Hoi iedereen
Ik ben mama van een prematuurtje, geboren in april. Hij is nu exact 4 maanden, en gecorrigeerd is hij nu 11 weken oud.
Hij heeft 5 weken op neonatologie gelegen, en thuis hadden wij een zeer moeilijke periode. Het leek alsof hij niet kon wennen. Met hulp van osteopathie was het sinds 4 weken echt veel beter.
Ik heb altijd moedermelk gegeven, ik combineerde het aanbieden van de borst met gekolvde melk (tot op heden kan hij geen volledige porties drinken aan de borst, we zijn in opvolging van lactatiekundige).
Gezien wij op vakantie vertrokken en ik te weinig kon afkolven (had een grote voorraad in de diepvries), ben ik gestart met flesjes kunstvoeding bij te geven (Nan sinergety). De eerste week eentje van de 7 flessen. Hij had hier terug wat krampen door, en veel minder Kaka. Dit was naar ons gevoel wel terug beter. De tweede week dan 2 flessen geïntroduceerd. Dat ging redelijk oke, behalve dat de Kaka wat meer uitblijft en dat zijn scheetjes meer stinken.
Nu op vakantie (wij verblijven 4 weken in een huisje) doen wij exact hetzelfde ritme als thuis, doen er geen uitstapjes mee. Hij doet hier 3 dutjes in zijn bedje en 1 in de draagzak, net zoals thuis. We zijn hier dan opgestart met 3 tot 4 kunstvoeding flessen per dag van de 7 voedingsmomenten. Ik kan ook niet anders, gezien ik te weinig afkolf (heb hiervoor al alles geprobeerd om de productie op te krikken, maar zonder resultaat).
Echter heeft onze zoon het weer opnieuw ontzettend moeilijk. Hij heeft heel veel krampen, huilt heel veel, en de nachten zijn max momenten van 2u slapen en ook veel gehuil.
Ik had het gevoel dat hij de combinatie van de 2 voedingen niet goed verwerkte, en nu heb ik hem 2 dagen volledig kunstvoeding gegeven (op een aantal aperitiefjes aan de borst na). De krampen en Kaka lijken hierdoor beter ... Echter blijft hij heel huilerig en slaapt hij s nachts echt heel moeilijk. Hij wordt echt om de 2u wakker, terwijl hij daarvoor toch al rukjes van 6u deed.
Wat denken jullie? Heeft hij een sprong, sprong 3? Hij is echter al wel meer dan een week heel onrustig. Kan het dat hij in de slaap regressie zit? Maar gecorrigeerd is hij eigenlijk nog maar 11 weken. Heeft dit met de voeding te maken? Ik wil eigenlijk graag terug moedermelk geven, maar ik heb de indruk dat de krampen nu fel beter zijn.
Andere zaken die ik kan aanpakken?
Ik vind het zo zielig. Hij had echt zo een progressie gemaakt, was vrolijk geworden, huilde amper nog. En nu is het terug continu gehuil, weinig lachen, weinig speelmomenten, en heel veel troosten.
Bedankt om jullie inzichten en tips te delen!