30 Reacties
15 dagen geleden
Reactie op Tsumacy
Als het al zeker is dat het zwangerschapsdiabetes is? En wat dit dan beteke ...
Helaas gewoon opletten op je voeding en eventueel indien nodig insuline spuiten. Mijn suiker gaat altijd te laag. Volgens mijn arts niks schadelijk voor de baby wel voor mij. De baby neemt alles wat hij nodig heeft.
15 dagen geleden
Ik heb het ook. Ik had één afwijkende waarde. Mijn nuchtere waarde was 93 ipv 92. Ik heb vorige week afspraak gehad bij endocrinoloog en diëtiste. Ze gaven aan dat er geen reden is paniek gewoon goed opvolgen, eten hier en daar aanpassen en gezond verstand gebruiken met wat wel en niet kan. Ze volgen je het hele traject dus indien kleine aanpassingen in eten niet helpen hebben ze nog andere tools achter de hand.
15 dagen geleden
Reactie op Tsumacy
Super dikke merci al voor jullie berichten. Dit geeft geen grote gevolgen v ...
Zolang je suikers onder controle geraken kan je de gevolgen significant beperken zowel voor kindje als je zelf. Ik was ook wat verschoten maar na alle verschillende bezoeken wel stukje gerustgesteld. Praat goed met de dokter en de consulente en neem desnoods je vragen of bezorgdheden mee op een blaadje :)
14 dagen geleden
Ik heb het ook zitten…
Nuchtere waarde 1 puntje te hoog. Na een uur 166 wat goed is en na 2 uur nog steeds 166 wat heel vreemd is…
Dus binnenkort ook naar een arts en dan moet ik een tijdje alles opschrijven wat ik eet en dan waarde controleren erna. Zo gaan ze bekijken of het effectief zo is dat er een probleem is en indien wel op welke voeding de suiker slecht staat zodat ik daarop kan letten.
Moet wel zeggen dat het idd wel ff binnen komt en ik wel wat ongerust en teleurgesteld/verdrietig ben dat ik niet gewoon in alle rust verder kan momenteel…
14 dagen geleden
Reactie op Zonnebloem3
Ik heb het ook zitten…
Nuchtere waarde 1 puntje te hoog. Na een uur 166 wa ...
Ik begrijp je gevoelens.
Heb het ook zitten...
Nuchtere waarde was goed 74
Test na een uur mocht 180 zijn ik heb 181.
Na 2u 118.
Hebben ook de waarde getest waarbij ze kijken hoe je suiker was de afgelopen 3 maand en deze was ook goed.
Volgende week vrijdag kan ik terecht in het diabetescentrum. Ondertussen al op de voeding aan het letten en ook mijn glucose aan het prikken, mijn waardes zijn telkens goed 🤷🏻♀️
Voel me daardoor wel erg neerslachtig met momenten omdat ik er in mijn hoofd constant mee bezig ben, en ik ook tot nu toe verder geen uitleg heb gekregen. De vroedvrouw heeft gewoon mijn waarde gezien, doorgebeld nr het diabetes centrum die me dan gebeld hebben vr een afspraak en verder heeft ze er niks over gezegd aan de telefoon 🤷🏻♀️
Veel succes, ik heb me toegevoegd in fb groep " wij zijn zoet zwanger" en daar heb ik al veel info gevonden.
Al moet ik toegeven dat ik de dingen die ik daarop zie vaak erg drastisch vindt precies , ook omdat ik nu niet erg goed weet met dat 1 puntje te veel hoe erg je er aan moet tillen. In mijn hoofd is het zo een tweestrijd en ik heb geen idee wat het momenteel betekent voor mij of mijn baby...
13 dagen geleden
Oei ma zeg! Wel heel erg hoor dat de vroedvrouw je niet belt. Bel zeker zelf maar eens! Online op onderzoek is geen goed idee.
Mijn vroedvrouw zei: niks om over te paniekeren! Als je dat goed opvolgt is er geen probleem. Dus gewoon idd die waardes prikken en als die bij jou goed staan is dat supergoed he!!
Mn mama (verpleegkundige) zegt dat ze de grenswaarden verstrengd hebben en nu veel mensen daardoor die uitslag krijgen. Zij is er best gerust in precies want zei zelfs dat ze daarmee paniek zaaien voor niks. Maar goed… ik vind de extra opdracht om dat op te volgen ook echt wel niet leuk en vraag me dan direct af of ik iets ‘fout’ gedaan heb enzo.
Anderzijds een motivatie om de ongezonde toestanden aan de kant te laten liggen natuurlijk, maar niet zo’n leuke vorm van motivatie…
13 dagen geleden
Reactie op Zonnebloem3
Oei ma zeg! Wel heel erg hoor dat de vroedvrouw je niet belt. Bel zeker zel ...
