20 Reacties

4 maanden geleden

Nee niet bij de nipt. Maar de verloskundige deed dit rond de 10 a 12 weken.

4 maanden geleden

Ja hier wel, omdat ik resus negatief heb kon ik daarvoor kiezen om onnodige spuitjes niet te krijgen Mijn kindje heeft ook resus negatief en gelukkig geen spuitjes hier

4 maanden geleden

Nee, heb dit nagevraagd aan de gynaecoloog toen. Dit wordt in eerste instantie (in België) niet terugbetaald, kost ongeveer €50. Daarnaast wordt dit voornamelijk voor commerciële doeleinden gedaan, dus voor de centjes. De uitslag van de test verandert, in Hasselt, het beleid niet. De bloedgroep van de baby wordt alsnog bij de geboorte bepaald etc. Zij zei dat dit enkel nuttig kan zijn als je bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap valt of plots bloedverlies hebt, want dan kunnen ze sneller handelen. Ik heb dit dus niet laten testen. Maar het is ieders keuze uiteraard.

4 maanden geleden

Reactie op Baens

Nee, heb dit nagevraagd aan de gynaecoloog toen. Dit wordt in eerste instan ...
Vreemd.. hier word dat standaard getest, want als blijkt dat je kindje een andere bloedgroep heeft, moet je hiervoor dus een injectie krijgen met 30 weken en na de bevalling. En dat is heel belangrijk kan ik je vertellen. Ik heb namelijk bij mijn eerste zoon de injectie niet gehad, waardoor mijn lichaam dus antistoffen heeft aangemaakt. ( mijn man ik drager van een gen, en alle kinderen die wij krijgen, hebben zijn bloedgroep ipv van de mijne) Dit kan verder geen kwaad, als je die injecties daarvoor maar krijgt.. ik heb hen dus bij mijn eerste zoon niet gehad na de bevalling, waardoor mijn volgende kindjes de dupe zijn. Mijn lichaam heeft antistoffen aangemaakt, voor mij niet gevaarlijk, raakt ze alleen nooit meer kwijt. Maar voor alle volgende kindjes die komen wel. Het breekt namelijk het bloed van de baby af.. Bij mijn 2de kindje werd ik iedere 4 weken geprikt om te kijken wat de waarde was. De laatste weken van de zwangerschap ging die waarde stijgen, waardoor mijn kindje met 37 weken gehaald moest worden.. Nu weer opnieuw zwanger.. en zelfde verhaal.. Tot nu toe is de waarde nog laag, maar dit kan maar zo veranderen. Want heel gevaarlijk voor de baby kan zijn. Dus dat ze bij jullie dat niet standaard prikken, vind ik heel vreemd.. want het is namelijk heel belangrijk welke bloedgroep je kindje heeft..

4 maanden geleden

Reactie op Baens

Nee, heb dit nagevraagd aan de gynaecoloog toen. Dit wordt in eerste instan ...
Klopt is niet terug betaald, als je dit niet doet krijg je standaard injectie tijdens en na de bevalling en ook als je hard bloedt door ongeval ofzo Ik kreeg met andere zwangerschappen altijd die injectie nooit zelf naar moeten vragen of zelf aan moeten denken, injecties waren gratis, deze keer zei ze dat ik keuze had, weer injecties of liever voor 50€ laten testen en we hebben die extra test gekozen en bleek dat ik die injectie niet nodig heb Eigenlijk hebben al mijn kinderen mijn bloedgroep resus negatief en had ik die injecties nooit nodig maar je weet natuurlijk nooit welke bloedgroep je baby heeft als je niet laat testen

4 maanden geleden

Reactie op Manu26

Vreemd.. hier word dat standaard getest, want als blijkt dat je kindje een ...
Ik ben vroedvrouw, dus ik weet wat het allemaal inhoudt en wat de risico’s zijn. Hier krijg je sowieso de nodige spuitjes, dat is standaardprocedure.

4 maanden geleden

Reactie op Baens

Ik ben vroedvrouw, dus ik weet wat het allemaal inhoudt en wat de risico’s ...
Dan vind ik het raar dat ze dit nog standaard testen? Waarom injecties geven, die misschien helemaal niet nodig zijn? Lijkt me veel duurder dan simpel een bloedtest te doen..

4 maanden geleden

Reactie op Manu26

Dat is eerder bizar dat je de spuitjes niet hebt gehad bij jullie eerste kindje omdat het hier wel standaardprocedure is. Net om dergelijke situaties te vermijden.

