22 Reacties

2 maanden geleden

https://www.24baby.nl/geboorte/de-bevalling/handleiding-geboorteplan-schrijven/ Het ziekenhuis wil voornamelijk graag weten hoe ze je bevalling voor jou zo aangenaam mogelijk kunnen maken. Ik ga al vanaf 9 weken naar mijn zelfstandige vroedvrouw en ga het geboorteplan ook met haar hulp opstellen.

2 maanden geleden

Ik vind dit ook heel moeilijk. Aangezien ik nog nooit bevallen ben, weet ik ook niet wat ik op dat moment wel/niet fijn vind of waar ik baat bij zou hebben. Ik probeer het gewoon wat op het moment zelf te zien denk ik. Het enige wat ik graag wil is dat ze vermijden van een zuignap te gebruiken om ons kindje eruit te halen

2 maanden geleden

Reactie op BrPa

Ik vind dit ook heel moeilijk. Aangezien ik nog nooit bevallen ben, weet ik ...
Hoi! Zou ik daar eend iets mogen over vragen? Het is ook de eerste keer dat ik beval, en ik hoorde ook al van andere vrouwen dat ze geen zuignap willen. Ik vraag lij dan af, als de dokter dat gebruikt, is dat dan niet omdat het risico van het niet te gebruiken groter is dan van het wel te gebruiken? Of zie ik dat verkeerd?

2 maanden geleden

Reactie op Molly1234

Hoi! Zou ik daar eend iets mogen over vragen? Het is ook de eerste keer dat ...
Hey! Wij willen het gewoon erg graag vermijden, maar als het echt de laatste optie is en het ‘moet’, ja dan moet het. Dat gaat zo ook met medicatie, keizersnede,…. Het is gewoon onze voorkeur om dit niet te gebruiken omdat we er al verschillende negatieve verhalen over hebben gehoord en we het geen fijn gevoel vinden dat de baby via zijn hoofd uit een ‘tunnel’ gezogen wordt. Onlangs een collega gehoord wie een kennis zijn kindje na een jaar nog last heeft van die vacuümpomp

2 maanden geleden

Hey, wat fijn dat ze daar zelf naar vragen. Toen ik 1,5 jaar geleden ben bevallen van mijn zoontje had ik het mee naar het ziekenhuis en hebben ze daar ook veel rekening mee gehouden wat een fijn gevoel gaf. Het is om te voorkomen dat er dingen gebeuren waar je zelf niet mee akkoord bent (op dat moment in erg kwetsbare positie) en om zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van jou en je eventuele partner. Wat er bij mij bijvoorbeeld onder andere opstond was om geen knip te krijgen (scheurtje geneest veel makkelijker), om baby eerste uur niet weg te nemen voor te wegen etc (gouden uurtje om borstvoeding op gang te laten komen), geen felle lichten op de kamer tijdens de arbeid, bevallen op de baarkruk in plaats van in bed, weeën opvangen in bad, geen medische interventies zonder toestemming, ... Allemaal dingen die je kan aangeven als je je wat inleest. Ik las vooral veel in het boek 'mama'en' van Nina Pierson.

2 maanden geleden

In risico gevallen gebruiken ze dingen die je liever niet hebt, dit als het echt niet anders kan maar als er keuze is geven ze jou wil voorkeur, dus je geeft ongeveer door wat je liefst niet heb, ik bijvoorbeeld die ene monitor dat ze in hoofdje van baby schroeven terwijl die nog niet geboren is, dat wil ik dus zeker niet, licht wel niet dat is voor mij minder belangrijk. Je moet zelf goed nadenken wat je niet zou willen of juist wel en dit gewoon doorgeven daar en ze houden daar rekening mee

2 maanden geleden

Reactie op BrPa

Hey! Wij willen het gewoon erg graag vermijden, maar als het echt de laatst ...
Ik ben ook geboren met de zuignap na een arbeid van 24 uur. Soms kan het niet anders 🙈 zelf geen last van gehad.

2 maanden geleden

Reactie op Petmat Malueva

In risico gevallen gebruiken ze dingen die je liever niet hebt, dit als het ...
Monitor in hoofdje schroeven?! Voor zulke dingen heb ik dus schrik.. nog nooit bevallen dus geen idee wat er allemaal komen kan 😳

2 maanden geleden

Reactie op Sgyb

Monitor in hoofdje schroeven?! Voor zulke dingen heb ik dus schrik.. nog no ...
Ze gebruiken dat om na te kunnen gaan of de baby nog leeft wanneer je lang aan het persen bent en de buik monitor niet meer werkt. Gaat niet in de schedel, enkel in de huid. Kan wel wat prikken voor de baby zoals eens naaldje.

