37 Reacties
25 dagen geleden
Uit wat ik al heb gelezen is op je rug bevallen het « slechtste » qua kansen op scheuren, maar ook geen natuurlijke houding om te persen/voor de baby. Vooral handig voor de artsen.. Daar ik zelf ingeleid moet worden en wsl geen epidurale zal kunnen weigeren, hoop ik alsnog op mijn zij te mogen bevallen. Anders had ik het graag gehurkt gedaan.. Al is het natuurlijk ook afhankelijk van wat je aanvoelt..
25 dagen geleden
Ik weet niet waarom, maar ik heb al een heel lange tijd het gevoel dat ik graag op handen en knieën zou bevallen. Liefst ook in bad, maar als dat geen optie is kan dat ook gewoon in bed. Voormij voelt dit het meest natuurlijke aan.
25 dagen geleden
Reactie op Loreke1999
Ik weet niet waarom, maar ik heb al een heel lange tijd het gevoel dat ik g ...
Wij kunnen enkel in bad bevallen met toestemming van de gyneacoloog en aangezien die verplichte infosessie pas was de avond voordat ik ben uitgerekend is dat helaas geen optie.. anders heel graag! Dus zal ontspanningsbad worden en daarna hoop ik dat ze gaan luisteren naar hoe ik het aanvoel op dat moment..
25 dagen geleden
Ik heb niet echt een gevoorteplan maar wist wel dat ik absoluut niet op mijn rug in de beugels wil bevallen en ook de zwaartekracht/mijn lichaam zoveel mogelijk zijn werk wil laten doen. Op de rug is idd de slechtste houding anatomisch om te bevallen ( risico scheuren + staartbeen staat niet oké), maar idd voor ziekenhuispersoneel makkelijkst 🌝 Ik heb dit ook zo doorgegeven aan mijn gynaeco en die noteerde dit in mijn dossier, samen met de wens om de contracties op te vangen in bad. Bevallen in bad stond hij niet zo positief over, zei dat er ook een groter risico is op scheuren omdat ze als arts niet genoeg het bekken kunnen ondersteunen.
Indien epidurale heb je natuurlijk minder mogelijkheden maar zijligging zeker een optie! Zeker ook eens informeren of je ziekenhuis een walking epidural aanbiedt want hiermee kan je eigenlijk wel nog stappen en bevallen de manier die je zelf wil…
Ik denk dat je vooral wat op je strepen zal moeten staan over wat je wil en uiteraard wat op dat moment medisch verantwoord is. Indien toch op je rug kan je nog altijd je benen uit de beugels laten maar gwn op bed laten steunen. Maar je moet doen waar je jezelf het makkelijkst/comfortabelst bij voelt 🙂
25 dagen geleden
Ik vind het ook moeilijk om
Op voorhand te zeggen wat mijn wensen zijn of wat ik fijn zal vinden. Ik probeer er niet te veel over na te denken of dingen in mijn hoofd te steken want als het een epidurale wordt, vallen er al heel veel opties weg en wil niet ‘teleurgesteld’ zijn op die moment. Denk dat je vooral heel duidelijk tegen je partner kan zeggen wat je eventuele wensen zijn en als die op dat moment mogelijk zijn dat je partner op zijn strepen kan staan. Zelf ga je dat op
Dat moment in die pijn en emoties misschien niet doen
25 dagen geleden
Reactie op Maité87
Uit wat ik al heb gelezen is op je rug bevallen het « slechtste » qua kanse ...
Tuurlijk kan je dat wel weigeren. Dat is jouw recht.
25 dagen geleden
Ik ben vorig jaar na enkele uren weeën opvangen in bad op de baarkruk bevallen met mijn vriend achter mij, zo kon ik op hem leunen en werkte de zwaartekracht goed mee. De gynaecoloog moest hierbij inderdaad wel op haar knieën op de grond zitten maar vond dat helemaal prima. Ik had het op voorhand ook doorgegeven dat ik het zo wilde en ga dat hopelijk deze keer op net dezelfde manier kunnen doen. Ik weet dat ze soms zeggen dat je dan meer kans hebt op grote scheuren ofzo maar dat viel allemaal heel goed mee, klein scheurtje dat gehecht is geweest. Ik ben op 5 uur bevallen en het persen zelf heeft maar klein halfuurtje geduurd, wat zeker oké is bij eerste kindje. Vind het vooral belangrijk dat je zelf de regie in handen neemt en je niets laat opdringen door het personeel. Het is jouw lichaam, jouw baby, jouw ervaring. Zo heb ik ook gezegd om hem niet mee te nemen om te wegen maar op mij te laten liggen. Je hebt het recht om dingen in vraag te stellen en te weigeren.
25 dagen geleden
Wij hebben een cursus van het ziekenhuis gedaan en toen heb ik ondervonden dat ik op mijn zij aangenamer vindt. Dat kan nog altijd met epidurale als die er komt. Wel zo lang mogelijk in beweging blijven.
