13 Reacties
vorig jaar
Ten eerste niet meteen vanuit gaan dat ze stikken. Verslikken en stikken zijn 2 verschillende dingen. Bij verslikken hebben baby’s reflexen die dat moeten oplossen dus die moet je eerst hun ding laten doen. Als ze stikken dan pas moet je je echt zorgen maken. Niet echt tips om je te helpen ermee om te gaan maar ga er vooral van uit dat je baby het in eerste instantie zelf kan oplossen.
vorig jaar
Een baby die zich verslikt zal kokhalzen en dan hoesten. Zolang een baby hoest en/of huilt moet je allert zijn, zodat je kan ingrijpen als het de baby zelf niet lukt (door bv eens te kloppen op zijn rugje, slokje water aan te bieden) blijf zelf rustig. Als jij gaat panikeren gaat je kind dit overnemen en dan loopt het helemaal fout. Als je baby geen geluid meer maakt, moet je je zorgen maken. Maar blijf zelf rustig en geef je onrust niet door aan je kind.
De eerste keren gaan altijd gepaard met wat kokhalzen en verslikken. Het is een nieuwe tekstuur, niet drekt van het ergste uitgaan. Je kind kan het vaak zelf oplossen. Ga erna zelf luchtig over door te zeggen “amai wat was dat, kuch kuch” je kind zal lachen en is het snel vergeten en houd er geen schrik van over.
You got this mama
MOD
vorig jaar
Verslikken hoort er inderdaad bij, dat is normaal.
In het Engels hebben ze een ezelsbruggetje: Loud and red, let them go ahead. Silent and blue, they need help from you.
Zolang ze nog geluid maken (hoesten, kuchen, etc) en niet blauw zien, kunnen ze nog ademen. Dan moet je ze het probleem zelf laten oplossen, want je kan het mogelijk erger maken.
Wij zijn nog niet gestart met vaste voeding, maar Lexi verslikt zich vanaf het begin al aan de borst (sterke toestroom denk ik). De eerste paar keren vond ik dat ook eng, maar ik weet dat het altijd goed komt.
vorig jaar
Weet dat baby’s zich ook makkelijk kunnen verslikken in gladde pap, zelfs met melk gebeurt dit dus er hoeven niet perse brokjes in te zitten die dit veroorzaken. Zolang je baby hoest en geluid maakt is hij het zelf aan het oplossen. Ingrijpen doe je pas als je baby geen geluid meer maakt en niet kan ademen. Ik heb ook een baby die zich vanaf de geboorte al vaak verslikte in de melk. Wat mij gerust heeft gesteld is een EHBO cursus voor baby’s. Ik voel me veel zelfzekerder nu en weet precies wat ik wanneer moet doen. Vind dit echt een must voor elke mama!
vorig jaar
Het kokhalzen verbetert wel na een tijdje. Ik mix de papjes echt tegen de sterren op en doe er extra vocht bij.
vorig jaar
Reactie op Margogo94
Verslikken hoort er inderdaad bij, dat is normaal.
In het Engels hebben ze ...
Ja dit! Ik heb hier ook een enorme angst voor maar mijn vroedvrouw heeft me gerust gesteld dat het oké is als ze zich wat verslikken en ze beginnen te hoesten. Vanaf het moment dat ze opeens geen geluid meer maken en van kleur veranderen, moet je ingrijpen. Beste is om het kind dan schuin the houden met het hoofd omlaag en op de rug slaan. Handige link: https://youtu.be/TYievcK4Lmk?si=Bf3bmcZ-4Dni06iK
vorig jaar
Nog even dit, mijn vroedvrouw heeft aangeraden om niet alles plat te mixen maar met de rapley methode te beginnen. Het is bewezen dat baby's met deze methode sneller texturen leren en uiteindelijk minder vaak zullen verslikken. Dit omdat het telkens weer een aanpassing zal zijn als je weer dikker gaat qua stukken. Ik raad aan om hier eens wat research naar te doen, hier lukt het alleszins wel goed! https://www.24baby.nl/baby/voeding/rapley-methode/