2 maanden geleden

Reactie op roezptoez

Ik ben ook geboren met de zuignap na een arbeid van 24 uur. Soms kan het ni ...
Ik weet dat dit soms niet anders kan, maar het zijn voorkeuren die je geeft. Soms Willen vrouwen een keizersnede vermijden, maar kan het ook niet anders. Iedereen heeft liefst baby dicht bij hun de eerste momenten, maar kan soms ook niet anders dan dat die weggehaald wordt. Mijn broer is ook met zuignap geboren en geen last mee gehad, maar het is gewoon onze voorkeur van dat niet te doen omdat wij dit niet fijn vinden ☺️ zo heeft iedereen over alles een eigen mening/wens/gevoel ☺️

2 maanden geleden

Reactie op BrPa

Ik weet dat dit soms niet anders kan, maar het zijn voorkeuren die je geeft ...
Dat weet ik hoor :) wou gewoon zeggen, het kan dat ze het zo moeten doen als er geen andere manier is. Ik bedoelde het niet aanvallend.

2 maanden geleden

In risico gevallen gebruiken ze dingen die je liever niet hebt, dit als het ...
maar wat als die monitor echt nodig is?

2 maanden geleden

Reactie op Tabitalita 🩷

Ik heb 5 kinderen en die monitor was nooit nodig geweest, ik vind dat ze die nieuwe dingen niet moeten uitproberen op mijn kind, het kan zijn dat keizersnee nodig is, pomp… maar da ding laat ik niet zetten in hoofd van mijn kind, bij mijn schoonzus is dat gedaan en geloof me het is niet gewoon een naald, ze draaien het zo in waarna er een goede wonde van overblijft

2 maanden geleden

Reactie op Tabitalita 🩷

Ik denk dat dat net een beetje het punt is... In het ziekenhuis zeggen ze dat dat echt nodig is terwijl er vaak andere alternatieven bestaan maar die zijn voor hun dan minder makkelijk of gebruikelijk. Daarom is zo'n geboorteplan een goed idee om over zulke dingen na te denken en voor jezelf een beslissing in te nemen.

2 maanden geleden

Ik zou die schedelmonitor toch even opzoeken en zien als jullie niet weten wat het juist is, ieder zijn mening, ieder mama van haar baby en beslist zelf Maar hier mogen ze mij doen wat nodig is maar mijn baby gaat niet leiden voor onnodige dingen

2 maanden geleden

Ik zou die schedelmonitor toch even opzoeken en zien als jullie niet weten ...
Ik zou die ook liefst vermijden maar ik denk dat ze dit wel enkel doen als je kindje echt mogelijk in nood zou zijn. Maar inderdaad, dit is niet gewoon een naaldje. Ik heb dit als baby gehad bij de geboorte en ik heb hiervan een litteken van 1,5 cm op m’n hoofd.

2 maanden geleden

Reactie op Laura0212

Ik zou die ook liefst vermijden maar ik denk dat ze dit wel enkel doen als ...
Hoii, misschien ben ik soms ook te goed gelovig maar ik ga er ook altijd van uit dat dit enkel gebruikt wordt wanneer het niet anders kan 🙈

2 maanden geleden

Reactie op Laura0212

Ik zou die ook liefst vermijden maar ik denk dat ze dit wel enkel doen als ...
Als baby in nood is mogen ze spoedkeizersnee doen en hem eruit halen😉 Moest mijn baby in nood zijn wil ik niet zitten afwachten op nog wat controles Ze hebben het tot paar jaar geleden altijd zonder gedaan en zal nu ook wel lukken

2 maanden geleden

Denk dat iedereen vanuit haar beste intenties zal beslissen was goed is voor haar kindje als het moment daar is. Dat onze visies daarop verschillen lijkt me duidelijk. Ik verlaat het topic.

2 maanden geleden

Hoi, voor wie een geboorteplan heeft/wil. Wanneer bespreken jullie dit met de gyneacoloog? Ik kreeg gisteren te horen dat je dit best op voorhand met je gyneacoloog bespreekt. Maar ik heb niet bepaald het gevoel dat zij hier tijd voor heeft tijdens een consultatie. Ze heeft vaak al amper tijd voor vragen 😅