8 Reacties
één maand geleden
Ik ga volgen, want mijn zoontje startte vandaag in opvang en ging vorige week wennen. En daar sliep hij plots ook lang! En gisteren en eergisteren bij ons thuis met de oma's als opvang nooit langer dan een halfuur.
In de opvang is hij wel echt moe van de prikkels. Thuis veel minder prikkels. Hij houdt ook van veel prikkels, al aantal keer gemerkt op drukke plekken. Dus ik denk soms dat hij thuis niet moe genoeg is
één maand geleden
Reactie op MariekeD88
Ik ga volgen, want mijn zoontje startte vandaag in opvang en ging vorige we ...
Oh, had ik nier eens bij stilgestaan... die van ons is er ook altijd erg graag bij!
Zou dat? Maar op de binnenspeeltuin (Sinterklaasfeest) wilde hij zich ook niet geven. En dan ook enkel 30 minuten 🤔
Helse strijd zeg..
één maand geleden
Maar kon je hem daar dan rustig leggen? Misschien wou hij feestje daar niet missen 😋
één maand geleden
Reactie op MariekeD88
Maar kon je hem daar dan rustig leggen? Misschien wou hij feestje daar niet ...
Nee, niet echt rustig inderdaad 😅
één maand geleden
Reactie op NelePauwels
Nee, niet echt rustig inderdaad 😅
Dan zou ik korte dutje daarop steken.
Hier slaapt hij bijvoorbeeld langer als hij in bad gespeeld heeft. Maar dus wel gespeeld met water die uit sproeier komt, spetteren, enz... Een rustig badje of mee in de douche helpt niet.
één maand geleden
Mijn zoontje valt bij ons ook moeilijk in slaap. Hij is heel alert en actief. Wil het liefst àlles gezien hebben en speelt graag. In de crèche slaapt hij goed, maar thuis heeft hij veel hulp nodig. (Wiegen, wandelen en liefst in mijn armen) Ik denk dat hij de nabijheid die hij gemist heeft op de crèche kei hard wil inhalen. Dus heb ik besloten om hem die te geven. Mijn regel is minstens 1 contactslaapje per dag en hij slaapt nog steeds bij ons in de kamer in een co-sleeper zodat ik half bij hem kan liggen ‘s nachts wanneer hij nabijheid nodig heeft. Voor de andere dutjes zet ik de kinderwagen in. Dan valt hij in slaap tijdens het wandelen en als hij dan half wakker wordt begin ik thuis weer even rond te rijden en dan is hij vaak weer vertrokken voor 20 minuten.
Ik zou niet vechten tegen zijn behoeften, want dan zou hij een negatieve associatie kunnen krijgen met slapen, terwijl slapen net zo heerlijk is.
één maand geleden
Wij hebben dit probleem ook gehad bij ons zoontje toen hij 5,5/6 maanden oud was. Wij zijn nu 2 weken (vanaf 6 maanden) een ander ritme aan het proberen met slapen overdag.
Wij houden de wakkertijd van zijn leeftijd aan en kijken ook wanneer hoe moe is.
uitkleden tot zijn romper en slaapzak aan. Kus geven en Slaaplekker zeggen en weggaan (in een donkere kamer).
Als hij een onrustig is of huilt gaan we na 2 min naar binnen en geven we hem nog een aai over z'n bol en gaan dan weer weg, maar laten hem dan ook liggen.
Dit continu tot hij is slaap valt.
De tijd van binnen lopen kan je zelf bepalen natuurlijk, wij vonden 2 min fijn, maar gaan dit ook opbouwen naar langer er tussen laten als dit goed blijft gaan.
De ene keer duurt het langer dan de andere keer. Soms 20 min maar soms ook dat we niet meer naar binnen hoeven gaan.
Zo leren ze zelf in slaap te vallen, maar ook dat je altijd terug komt als er iets is.
Dutjes zijn bij ons van 20/30 min naar 1,5/2 uur gegaan daardoor.
Soms heeft hij nog wel korte dutjes, maar dit is zelden.
Op de opvang deden ze ook een slaapzak aan bij het slapen en sliep hij in een donkere ruimte. Daar moeten ze hem wakker maken voor zijn flesje.