11 Reacties
3 maanden geleden
Ik gebruik de methodes die worden beschreven in slaap baby slaap boek. Ik gebruik wel het gecontroleerde huilen maar pick up put down lijkt me dan iets meer voor u. Gaat als volgt: na bedritueel, je kindje klaarwakker in bed leggen en zelf ga je in een stoel naast hem zitten. Als de baby huilt eerst gedurende 1 min uw stem gebruiken om te kalmeren. Als je baby blijft huilen neem je hem na 1 min op je schouder en troost hem. Eens terug kalm en niet in slaap ! Als hij terug weent wacht je opnieuw 1 min troost he hem met je stem vooraleer je hem oppakt. Bedoeling is dat je steeds wat langer wacht voor je de baby oppakt.
3 maanden geleden
Sommige baby’s hebben helaas meer hulp nodig om in te slapen dan andere baby’tjes.. het is dus ook heel normaal dat jouw kindje hulp nodig heeft. Veel kindjes hebben op hun 4j nog steeds hulp nodig.
persoonlijk geloof ik niet in slaaptraining. Het voelt fout.
Ik zet in op veel nabijheid (met minstens 1 contactslaapje per dag) en slaapassociaties.
Als je ook het gevoel hebt dat slaaptraining niet bij jou past, raad ik het boek zachte nachten aan.
3 maanden geleden
Op 5 maanden zelfstandig slapen is biologisch gezien sowieso niet iets dat je kan verwachten van baby's. Je kan idd slaaptraining toepassen, maar dat betekent zonder twijfel wel wenen, dus je moet voelen of dat iets voor jou en je baby is. en anders: misschien rust proberen vinden in het feit dat hij je hulp nog nodig heeft? Ik wieg of voed mijn dochtertje ook in slaap, ik voeg wel extra slaapassociaties toe (knuffeltje, white noise ...). Inzetten op een consequent en herkenbaar bedritueel, helpt ook (op termijn:))! Zachte nachten is inderdaad een heel fijn boek als je wil weg blijven van slaaptraining. Succes!!
3 maanden geleden
Ik kocht gisteren het boek Zachte Nachten. Want dat gehuil is inderdaad niets voor mij. Maar ik wel gewoon niet in hetzelfde straatje belanden als met mijn dochter die op 4 jaar nog 1 a 2 keer om ons riep. Ze had ook heel lang associatie met flesje melk en dat was ook heel lastig.
3 maanden geleden
Reactie op MariekeD88
Ik kocht gisteren het boek Zachte Nachten. Want dat gehuil is inderdaad nie ...
Ik zou ook zeker aanraden om, als je vindt dat je zelf te lang in een patroon blijft hangen, op tijd raad te vragen aan een slaapcoach (baby-led) - heeft bij ons mega goed geholpen!
2 maanden geleden
Ons kindje is 17 weken maar lijkt sinds een week ook een slaapregressie mee te maken. Ik heb wat rondgebeld (K&G, vroedvrouw, kinderarts, ...) omdat ik me altijd snel zorgen maak: hij heeft lang en hard afgezien van reflux dus ben een beetje getraumatiseerd denk ik.
Maar alle "professionals" zeiden dat je tot 6 maanden eigenlijk niet kan slaaptrainen omdat je kindje zichzelf nog niet kan troosten. Je kan je kindje laten zeuren maar nooit laten huilen want huilen wil zeggen dat hij/zij je echt nodig heeft.
Ons kindje heeft door zijn reflux heel lang overdag op mij geslapen en viel 's avonds om de nacht in te gaan ook op mij in slaap. Hij had dat echt nodig omdat hij zo afzag.
Nu leer ik hem op zijn tempo zelfstandig slapen in zijn bedje. Ik begin met een vast slaapritueel (propere pamper, slaapzakje, kijken naar mobiel boven bed, tutje in, witte ruis aan, licht uit). Dan moet ik hem vaak nog een aantal keer zijn tutje teruggeven en over zijn hoofdje aaien. Ik ben blij dat het zo lukt en nu begin ik stilaan de aaitjes af te bouwen. De ene dag gaat dat beter dan de andere. Soms sta ik er 1 minuut en soms 20 minuten.
Maar maak je geen illusie: het is hier 's nachts ook een strijd om opnieuw in slaap te vallen als hij wakker wordt (meestal rond 3u en vanaf dan bijna elk uur). Maar ik vrees dat dit een leerproces is en dat het de ene dag beter zal gaan dan de andere. Mijn geduld wordt serieus op de proef gesteld maar aangezien dit mijn eerste kindje is en ik nog niet moet gaan werken, probeer ik het nu graag zo ... tijdrovend maar hopelijk loont het binnenkort.
2 maanden geleden
Reactie op jensjoyce
Hallo ons zoontje is nu 6 maanden oud en de laatste tijd slaapt hij zeer sl ...
Meestal als ze dutjes overdag moeilijk gaan dan is je kindje iets aant ontwikkelen. Dat kan vanalles zijn (sprong, groeispurt, tandjes, nieuwe ontwikkelingsfase) Wat ik doe is meestal mijn dochter helpen om te dutten. Bijvoorbeeld wandelen of weggaan met de auto voor boodschappen dat ze toch iets slaapt overdag. Want overdag geen goede slaapjes hebben , heeft dan weer invloed op de nacht. Zeker als ze oververmoeid zijn. Wat de tut betreft, of je houdt nog wat vol tot dat hij zelf leert tutje terug te steken of je haalt de tut weg en je leert je baby zonder te slapen.
2 maanden geleden
Ik heb 3 kindjes waarvan de oudste nog geen 3 jaar is. Wat ik persoonlijk heb ervaren is dat forceren niet helpt. De methodes heb ik ook bij alle drie de kindjes uitgeprobeerd maar elk kind heeft een ander aanpak nodig. Laten huilen heb ik geprobeerd maar dat is eerlijk gezegd niets voor mij. Wat bij de ene hielp werkt averechts bij het ander. De oudste van 2,5 slaapt door, was ook een heel rustige baby. Dochter van 1,5 wordt nog steeds 1 keer wakker snachts, krijsend voor een fles die we maar ni afgeleerd krijgen. De jongste is 6 maanden bijna en slaapt vanaf 22 ‘door’ en wordt enkel wakker voor de nachtvoedingen nog steeds om de 4u maar als ik haar smorgends niet wakker maak zou ze nog tot de middag kunnen slapen. Dus elk kind is anders en de ene heeft meer tijd nodig dan de andere. Lijkt een droom als ik lees dat sommige babytjes al vanaf 8 weken doorslapen maar het is ook heel normaal als een kind nog niet doorslaapt als ze wat ouder zijn. Geduld, komt goed!