19 Reacties
10 dagen geleden
Ik lees ook vanalles die ze nog niet kan maar volgens pediater moet ik me geen zorgen maken (doe ik ergens wel).
Die klanken, voetjes in de mond en vliegtuigreflex heeft zij ook niet...
10 dagen geleden
Eerst en vooral: elk kind is anders. Afhankelijk wat ze graag doen, wie ze zijn, wat ze tegenkomen, hoe gemotiveerd ze zijn voor iets uit te pluizen... Je hoeft je niet veel zorgen te maken, sommigen rollen zelfs nooit bijvoorbeeld, dus niet teveel op fixeren.
Maar om op je vraag te antwoorden, hier eentje van 19w5d. 't Is meestal een snelle vogel, op een dikke 3 maand kon hij plots rollen en deed hij het dan ook tien keer na elkaar.
De babababa-klank is hij beginnen doen toen we begonnen met groentepap(nieuw soort mondbeweging om te eten => nieuwe klanken die hij kan uitproberen, zo leek het wel).
Voeten eet hij enorm graag, vooral op de verluiertafel, en al zeker als hij even in zijn blote poep ligt. Ik doe hem heel veel geen sokken aan, omdat hij echt verkent met zijn voeten nu. Ik heb wel regelmatig gespeeld met zijn voeten, zijn voeten naar zijn handen en zelfs naar zijn mond gebracht, om te tonen "kijk je hebt voeten"
Vliegtuigreflex doet ie zowel als we met hem spelen/vliegen (doen we al een tijd door zijn sterk nekje, sommige tantes keken angstig🙈) als in tummy time, maar hij doet ook zelf gewoon graag tummy time (op zijn rug leggen = binnen de twee minuten gerold naar zijn buik) dus vandaar dat hij ook veel oefent en zijn nek en rug sterk zijn om het te doen.
Schaterlachen kan hij al een tijdje, maar het wordt nu wel frequenter. We moesten wel wat zoeken naar wat het uitlokt. Het begon met hem op mijn bovenbenen te leggen terwijl ik zit, zijn hoofd ondersteun ik met mijn handen maar ligt iets naar achter en ik wroetel in zijn buik met mijn neus terwijl ik hem zogezegd opeet. Zo hoorden we het eerst.
Maar hij lachte ook vroeg en veel, dus het is gewoon ook eentje die graag expressie toont en wil lachen.
Nu is hij begonnen met rondjes draaien op zijn mat als hij op zijn buik ligt. Leg je hem met zijn hoofd naar de ene kant dan ligt hij na eventjes plots met zijn voeten naar daar en zijn hoofd aan de andere kant.
10 dagen geleden
Hier is is 5maand of wel 22 weken. Hier rolt ze rug-buik als ze goesting heeft kan ze buik-rug. Klanken maakt ze, vliegtuigrexlex, schaterlachen, speelgoed aannemen, ze begon gisteren het speelgoed naar de andere hand te brengen, begint haar flesje zelf vast te houden.
Wat kan ze nog niet?
Voet in de mond
Handjes spelen
10 dagen geleden
Reactie op Jasmien1994
Ik lees ook vanalles die ze nog niet kan maar volgens pediater moet ik me g ...
Wel ja, ieder kindje is anders en heeft zijn/haar eigen tempo, maar ons andere dochter heeft een beperking en ontwikkelingsachterstand waardoor ik dus totaaaal niet weet wat normaal is/wat niet.
MOD
10 dagen geleden
Lexi is nu 20w+6
Ze kan ook niet altijd wat ze volgens de app nu zou kunnen, maar soms staan er dan dingen tussen die zij al véél vroeger kon.
- Lexi babbelt heel veel 😅 Maar dat zijn gewoon random klinkers meestal.
- Voetjes in de mond kan ze niet. Ze pakt ze ook nog niet vast, ze pakt alleen haar knieën vast.
- Vliegtuigreflex als ze op haar buik ligt heeft ze soms
- schaterlachen, juah, geen minuten aan een stuk natuur lijk...
- Lexi kán rollen maar doet het nooit. Ze is aan het oefenen op kruipen nu 😱 Ze heeft alleen nog niet helemaal door dat ze haar armen en benen tezamen moet gebruiken 🤭
10 dagen geleden
Oh idd niet teveel zorgen maken, al snap ik je wel.
Hier 20+5 en hij kan rollen van buik naar rug maar doet het zelden. Nog geen vliegtuigreflex, nog geen voetjes in mond (sinds enkele dagen raakt hij ze wel aan met zijn handjes, begint nu door te krijgen dat hij voetjes heeft), klanken nog niet, schaterlachen kon hij al vroeg maar moeten we veel moeite voor doen, gebeurt zeker niet dagelijks. Gebeurde voor het eerst bij 'kiekeboe'.
Hij heeft wel al lang een sterke nek en rug, speelt heel veel met zijn handjes, geeft al lang speelgoed door van ene naar andere hand, 'trekt zich recht' met zijn buikspieren als hij schuin op kussens ligt of in sitter zit, maar dat is het zowat.
Ik zag al heel veel baby's in mijn job en er zit zo'n gigantisch verschil in wat ze wanneer kunnen, komt helemaal goed ❤️
9 dagen geleden
Ik ben niet meer mee met die weken. 😬 Mijn kind is 5,5 maand.
Wat ze wanneer ‘moeten’ kunnen volg ik ook al niet oeps, met een 2e ben je daar niet meer zo mee bezig denk ik.
Hij kan:
- Schaterlachen
- Rollen van buik - rug
Vliegtuigje nog niet geprobeerd.
Hij pakte gisteren voor het eerst zijn voetje vast.
Hij brabbelt veel maar nog niet die klanken.
9 dagen geleden
Zoontje is bijna 6 maanden / 25 weken. Steekt voetjes in de mond, heeft de vliegtuigreflex, schaterlacht, rolt vlotjes... Die typische klanken nog niet (wel andere klanken).
Elk kind op z'n eigen tempo. Ineens kan het ook snel gaan. Jef was vrij vaak gefrustreerd omdat het rollen niet lukte maar sinds hij het kan, rolt hij overal waar hij maar kan en draait ook rond zijn eigen as enz. "Ineens" maakte hij grote sprongen.
9 dagen geleden
Ons zoontje is 19 weken en doet enkel de klankjes heel af en toe en de vliegtuigreflex. Schaterlachen doet hij elke dag 1 keer.
Voetjes in mond steken en omrollen doet hij niet. Ik maak me hier soms wat zorgen over. Als hij op zijn buikje ligt, begint hij nog steeds heel snel te kreunen ook al kan hij eigenlijk wel gemakkelijk en lang zijn hoofdje rechthouden. Vraag me soms af of hij dit vervelend vindt door zijn reflux. Maar ja, op die manier is leren omrollen ook moeilijk natuurlijk. 🫤
8 dagen geleden
Reactie op EDEP
Ons zoontje is 19 weken en doet enkel de klankjes heel af en toe en de vlie ...
Bij ons begon ze het na een tijdje ook beu te geraken en dan hebben wij een lange spiegel op de grond recht gezet en dit vind ze de max! Ze lacht als ze zichzelf ziet en kan langer rechtop blijven. Zij rolt al van rug naar buik maar niet omgekeerd en dan moet ze het wel efkes kunnen volhouden 😅 ze is nu 23 weken