4 maanden geleden

Reactie op Manu26

Dan vind ik het raar dat ze dit nog standaard testen? Waarom injecties gev ...
Omdat die bloedgroepbepalingen van de foetus nog niet 100% betrouwbaar zijn en dit nog onvoldoende wordt gedaan, er zijn maar enkele centra die het testen.

4 maanden geleden

Reactie op Baens

Dat is eerder bizar dat je de spuitjes niet hebt gehad bij jullie eerste ki ...
Dat heeft zo andere redens gehad.. met 30 weken heb ik hem wel gehad. Alleen na de bevalling niet. Omdat ik zelf na de bevalling complicatie kreeg en er andere prioriteiten waren en daarom is er niet aan dat spuitje gedacht.. Het is vooral niet aanvallend bedoelt, maar vind het appart dat ze in België dit doen..

4 maanden geleden

Reactie op Manu26

Dat heeft zo andere redens gehad.. met 30 weken heb ik hem wel gehad. Allee ...
Oh oké. Jammer om te horen dat het een moeilijke bevalling is geweest. Zal niet gemakkelijk geweest zijn. & klopt hoor, in België wordt dit gewoon nog niet veel gedaan omdat het type test nog niet 100% betrouwbaar is en de spuitjes wel.

4 maanden geleden

Reactie op Baens

Dat is eerder bizar dat je de spuitjes niet hebt gehad bij jullie eerste ki ...
Maar oke, dan krijgt iedereen een spuit.. Maar verder word er niet getest. Stel je voor dat iemand toch antistoffen in het bloed heeft, maar dat testen ze dus niet dus weten ze het niet.. Persoon loopt gewoon haar zwangerschap uit.. met alle gevolgen van dien, want ze testen de waarde dan ook niet ?

4 maanden geleden

Reactie op Manu26

Maar oke, dan krijgt iedereen een spuit.. Maar verder word er niet getest ...
Je kan geen antistoffen hebben als je nog nooit met positief bloed in contact bent geweest, vandaar dat er altijd bevraagd wordt of je reeds een miskraam hebt gehad of een abortus hebt ondergaan. Enkel dan kan je antistoffen hebben.

4 maanden geleden

Reactie op Baens

Oh oké. Jammer om te horen dat het een moeilijke bevalling is geweest. Zal ...
De bevalling was niet zo moeilijk.. dat doe ik liever nog 30x over.. 😅 Dan wat ik daarna heb gekregen, Oke, bedankt.. zo zie je maar dat ze in alle landen verschillende behandel protocollen hebben.

4 maanden geleden

Hoi allemaal, ik ben er rhesus negatief en mijn partner positief, is mijn eerste zwangerschap en toch zegt de gynaecoloog dat het nog niet nodig is om te testen of om tijdens de zwangerschap een spuitje te zetten. Blijkbaar mag het niet zomaar meer aan alle rhesus neg vrouwen in BE gegeven worden omdat er een tekort dreigt aan die spuitjes, althans volgens gynaecoloog. Pas na de bevalling zal mijn baby worden getest, en als hij rhesus pos blijkt krijg ik dan pas het spuitje. Tijdens de zwangerschap is er normaal geen risico op bloedcontact. Enkel bij een ongeval oid zou ik ook sowieso een spuitje krijgen.

4 maanden geleden

Reactie op MJ88

Hoi allemaal, ik ben er rhesus negatief en mijn partner positief, is mijn e ...
Raar, ik kreeg er altijd 2🤷🏻‍♀️ Ik vind hem toch belangrijk eigenlijk

4 maanden geleden

Reactie op MJ88

Hoi allemaal, ik ben er rhesus negatief en mijn partner positief, is mijn e ...
Klopt

4 maanden geleden

Reactie op Manu26

Het is enkel wanneer jij resus neg bent. Ik ben positief dus maakt helemaal niets uit welke bloedgroep de kleine heeft. En dat testen ze dan dus ook niet standaard.

4 maanden geleden

Hangt volgens mij van je bloedgroep af en van die van je partner. Als die ervoor kan zorgen dat de bloedgroep vakje baby en die van jou niet matchen, waardoor jij ziek kan worden als er bloed van de baby bij jou komt dan is dat een risico. Bij ons was dit niet dus werd ook niet getest.

4 maanden geleden

Reactie op Sarah Van Geert

Het is enkel wanneer jij resus neg bent. Ik ben positief dus maakt helemaal ...
Hier bij ons testen ze dat wel standaard. De verloskundige doet dit namelijk.. Je moet rond 12 weken een bloedafname doen. En dan bepalen hun de bloedgroep.