15 Reacties

15 dagen geleden

Hey! Ik ben een boek aan het lezen waarin staat dat je kindjes helemaal niet kan leren slapen. Dus dutjes inkorten, gaat helaas niets helpen. Ook je aan schema's houden, kan averechts werken. Wat wel kan helpen is de slaapdruk bij je kindje opbouwen zodat deze moe genoeg is voor een dutje en je kindje's slaapsignalen lezen ipv de klok. Die slaapsignalen zijn voor elk kindje anders (jij zal die bij jouw kindje wel het beste herkennen) Verbinden voor het slapengaan kan ook helpen, maar is geen quick fix. Een avondroutine kan daar idd bij helpen. Bv elke avond hetzelfde doen en je kan dat het ritueeltje afsluiten met nog wat knuffels... Altijd het proberen waard! Kan ook zijn dat jouw kindje liever nog gewiegd wordt (heeft ons kindje nog enorme nood aan). Als jouw kindje overdag in de crèche zit, kan het ook helpen om na de crèche even tijd te maken om samen te zijn (huid op huid contact, samen in bad, veel knuffels met de draagzak desnoods,...) Geef je 's nachts nog voedingen? Slapen jullie nog samen in 1 kamer? Komt sowieso goed, mama! 😍 Het is eventjes zoeken, maar met het nodige geduld & geborgenheid, komen jullie er samen zeker 🤍

15 dagen geleden

Reactie op chloedg

Hey! Ik ben een boek aan het lezen waarin staat dat je kindjes helemaal nie ...
Dankje voor je reactie! :-) We zitten intussen al 8,5 maanden zonder een mooie blok doorslapen dus intussen wil ik alles proberen, maar het idee van de schema's zal ik dan alvast weer overboord gooien 😅 De slaapsignalen zijn inderdaad altijd heel duidelijk bij haar, en het inslapen overdag en bij de start van de nacht gaan over het algemeen vlot. Het is nadien dat de 'problemen' beginnen... Ik heb inderdaad ook al wel gemerkt dat de nachten nog erger zijn wanneer ze weinig tijd met ons gehad heeft na een dag crèche of wanneer het een heel drukke dag was. Wiegen helpt meestal wel om ze in slaap te krijgen, maar helaas wordt ze 's nachts vaak meteen weer wakker wanneer we ze neergelegd hebben.. Het is soms echt een strijd helaas. Ze krijg nu nog 1 voeding 's nachts en slaapt sinds kort weer bij ons op de kamer. Voordien lag ze al een tijdje in haar eigen kamertje, maar omdat de nachten er niet op beteren en wij een verdieping hoger liggen dan haar, hebben we haar terug bij ons gelegd. Die nachtelijke trappen-work-out was namelijk niet zo ideaal 😜 Ze heeft op korte tijd een enorme vooruitgang gemaakt op motorisch vlak, dus de vroedvrouw dacht dat dat een grote rol speelde maar intussen zijn we al weer heel wat tijd verder en blijft de situatie hetzelfde. Een extreem goeie nacht bestaat uit 2x opstaan, maar die zijn helaas zeeeeerr zeldzaam. Vaak kan ik de tel niet meer bijhouden en zit er altijd wel ergens een blik van 1-2 uur tussen waarin ze de slaap echt niet kan vatten...

15 dagen geleden

Reactie op Chocoholica

Dankje voor je reactie! :-) We zitten intussen al 8,5 maanden zonder een mo ...
Hm ik begrijp wel je ontmoediging. De vermoeidheid kan echt wel inslaan als een bom 🥺 Heb je een goed opvangnet waar ze eventueel eens naartoe kan? Zo kan je toch 1 nachtje opladen eventueel. Wat ook in het boek voorkomt, is dat kinderen tot 5 jaren niet 'moeten' doorslapen. Het is heel normaal dat ze nog 2-3 keer wakker worden 's nachts, maar dat neemt daarom de vermoeidheid niet weg natuurlijk. Hopelijk kan je door deze woorden gewoon al meer plaatsen dat het normaal is & kan dat onrechtstreekt voor wat rust zorgen 🤍 Heel goed dat ze even opnieuw bij jullie op de kamer ligt. Dat is ook een vorm van geborgenheid waar zij al veel aan zal hebben. Is het een optie om haar voor een deel in de nacht mee te nemen in bed eventueel? Ivm de strijd om haar weg te leggen: ons kindje heeft er afgelopen maand ook enorme last van gehad. Zij kreeg toen tandjes, begon fysiek heel hard vooruit te gaan, leert stukjes eten, gaat meer dagen naar de opvang,... Dat is sinds kort beter, maar ik moet wel zeggen: wij hebben toen die situatie 'aanvaard' en lieten haar het eerste uur van haar nacht op ons slapen. Dat hielp heel erg, want zij had geborgenheid en na een uurtje weet je wel dat ze in hun diepe slaap zitten. De eerste 4U dat zij slapen, is hun diepe slaap. Misschien een momentje voor jou om dan even mee slaap bij te tanken? Nadien (meestal op het uur dat wij als ouders naar bed gaan) beginnen zij aan hun lichte slaap en worden zij veel vaker wakker door bv. honger, huidhonger, te koud/warm, nood aan een knuffel,... Ze is natuurlijk 8,5 maanden oud. Kan zijn dat er opnieuw tanden doorkomen, dat ze weer even in een slaapregressie zit, het is ook een leeftijd waarop ze fysiek heel hard vooruit gaan & helaas voor ons verwerken ze dat allemaal 's nachts 😅 Probeer al zeker eens met volgende zaken: - Na de opvang wat extra knuffeltijd inplannen - Een rustgevende avondroutine die voor haar voor voorspelbaarheid zorgt - Op de kamer laten slapen en indien een optie een paar uurtjes mee in bed - Eventueel nog eens een voeding proberen aanbieden 's nachts ? Wie weet heeft ze wat extra honger - Check bij het wakker worden ook of ze het niet te warm/koud heeft - Eventueel de nacht eens laten opvangen door iemand uit jullie netwerk (ik denk aan grootouders?) zodat jullie toch eens 1x kunnen opladen Succes! 🤍 Het boek heet trouwens: zachte nachten Fantastisch boek met hele zachte handvaten en geen quick fixes

