18 Reacties

2 maanden geleden

Ik hoorde vanaf 37 weken of vroeger/later in samenspraak met je gynaecoloog. Omdat kolven er eventueel zou kunnen voor zorgen dat de bevalling start als je bijvoorbeeld al andere signalen ook hebt. Ik zou het sowieso eens bespreken met je dokter 😊

2 maanden geleden

Collustrum kan je misschien wat opvangen maar normaal komt je productie toch maar op gang eens de placenta er uit is?

2 maanden geleden

Hier is onze baby iets aan de grote kant en omdat ik al met 5 kindjes met eigen weeen geen ontsluiting had en bij laatste baby melk erg weinig was en pas 4-5 de dag op gang was gekomen raadde mijn gyne van 36-37 weken te doen eventueel, het wekt idd weeen op en kan baarmoedermond weken enzo dus zeker niet te vroeg beginnen. En best met de hand zeiden ze, ik moet nog langs bij lactatiedeskundige dan weet ik meer.

2 maanden geleden

Bij mij zeiden ze ook niet voor 37 weken

2 maanden geleden

Bij mij zeiden ze ook niet voor 37 liefst 38

2 maanden geleden

Waarom zou je dat doen?

2 maanden geleden

Reactie op Marthe1991

Waarom zou je dat doen?
Als je meteen na de bevalling niet veel melkproductie hebt omwille van de spanning, of omdat je misschien meteen een vervolgoperatie moet hebben voor een zware scheur en de baby hierdoor niet kan aanleggen, dan kan het ziekenhuis je voorraadje die je reeds hebt afgekolfd voor de bevallingaan je baby geven i.p.v. flessenvoeding.

2 maanden geleden

Reactie op Molly1234

Als je meteen na de bevalling niet veel melkproductie hebt omwille van de s ...
Is heel normaal als je niet veel melk zou hebben in het begin, alles moet nog op gang komen en de maag van je baby is in het begin zo groot als een druif (5 ML) dat is toch net het mooie aan de natuur dat je samen met je baby 'groeit' (zowel je productie als het maagje). Je loopt het risico meteen overproductie te krijgen wat moeilijker is voor je baby. Ieder doet wat ie denkt dat goed is uiteraard maar ik zou je toch goed laten informeren door een vroedvrouw

2 maanden geleden

Het zit zo dat je tot na bevalling geen echte melk hebt dus zeker geen overproductie, het blijft bij die eerste vocht dat je hebt direct na geboorte ook al kolf je, alleen moet je het juist aanpakken, je mag niet meer dan x aantal keer kolven, is niet echt kolven ook, doe je met de hand en het zal geen melk zijn maar plakkerig vocht tot je baby geboren is en placenta eruit is en baby zelf aanlegt☺️

2 maanden geleden

Ik ben 30 weken & ‘verlies’ dagelijks al een aantal druppeltjes. Mijn vroedvrouw zei me dat ik dan beter die aantal druppeltjes opvang & idd bewaar in de vriezer!

2 maanden geleden

Hier al een kolvende mama in spe! 29 weken en na bespreking met gynaecoloog gaf ze groen licht! Ik verlies best al veel melk en vind het zo een zonde om het verloren te laten gaan. Ik kolf ongeveer 2x per week en hou men eigen lichaam goed in de gaten. Als ik merk dat ik er harde buiken van zou krijgen stop ik er meteen mee. Nu 3x gekolfd en 1e maal 5ml gekolfd en tweemaal 6ml. Enorm fier op wat mijn lichaam doet en blij dat ik dit al kan doen voor ons kleintje 💕 (Uiteraard manueel kolven. Ik ben zelf vroedvrouw van opleiding en heb ook als vroedvrouw gewerkt dus ken ik de kneepjes ( 🤭) van het vak en weet ik goed op wat ik moet letten. Indien je groen licht krijgt zou ik wel aanraden om dit de eerste keer met je vroedvrouw te proberen)

2 maanden geleden

Reactie op meganneke

Hier al een kolvende mama in spe! 29 weken en na bespreking met gynaecoloog ...
Amai das vroeg😍 Hier heb ik nog amper wat dat er uit komt, met andere moest ik pads gebruiken zelfs dus ik begrijp wel wat je bedoelt Ik zal zien na 37 weken of ik het wel of niet doe met of er wel of niet wat uitkomt Als het zo blijft als nu zal ik het niet doen denk ik

2 maanden geleden

Reactie op Petmat Malueva

Amai das vroeg😍 Hier heb ik nog amper wat dat er uit komt, met andere moes ...
Hier elke avond een propere pyjama nodig 😅

2 maanden geleden

Reactie op Marthe1991

Is heel normaal als je niet veel melk zou hebben in het begin, alles moet n ...
Het is niet mijn theorie hoor. Het ziekenhuis waar ik wil bevallen vraagt om reeds een zakje melk binnen te brengen in de weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum, de zelfstandige vroedvrouw benadrukte het en de gynaecoloog zei dat ik het best doe. Heb ook een heel bundeltje meegkregen over dit onderwerp en er stond dat als je het in de juiste frequentie doet en op de juiste manier de kans op overproductie heel klein is, en in elk geval niet opweegt tegen de voordelen. Ik ken er met mijn diploma helemaal niks van, dus ik vertouw er wel op dat ze me niet zo vaak en heel expleciet zouden vragen om dit te doen mocht het niet in het voordeel van de baby zijn.

2 maanden geleden

Reactie op meganneke

Hier elke avond een propere pyjama nodig 😅
Ja had ik met andere ook en vandaar die pads enzo Nu nog amper iets en echt een druppel ofzo als ik duw Dus laat ik het even zo😅

2 maanden geleden

Reactie op Molly1234

Het is niet mijn theorie hoor. Het ziekenhuis waar ik wil bevallen vraagt o ...
Ah nee zoiets hebben ze niet gezegd, aangeraden om te doen omdat ik uit me zelf geen ontsluiting heb en baby al boven gemiddelde is en laatste baby 4 dagen geen druppel had waardoor na 2-3 dagen mijn baby te weinig binnen kreeg En dat terwijl ik veel had tijdens zwangerschap, waarschijnlijk iets misgegaan in het lichaam🤷🏻‍♀️ Vandaar dus aangeraden Gekregen van mijn gyne

2 maanden geleden

Reactie op Petmat Malueva

Ah nee zoiets hebben ze niet gezegd, aangeraden om te doen omdat ik uit me ...
In het boekje dat ik kreeg stond dat ook als reden om het eventueel te doen, er stonden verschillende in :)

2 maanden geleden

Productie van melk komt echt op gang pas als de baby er al is , ma als je de bevalling wilt opwekken zou ik zeker niet voor 37weken doen