewoon weer op haar buik in haar slaap, had een mega toeter, maar die zat gewoon in de ochtend opzij🤣 Ja weetje, ik ben misschien ook geen goed voorbeeld hierin. Ik ben niet zo van de regeltjes en wat beter zou zijn en wat niet. 🫣

4 maanden geleden

Enige wat ik zelf niet doe is rauwe vis eten en medicatie sorteren. Rest heb ik niet veel zin in😂

4 maanden geleden

Wat ik leerde als vroedvrouw is dat je, hoe verder je zwangerschap, misselijker kan worden door op je rug te liggen of rechterzijde. Het gewicht van je baby’tje duwt dan meer op een ader die bloed terug brengt naar je hart. Als deze dichter zit door de druk vd baby pomp je zelf minder bloed rond & kom je zelf slecht & misselijk. Als je dan niet reageert door anders te liggen dan komt er minder doorbloeding naar je baby.. Zolang je nergens last van hebt kan het geen kwaad. Ik ben een buikslaper en slaap aan 20w nog steeds op mn buik! 🤩 met een heel actieve baby, dus zeker geen ‘plat’ kindje 🙈

4 maanden geleden

Dat is het eerste wat ik hoor dat dit kans geeft op stilgeboorte? Klinkt mentor Heel vreemd, maar ben geen professionel natuurlijk. Mijn vroedvrouw zegt zolang je niet duizelig wordt kan het geen kwaad. Ben 22 weken. Mijn zij slapen is ook verschrikkelijk, steeds pijn.

4 maanden geleden

Ik probeer sinds vorige zwangerschap ook veel op linkerzij te slapen, raakte dit wel gewoon. Ik vond het wel belangrijk om af en toe nog af te wisselen, want door vochtophoud in de zwangerschap krijg ik anders een pijnlijk slapend gevoel in ledematen. Op linkerzij slapen wordt aangeraden ifv vena cava syndroom. Andere redenen heb ik nooit gezien. Hoe sneller je in de zwangerschap op linkerzij gaat slapen, hoe sneller je dit gewoon bent.