17 Reacties

6 maanden geleden

Volgens Wikipedia is de kans op pre-eclampsie 3-5% bij een eerste zwangerschap. Ik neem ook asaflow ter preventie (omdat ik een schildklierprobleem heb).

6 maanden geleden

Zowel bij mijn eerste zwangerschap als bij deze zwangerschap heb ik omwille van mijn gewicht ook bloedverdunners (1ste zws cardio aspirine, nu asaflow) genomen. Als je gynaecoloog dat aanraad, zou ik het wel gewoon nemen. Het is niet schadelijk voor je baby. Dus beter beter voorkomen op deze manier, niet?

6 maanden geleden

Nog even ter aanvulling: je hebt misschien nu nog geen hoge bloeddruk, maar met een hogere BMI zit de kans er wel in dat het in de loop van de zwangerschap wel oploopt. Ik spreek uit ervaring 😉

6 maanden geleden

Ik heb ook hoge bmi gehad bij zwangerschappen en Ook hoge bloeddruk gehad maar nog nooit bloedverdunner moeten nemen daarvoor🤷🏻‍♀️

6 maanden geleden

Reactie op Tinkelbel

Zowel bij mijn eerste zwangerschap als bij deze zwangerschap heb ik omwille ...
Ik vind het geen probleem om dit te nemen. Wat ik eerder vraag is of ik nu hoge kans heb op zwangerschapsvergiftiging of niet. Ik loop er al weken mee rond dat ik er bang voor ben. Maar de communicatie met mijn gyneacoloog is niet top. Ze heeft gewoon gezegd 1 kans op 39 dus ik vond dat een grote kans. Maar nu hoorde ik van anderen dat dit helemaal geen grote kans is? Ik zie op internet wel percentages maar niet zoals zij mij gaf van 1/39.

6 maanden geleden

Reactie op Liiesbeth

Ik vind het geen probleem om dit te nemen. Wat ik eerder vraag is of ik nu ...
Mja maar wat is veel? 1 op 39 is een cijfer maar wat betekent dat voor jou. Een cijfer is objectief, maar hoe jij het interpreteert is subjectief. Als jij voelt dat dit veel is, zou ik geneigd zijn ok wel medicatie te nemen. Vind je dat het weinig is, kan je overwegen om dit niet te doen. Eventueel kan je ook second opinion bij andere gynaecoloog vragen, zeker als je merkt dat de communicatie niet vlot is.

6 maanden geleden

En misschien ook vragen wat je kans is met de medicatie VS zonder medicatie te nemen. Ik denk eigenlijk dat je die vragen beter met je arts of vroedvrouw kan bespreken.

6 maanden geleden

Ik heb het bij mijn eerste zwangerschap niet genomen en heb het uiteindelijk dan wel gekregen, ze hebben moeten inleiden op 37w. Nu ben ik 16w zwanger van een tweeling en heb ik ervoor gekozen de medicatie wel te nemen omdat er sowieso al kans is op vroeggeboorte, dus wil er nu wel alles aan doen om ze zo lang mogelijk te laten zitten. Maar dit is natuurlijk bij iedereen anders, ik volg altijd de raad op van mijn gynaecoloog, hij zal wel doen wat het beste is..

6 maanden geleden

Reactie op Kimberly201291

Ik heb het bij mijn eerste zwangerschap niet genomen en heb het uiteindelij ...
Ik volg ook wat de gyneacoloog voorschrijft. Geen probleem met de medicatie. Het gaat mij eerder over het percentage 1/39. Ik schrok toen ze het zei en ging er van uit dat dit hoog was. Dus vandaar zit de angst dat ik het zal krijgen. Maar hoorde van anderen dat dit helemaal niet hoog was. Kan alleen geen “maatstaf” vinden om te achterhalen of dit een hoog percentage is of niet. Veel succes met de tweelingzwangerschap 🍀🍀

6 maanden geleden

Reactie op Liiesbeth

Ik vind het geen probleem om dit te nemen. Wat ik eerder vraag is of ik nu ...
1 op 39 is 2,5%, lijkt niet veel hoger te zijn dan de algemene populatie dan. Maar je hebt gewoon een risicofactor (zoals ik) waardoor de kans iets hoger is en de medicatie voorkomt dat (of toch grotendeels). Zelf ben ik er niet zo mee bezig, ik neem de preventieve medicatie en de regelmatige controles stellen mij wel gerust. Maar als je je zo veel zorgen maakt, bespreek het dan nog eens volgende keer bij de dokter zodat je alles goed begrijpt

6 maanden geleden

Hoe ik het heb begrepen bij mijn gynaecoloog is dat ze met een puntensysteem werken. Telkens je een risicofactor hebt krijg je een puntje meer. Afhankelijk van je punten zijn er adviezen opgesteld. Ik ben een ‘oudere’ mama (29 jaar, dat is jong maar gaf me toch al een punt extra), en mijn mama had ook pre-eclampsie. Mijn bloeddruk en bmi is wel ok. Doch was de uiteindelijk aanbeveling ‘eventuele opstart bloedverdunners’. De gynaecoloog legde de keuze bij mij. Ik heb ervoor gekozen om het niet te nemen en gewoon goed te blijven bewegen en de bloeddruk in de gaten te houden. Maar waarschijnlijk door je bmi heb je zo direct een puntje bij. De gynaecologen volgen ook gewoon maar de richtlijnen :). Ik zou naar haar luisteren!

5 maanden geleden

1 kans op 39 is ongeveer 2,5 kans op 100 2,5% lijkt mij nu niet zo hoog Vind je dit percentage wel terug op het internet?

5 maanden geleden

Reactie op Leju

1 kans op 39 is ongeveer 2,5 kans op 100 2,5% lijkt mij nu niet zo hoog Vin ...
Enige wat ik vind op internet is dat 3-5% van de zwangerschappen eindigen door zwangerschapsvergiftiging. Maar dat is wat anders da. Mijn kans erop. Ik schrok gewoon toen mijn gyneacoloog het zei. Ze doet ook altijd zo negatief dus ben er dan vanuit gegaan dat dat niet goed is.. maar hoor dan sommigen zeggen dat dit helemaal niet hoog is. Dus weet het niet. Wilde graag een andere gyneacoloog, die meer uitleg geeft ipv altijd negatief te zijn. Maar dan moet ik naar een ander ziekenhuis overstappen. Binnen de praktijk willen ze niemand anders geven.

5 maanden geleden

Bij mij hebben ze samen met de nipt een bloedafname gedaan om pre-eclamsie te kunnen opsporen (is blijkbaar een nieuwe test). Uit deze test komt dat ik een verhoogde kans heb hierop, en ben moeten starten met asaflow 160mg/d. Ook geen hoge bloeddrukken tot nu toe..

5 maanden geleden

Reactie op Liiesbeth

Enige wat ik vind op internet is dat 3-5% van de zwangerschappen eindigen d ...
Jij zit ook bij Hagyas? Bij welke gynaecoloog zit je?

5 maanden geleden

Reactie op Anaïst

Bij mij hebben ze samen met de nipt een bloedafname gedaan om pre-eclamsie ...
Bij met echt net hetzelfde. Maar door stollingsproblemen mag ik geen bloedverdunners nemen dus gaan ze mij vanaf 30 weken extra opvolgen.

5 maanden geleden

Reactie op Leju

Jij zit ook bij Hagyas? Bij welke gynaecoloog zit je?
Klopt! Dr Lore Schreurs. Jij?