Nee idd voel me daardoor idd ook meteen alsof ik iets fout gedaan heb, of al meteen niet goed gezorgd heb voor mijn baby. Zeker omdat er meteen een stempel wordt geplakt zonder je een duidelijke uitleg te geven.
Maar wel fijn om te horen dat jij wel meteen geruststelling hebt gekregen van je vroedvrouw en mama,dat maakt al veel en is ook fijn om te horen.
Ja dat mijn waardes goed staan geeft ergens wel een gerust gevoel, en de motivatie is er zeker om op te letten en alles goed te doen voor ons baby'tje🩷 alleen niet de meest makkelijke periode 🙈
Morgen heb ik een afspraak gemaakt bij mijn vroedvrouw om toch het gesprek erover aan te gaan vermits ik volgende week pas terecht kan bij het diabetescentrum. Bedankt voor je reactie, en veel succes met je zwangerschap verder. We kunnen dit 💪🏻
13 dagen geleden
Ik had gisteren nog een afspraak (toevallig) bij de vroedvrouw en stelde haar ook de vraag wat nu voor de baby. Voel me inderdaad ook zeer schuldig naar de baby toe en vooral omdat ik sowieso al lette op suikerinname... Krijg er kop noch staart aan. Ze wist me ook te vertellen dat de waarden inderdaad heel fel gezakt waren de laatste jaren en er meer positief dan negatief zijn de dag van vandaag. Meer een industrietje aan het worden volgens haar. Ze zei ook dat er geen reden tot paniek is. Maar is toch even een serieuse dreun dat je krijgt. Sukkel al jaren met gewicht en dan dit nog eens erbij was even een serieuse slag. Mag maandag naar de diëtiste, hoop ook dat ik nog even zelf mag controleren voor ik die effectieve stempel krijg... veel succes allemaal
13 dagen geleden
Ja ik hou echt niet van die medische houding tegenwoordig. Alles is wantrouwen en oei en ai en paniek en onrust zaaien.
Waar is het vertrouwen op onze natuur? Ons lichaam, ons kindje. Zovele onderzoeken en uitspraken zijn gebaseerd op voorvallen van 1 op een miljoen… kans dat je ziek wordt van bvb sushi of kaas is echt zo vreselijk klein. Ik vind het echt niet erg om het voor de zekerheid niet te eten allemaal, maar al het angstige errond is echt gewoon niet helpend!
Ja, wij kunnen dat en dat gaat echt goed komen! Ze zijn gewoon meeeeeega’voorzichtig’ met alles
13 dagen geleden
Reactie op Tsumacy
Ik had gisteren nog een afspraak (toevallig) bij de vroedvrouw en stelde ha ...
Ja ik controleer nu ook zelf en de waardes zijn goed.
De vroedvrouw heeft niet de moeite gedaan om een gesprek met me aan te gaan. Ik had zelf mijn waardes al gezien via de inlog van het ziekenhuis en toen ik de vroedvrouw dan een mailtje deed om te vragen wat die 1 te veel nu betekende kreeg ik een mail terug : je waarde is inderdaad een klein beetje te hoog ik heb je al doorgebeld naar het diabetescentrum en je hebt zwangerschap diabetes dat was alles, later op de dag kreeg ik dan telefoon van de secretaresse van het diabetescentrum en dat was het. Dus ik kon eigenlijk pas de 29e terecht, dan denk ik zo drastisch zal het dan wel niet zijn zeker? Maja dat wilt niet zeggen dat het niet constant in mijn hoofd speelt. Voor jou ook veel succes 🤞🏻
13 dagen geleden
Amai ik vind dat wel heel erg dat ze je zo doorsluizen als een soort postpakket in plaats van je te informeren
13 dagen geleden
Reactie op Zonnebloem3
Amai ik vind dat wel heel erg dat ze je zo doorsluizen als een soort postpa ...
Dat is exact het gevoel dat ik er ook bij heb. Zeker omdat we een moeilijke start gehad hebben in de zwangerschap ook door bloedwaardes (cmw) en veel bijkomende bezorgheden en dan zeggen ze tegen me op 16w : nu kan je eindelijk gerust zijn en moet je leren te genieten van je zwangerschap...
En dan op die manier nu op 25w met me omgaan als het zoveelste nummertje dat doet ergens pijn.
13 dagen geleden
Ja… Ik doe mijn best in mijn zelfstandige praktijk om bij te dragen aan het tegenovergestelde (nt gerelateerd aan zwangerschap hoor) en hou me daar wat aan vast want met veel hedendaagse gewoontes kan ik eigenlijk niet leven…
Bouwen aan verandering dus. Minder nummertjes en procedures, meer gemeenschap en verbinding 🙏
12 dagen geleden
Hoe snel hebben jullie een afspraak voor meer info? Ik mis mijn zoetigheid al heel hard en weet nu ook totaal niet wat ik wel/niet mag eten en heb al schrik om witte rijst te eten of te veel fruit