17 Reacties
MOD
7 maanden geleden
Ik wil ook graag borstvoeding geven, maar heb nog niets in huis gehaald hiervoor. Mijn vroedvrouw heeft ook aangeraden om hiermee te wachten tot na de geboorte, zodat we eerst kunnen kijken wat voor zowel de baby als mij werkt en of de borstvoeding überhaupt wel aanslaat.
Ik heb wel al een paar crèmes, maar die heb ik gratis gekregen in verschillende soorten Babyboxen 😁
Kompressen (wegwerp) krijg ik volgens mij op de materniteit. En een noodkolf kan ik lenen bij de vroedvrouw.
Het enige wat ik eigenlijk al heb gekocht zijn voedingsbeha's. En die draag ik nu al, want mijn beugelbeha's zitten niet meer zo comfortabel 😅
Het is voor mij ook het 1e kindje, dus verder geen ervaring mee. 🙈
7 maanden geleden
Voedingskussen, borstvoedingsbhs en compressen zijn vgm de enige dingen die je echt nodig hebt.
Warmte/koude compressen, silvercups, multimam compressen, tepelcrème zijn hulpmiddelen voor als je iets van stuwing/tepelkloven/ geïrriteerde tepels hebt. Maar dat is ook allemaal wel snel in huis gehaald als het nodig is.
Tutjes vind ik iets heel persoonlijk, je kán dat gewoon vanaf dag 1 geven. Dat is een keuze die jij als ouder zelf maakt.
Flesjes gekolfde melk kunnen ook gegeven worden, whenever you want. 3w, 6w, nooit…
Er wordt aangeraden om voor 6w niet te kolven dus als jij dat graag volgt, kan je idd proberen om vanaf 6 weken met flesjes te beginnen.
De vraag is alleen of je kindje hier wel uit gaat willen drinken en het dan wel zo’n mooi moment is tussen vader en baby. Kan behoorlijk stressvol zijn naar mijn ervaring.
Als het gewoon allemaal goed gaat lijkt het me wel een fijn moment voor je partner.
Kwestie van afwachten en uitproberen.
7 maanden geleden
Reactie op Sikka
Voedingskussen, borstvoedingsbhs en compressen zijn vgm de enige dingen die ...
Oh voedingskussen was ik indd nog vergeten. Wat is jou ondervinding qua kussen. Het grote positioneringskussen waarmee je opzich slaapt of eerder zo een kleiner borstvoedingskussen? Of maak je hier ook een nestje van?
7 maanden geleden
Reactie op claartje96
Oh voedingskussen was ik indd nog vergeten. Wat is jou ondervinding qua kus ...
Ik nam gewoon mijn voedingskussen waarmee ik ook sliep. Was altijd wel een gedoe met hele tijd mee naar boven en beneden nemen. 😅
Geen ervaring met zo’n kleiner borstvoedingskussen.
7 maanden geleden
Van de tutjes heb ik inderdaad ook gehoord, de eerste dagen nog geen tutje geven tot borstvoeding goed lukt. Omdat ze anders zuigen aan een tut dan aan een tepel.
Ik heb ongeveer hetzelfde materiaal als jou al gekocht, wat compressen, tepelcrème etc.
Mijn vriend heeft al een afkolfmachine besteld voor me als 'cadeau' 😅
Ik denk dat hij gewoon heel graag ook een flesje wil geven. Dus van het moment dat het mogelijk is om af te kolven, ga ik daarmee beginnen.
7 maanden geleden
Reactie op Steffi123
Van de tutjes heb ik inderdaad ook gehoord, de eerste dagen nog geen tutje ...
Ja het is wat wikken en wegen hé. Mijn man wil ook dolgraag eens een flesje geven en wil hem dat ook wel gunnen.. maar we kijken dan op moment zelf maar aan of het lukt of niet :)
MOD
7 maanden geleden
Reactie op Sikka
Niet voor direct maar een nachtlampje met een zacht licht is ook wel fijn. ...
Ik heb gehoord/gelezen dat iets met rood licht wel fijn is. Blijkbaar zou je daar niet zo wakker van worden, zoals bij wit licht en is het dus gemakkelijker om weer in slaap te geraken... Jij ervaring mee?
Ik heb nu zelf momenteel een zoutlamp (met oranje licht) op het oog.
7 maanden geleden
Reactie op Sikka
Niet voor direct maar een nachtlampje met een zacht licht is ook wel fijn. ...
Goeie tip. Eens nakijken!
7 maanden geleden
Reactie op MarieT
Weet iemand waarom men precies afraadt om de eerste 6 weken te kolven? Is d ...
Ik denk dat dat de voornaamste reden is, maar ook om tepel-speenverwarring te voorkomen. Zelfde reden waarom ze geen tutje aanraden voor 6w.
Het drinken uit de tepel is een heel andere techniek dan uit een flesje. Baby moet zeg maar harder werken om ten eerste een toeschietreflex op te werken, dat is wanneer de melk vlot stroomt en het dus ook even vlot drinken is voor de baby. Na een tijd neemt dat af en moet die ook weer harder werken om de rest van de melk uit je borst te halen.
Bij een flesje heb je gewoon continue eenzelfde snelheid aan melkstroom en dus eenzelfde zuigkracht.
Sommige baby’s prefereren dan liever een flesje en gaan de borst weigeren.
7 maanden geleden
Reactie op Sikka
Ik denk dat dat de voornaamste reden is, maar ook om tepel-speenverwarring ...
Wat ik hierboven beschreef is eerder dat ze te lui zijn om harder te werken voor de melk uit de borst te krijgen.
Het kan ook zijn dat ze door het verschil in drinktechniek gewoon geen melk meer uit de borst krijgen.
7 maanden geleden
Haal tegen de uitgerekende datum een witte kool in huis en leg deze in de koelkast. Ik had enorm last van stuwing en deze bladeren kan je in je bh doen. Het verzacht wel een beetje. Verder heb ik voor deze keer ook silvercups (silverette) in huis gehaald. Het kwam allemaal wat moeilijk in het begin met aanhappen en zat met bloedende tegels. Vroedvrouw heeft mij aangeraden om dit vast in huis te hebben voor deze keer.