15 dagen geleden

Reactie op Chocoholica

Ohja, witte ruis is hier tot op heden ook nog steeds een succes!

15 dagen geleden

Reactie op Chocoholica

Als het een troost kan zijn, wij hebben hetzelfde aan de hand. Ze gaat hier ook zo snel vooruit en wordt ook vaak na bedtijd weer terug wakker (krijsend) uit het niets. Wij liggen ook verdiep hoger en hebben haar dan ook weer bij ons op de kamer gelegd.

15 dagen geleden

Ik vraag me af of je geen langere blokken slaap zou hebben met extra voeding ipv 1 keertje? Ik geef nig bv en bij iedere keer wakker (meestal 3 keer nog) geef ik bv. Wss niet meer nodig want 's ochtends heeft hij geen grote honger meer maar ik krijg hem met melk wel heel gemakkellijk in slaap. Als de nacht hier echt slecht start dan slapen we samen in bed. Dat scheel eeeenorm! En gek wel want zijn bedje staat tegen mijn bed en dan liggen we bijna dichter bij elkaar dan als we samen in bed liggen. Maar tis blijkbaar toch beter in mijn bed.

15 dagen geleden

Reactie op MariekeD88

Ik vraag me af of je geen langere blokken slaap zou hebben met extra voedin ...
Mijn dochter ook nog drie keer tussen 19 en 7u. Ben blij om te horen dat ik niet de enige ben. Ik geef ook bv

15 dagen geleden

Reactie op fatima92

Mijn dochter ook nog drie keer tussen 19 en 7u. Ben blij om te horen dat ik ...
Ze krijgt hier sowieso nog een voeding tussen 22u en 23u en dan eentje echt in de nacht. We bieden meerdere voedingen aan, maar deze wil ze niet altijd... :)

15 dagen geleden

Reactie op fatima92

Als het een troost kan zijn, wij hebben hetzelfde aan de hand. Ze gaat hier ...
Ergens inderdaad wel blij te horen dat het op nog zo plaatsen is 😅 dat krijsen heeft ze hier sinds enkele weken helaas ook goed onder de knie...

15 dagen geleden

Reactie op chloedg

Hm ik begrijp wel je ontmoediging. De vermoeidheid kan echt wel inslaan als ...
Bemoedigende woorden doen sowieso al deugd! We hebben inderdaad wel een goed vangnet waar we terecht kunnen, dus dat scheelt wel... Bij in bed nemen helpt soms wel, soms niet. Ze is vrij beweeglijk in haar bedje en in 't grote bed vindt ze niet altijd goed haar draai.. Maar langs de andere kant valt ze soms als een blok in slaap wanneer ze bij ons in bed ligt Ze heeft voorlopig nog steeds geen tandjes, dus ik bereid me al voor op hoe de nachten er gaan uitzien wanneer deze eens doorkomen 😂 Ik kruip alvast mijn bed in om hopelijk nog wat uurtjes slaap mee te pikken van de eerste blok en ga verder met je tips aan de slag! Heel erg bedankt!!

14 dagen geleden

Reactie op chloedg

Hm ik begrijp wel je ontmoediging. De vermoeidheid kan echt wel inslaan als ...
Ik zou blij zijn als ik die eerste blok had maar zelfs deze niet na bedtijd wordt na twee uur terug wakker , ze drinkt wel en gaat dan meteen slapen maar is er 2,5u later weer. Dus even op de tanden bijten vrees ik

14 dagen geleden

Reactie op fatima92

Ik zou blij zijn als ik die eerste blok had maar zelfs deze niet na bedtijd ...
Geef je borstvoeding of kunstvoeding?

14 dagen geleden

Reactie op fatima92

Ik heb ook geen lange eerste blok. Het varieert hoelang maar nooit langer dan 3u

14 dagen geleden

Reactie op fatima92

Hier na het flesje ook steeds vlot in slaap, maar voor maximum een 3-tal uurtjes!

14 dagen geleden

Reactie op chloedg

Geef je borstvoeding of kunstvoeding?
Ik geef borstvoeding