15 Reacties
13 dagen geleden
Reactie op chloedg
Is het een idee om te kolven zodat je man op deze manier je melk kan aanbie ...
Hij slaat het flesje weg en roept het enige woordje dat hij al kan "mama" 🙄
Wel schattig ergens maar volgende week 4 avondshifts. Ik hou mn hart vast...
13 dagen geleden
Reactie op NeleDW
En zou je de avonden dat jij er bent misschien ook kunnen kolven en zelf he ...
Dat heb ik ook al gedacht maar ik durf niet zo goed uit schrik dat het daarna snel gedaan zou zijn met bv, dat hij enkel nog flesje wil.
Mijn dochtertje was zo toen ze veel flesjes kreeg maar niets zegt natuurlijk dat het terug zo zou zijn natuurlijk.
Misschien toch eens proberen...
13 dagen geleden
Je kan ook proberen de slaapassociatie met het drinken af te bouwen ipv te switchen naar flesje. Dat kan je dan bv stapsgewijs doen, je borstvoedingsmoment dag per dag beetje inkorten en tegelijkertijd een andere associatie toevoegen zoals bv wiegen, of liedje zingen, of... daar gaat sowieso wat weerstand en traantjes bij komen kijken maar dat is heel normaal! Even doorzetten en de emotie er ook gewoon laten zijn en nabijheid tonen
13 dagen geleden
Reactie op Dgf
Je kan ook proberen de slaapassociatie met het drinken af te bouwen ipv te ...
Wiegen en zingen doe ik voor de dutjes overdag. Dus dat is hij op zich wel gewoon.
Vroeger wel eens geprobeerd maar dat was toen groot drama. Zijn zus werd er wakker van dus toen gestopt. Maar misschien lukt nu wel omdat hij kent van zn dutjes ...
13 dagen geleden
Reactie op MariekeD88
Wiegen en zingen doe ik voor de dutjes overdag. Dus dat is hij op zich wel ...
Ja een aanpassing zal altijd weerstand oproepen, maakt niet uit naar waar je switcht denk ik. De key zal vooral zijn om enkele dagen door te zetten en de tranen er ook te laten zijn
10 dagen geleden
Ik denk dat het vooral belangrijk is om ook je moedergevoel te blijven volgen. Voor mij persoonlijk voelt bovenstaand advies (over het laten huilen bij verandering) niet juist, maar dat is zeker een persoonlijk gevoel.
Ik denk dat het op dit moment interessant is om ook als mama flesjes aan te bieden zodat jouw zoontje er een positieve associatie mee maakt. Mijn vroedvrouw heeft mij in het begin een techniek aangeleerd waarbij onze dochter de fles kon drinken zonder de borstvoeding te weigeren. Ik weet niet of je nog een vroedvrouw onder je hoede hebt? Ik zou je hier misschien eens over informeren.
Maar ook hier geldt jouw moedergevoel, vind ik.
Heeft je man de draagdoek/zak al geprobeerd 's avonds?
Ik denk dat het ook goed is dat jullie samen op zoek gaan naar een manier dat jouw man met jouw zoontje vindt om hem in slaap te krijgen zonder dat dat voeden bij komt kijken. Ik denk dat het heel haalbaar is om elks een manier te vinden om je kindje in slaap te krijgen en je zeker die kans ook aan elkaar moet geven. Toen ik borstvoeding gaf, was ons kindje vaak ook overstuur, maar een draagdoek/zak heeft hier toen wonderen gedaan. Ook ik heb als mama moeten leren dat mijn man in staat was om het op te lossen zonder dat mijn borst erbij kwam kijken.
Het laatste waaraan ik denk is: heeft je kindje een tut? Misschien heeft jouw zoontje wel genoeg met drinken, maar heeft hij een grote zuigbehoefte. Een tutje kan dit wegnemen. Ik weet van andere verhalen dat een voeding een duur heeft van 10-30min max. Alles daarna is volgens mij vooral de behoefte om te zuigen. Sta je daarvoor open om dat te proberen?
10 dagen geleden
Reactie op chloedg
Ik denk dat het vooral belangrijk is om ook je moedergevoel te blijven volg ...
Oei, dat wil ik toch nog wel even counteren: want ik zeg wel absoluuut niet om je baby te laten huilen bij verandering, hoor. Ik heb het over dat wenen bij baby's de enige manier is om hun emoties uit te drukken en dat ouders vaak de neiging hebben om zo snel mogelijk het huilen te stoppen - terwijl baby's ook nood hebben aan het uiten van die emoties en te ontladen. Hier bestaat veeel literatuur over. Ik wou zeggen dat als je nabijheid toont, je erop mag vertrouwen dat het oké is dat je baby'tje door de emotie gaat en je geen zorgen maken als er wat weerstand komt - er komt altijd een beetje weerstand op verandering, en dat is ook maar normaal (zo zijn we zelf als mens ook, toch?). De rest van je berichtje zegt eigenlijk hetzelfde als ik, het gaat over zoeken naar een andere slaapassociatie die werkbaar is voor het hele gezin :)
10 dagen geleden
Reactie op Dgf
Oei, dat wil ik toch nog wel even counteren: want ik zeg wel absoluuut niet ...
Geen paniek, ik had je juist begrepen 😉. Ik zou het ook niet kunnen laten liggen en wenen. Maar met nabijheid vind ik het wel oke, maar tmag er niet over gaan want de nachtrust van zijn zus (5jaar en ook nog steeds niet de beste slaper) is me ook behoorlijk dierbaar.
Ik probeer al de hele week bij wakker worden te troosten zonder melk. Tis me op een keertje na steeds gelukt.
Vanaf morgen werkavonden, dus 🤞
10 dagen geleden
Reactie op chloedg
Ik denk dat het vooral belangrijk is om ook je moedergevoel te blijven volg ...
De draagzak helpt niet voor zulke dingen bij ons. Hij valt daar wel mee in slaap maar de transfer naar bed mislukt 100% zeker. Mijn man heeft zich beetje verdiept in hoe ik hem troost en wat bij mij goed werkt en wat niet. We zullen het hoe dan ook moeten proberen he...
Die techniek van flesje zonder bv te weigeren: kun je dat iets meer omschrijven? Is het een bepaalde fles, manier van vasthouden, ...
Tuutje had hij trouwens helemaal in begin nadat bv goed gestart was. Maar hij had daar weinig aan. Behalve dat hij wakker schrok toen de tuut uit zijn mond viel. Dus tuutje weggenomen en daardoor kreeg ik langere dutjes overdag. Dus terug invoeren, liever niet...
10 dagen geleden
Reactie op MariekeD88
De draagzak helpt niet voor zulke dingen bij ons. Hij valt daar wel mee in ...
Ik ga het zo goed mogelijk proberen uitleggen:
Sowieso werden ons de lansinoh flesjes aangeraden. Die zouden meer de vorm van een natuurlijke tepel overnemen.
Dan houd je eigenlijk je kindje vast alsof je borstvoeding zal geven, alleen geef je dan de fles. Hierdoor ga je zien dat je melk maar 'half' in het teutje komt waardoor je kindje nog steeds evenveel moeite moet doen om melk op te zuigen om het zo te zeggen 😅
Dit kan je ook proberen wanneer hij rechtop zit. Dan krijg je hetzelfde effect van de melk in de fles. Doordat hij dan nog steeds evenveel moeite moet doen voor zijn melk, zal hij de borstvoeding niet weigeren.
Blijkbaar weigeren de meeste kindjes bv na de fles, omdat het via een flesje sneller komt en zij hiervoor minder moeten werken. Maar het is zeker geen garantie.