25 dagen geleden
Jammergenoeg heb je in niet elk ziekenhuis keuze… hier zal het ook standaard de rug worden met voordien een ontspanningsbad… de kiné gaf wel de tip een handdoek ofzo onder de (ik dacht rechter) bil te leggen voor het staartbeen ofzo… de kiné zei ook om gewoon te draaien als dat goed voelt, het gewoon doen, niet vragen… maar dat vind ik moeilijker omdat het ook mijn eerste is en we zo al niet weten wat op ons afkomt…
25 dagen geleden
In Hasselt is gewoon liggend bevallen. Soms mag je ook een been optrekken. Ik snap je bezorgdheid. Ik had dit ook bij mijn eerste kind. Maar uiteindelijk is mijn dochter vlot geboren en moest je epidurale willen, zal die rugligging ook het efficiëntste zijn.
Nu bij mijn 2de bevalling ben ik er minder mee bezig.
25 dagen geleden
Reactie op Liiesbeth
Wij kunnen enkel in bad bevallen met toestemming van de gyneacoloog en aang ...
Bij een eerste bevalling zijn ze er in Hasselt niet enthousiast over om in bad te bevallen. Bijkomend mag je tijdens voorgaande consultaties geen complicaties gehad hebben. En het belangrijkste: zijn denk ik 3 gynaecologen die sowieso geen badbevallingen doen & als zij van wacht zijn, kan je het vergeten.. op hun site staat ook meer info over praktische afspraken bij een badbevalling
24 dagen geleden
Reactie op Leju
Bij een eerste bevalling zijn ze er in Hasselt niet enthousiast over om in ...
Hier ander ziekenhuis maar ook geen fan van bad bevalling. Mag heel lang in bad blijven maar als het de moment is, kunnen ze indien nodig niet direct tussenkomen, dan moet eerst dat bad geleegd worden en de vrouw er uit geraken. Volgend gynaecoloog kan dat als het echt urgent is te lang duren dus zij raadt het niet aan.
24 dagen geleden
Ik heb heel graag gebruik gemaakt van de bal
Die werkt echt pijn stillend
Tijdens die weeen vond ik zelf dat als ik daar nog even nat ben heel irritant zou zijn dus nooit gebruik gemaakt van bad, bevallen heb ik zelf altijd op rug met voeten op die steun dingen gedaan en zou eigenlijk niet anders willen denk ik want na bevalling direct nog is stappen en opstaan en doen, oh nee laat mij maar beetje liggen
24 dagen geleden
Reactie op Leju
In Hasselt is gewoon liggend bevallen. Soms mag je ook een been optrekken. ...
Op het geboorteplan van de kraamafdeling zelf wordt ook gevraagd naar welke houding je leuk vindt om te bevallen. Dus lijkt me wel dat er ook andere opties zijn dan op de rug te liggen? Ik zou toch allesinds verschillende dingen willen proberen. En wil geen epidurale. Enkel als het echt niet anders kan. Want heeft te veel negatieve gevolgen naar mijn gevoel. Als je dat wel neemt is het idd liggend bevallen sowieso.
24 dagen geleden
Reactie op Liiesbeth
Op het geboorteplan van de kraamafdeling zelf wordt ook gevraagd naar welke ...
Idd maar zijlig kan wel nog! Hier ook liever geen epi, tenzij echt nodig. Mijn vroedvrouw zegt dat zeker kan als je vertrouwt op je lichaam en goed ontspant, pijn zal het zowiezo doen he 🙃 Als ze er idd naar vragen denk ik dat ze er idd wel voor open staan! Maar zoals iemand hier al zei, op je strepen staan, zeker omdat het voor jou goed moet voelen. En de gynaeco komt er toch meestal maar bij wanneer er moet geperst worden of is soms zelfs te laat. Een goeie vroedvrouw is alles!
24 dagen geleden
Reactie op Liiesbeth
Op het geboorteplan van de kraamafdeling zelf wordt ook gevraagd naar welke ...
Ja ik ben vandaag liggend bevallen met epidurale, maar door dat het zo snel ging, heb ik niet veel aan de epidurale gehad, dus de bevalling enorm gevoeld.
Bij mijn eerste bevalling bijna niks gevoeld door de epidurale.
Bij mij hebben ze niet echt naar het geboorteplan gekeken. Ik moest liggend bevallen owv mijn gebroken voet.
Ik heb persoonlijk niet het gevoel dat ze hier er echt zo voor openstaan, owv de medische setting, is anders dan een thuisbevalling.
En na de infosessie wou ik destijds ook liever geen epidurale, maar ben er nu wel positief over. Natuurlijk komen weeen dan minder snel, en geven ze meestal weeenopwekkers, maar liever een vlotte niet-traumatische bevalling adhv wat hulpmiddelen, dan een spoedkeizersnede...
24 dagen geleden
Reactie op Leju
Ja ik ben vandaag liggend bevallen met epidurale, maar door dat het zo snel ...
Gefeliciteerd 😍