14 Reacties
één maand geleden
Ons zoontje heeft verborgen reflux. Ik herken wel een aantal dingen dat je schrijf, voornamelijk de onrust, veel huilen (krijsen van de pijn), wij horen ook het terug naar boven komen op momenten en direct erna begint hij te huilen. Wij zijn eerst gestart met gaviscon, het nadeel daarvan is dat we dat pas geven als hij last had, wat dus vaak te laat was. Dus dat hij eerst pijn moet hebben. Daarna zijn we teruggegaan naar de kinderarts en aangeven dat gaviscon niet voldoende was. Toen hebben we omeprazol gekregen en hier is hij echt wel goed mee. Wij merken een duidelijk verschil. We hebben nu (meestal) een happy baby. (Als hij zijn medicatie goed heeft ingenomen)
Ik zou het eens met de kinderarts bespreken. Voor een baby'tje moet zo zuur heel pijnlijk zijn denk ik. Het kan (volgens mij) de slokdarm ook echt aantasten. Gaviscon verzacht wel, maar lost het zuur niet op.
Ik vind het zelf ook een zeer moeilijke afweging geweest omdat je veel leest over reflux en baby's en dat er te snel medicatie voor gegeven wordt. Je wilt liever je kind geen medicatie geven denk ik dan. Maar ik geloof wel dat het in sommige gevallen (zoals bij ons) echt nodig is.
We zijn ook naar de osteopaat geweest een aantal keer en dit heeft tijdelijk wel geholpen, hij is ook minder gespannen en overstrekken is ook minder daardoor. Maar de reflux was niet weg.
In ieder geval, dit is ons verhaal. Ik zou zeggen luister vooral naar je gevoel en als je voelt dat er iets niet juist is, dan is dat meestal ook zo :) maar vooral, zou ik het zeker bespreken met de kinderarts.
één maand geleden
Hier ook een dochtertje van nu bijna 5 maand, ook soms zuur terug geven, vaak onrustig, horen slikken. Ook koemelkvrij geprobeerd maar dit had geen effect. Ze heeft een maand en half omeprazole gehad en we mochten nu eens proberen afbouwen (tijdens het opstarten van oefenhapjes) ik merk wel dat ze terug meer last heeft nu ☹️ weet dus niet goed of ik de omeprazole terug moet opstarten of niet, wil het nog even afwachten…
Met de omeprazole krijste ze namelijk als ze stoelgang moest maken 😩 en zo is het altijd iets… Hopelijk zijn onze kindjes er snel vanaf!
één maand geleden
Reactie op sofce
Ons zoontje heeft verborgen reflux. Ik herken wel een aantal dingen dat je ...
Elke keer bij de osteopaat begon ons zoontje ontroostbaar te huilen wat ik dan achteraf denk dat zuur is maar wat volgens hem niet kon .
Maar echt krijsen doet hij niet echt is meer zeuren en merk wel dat hij van de novarice veel meer last heeft dan huilt hij veel meer .
Hier thuis word ik niet begrepen volgens mijn man wil ons zoontje enkel maar dat ik met hem rond loop omdat hij dan meestal wel stopt met wenen of zeuren
één maand geleden
Reactie op sofce
Ons zoontje heeft verborgen reflux. Ik herken wel een aantal dingen dat je ...
Kinderarts raad ons aminova aan maar ik twijfel dus enorm aan de koemelk allergie aangezien hij 2 weken koemelk allergie gehad heeft en hiervan geen krampen heeft gehad ik wil hem ook niet onnodig koemelkvrije voeding gaan geven verder .
In ieder geval wil ik van de novarice vanaf . Dus is een dilemma wat doe ik
25 dagen geleden
Reactie op natje1109
Elke keer bij de osteopaat begon ons zoontje ontroostbaar te huilen wat ik ...
Goh, ik kan natuurlijk enkel uit mijn eigen ervaring spreken. Als ons zoontje last heeft is het echt wel intens huilen/krijsen. Hij is dan ook ontroostbaar als je hem pakt. Het enigste wat dan helpt is gaviscon en dan wordt hij terug vrij snel rustig. Wat bij ons ook opviel, toen we nog geen omeprazol gaven, dat hoe meer hij overdag op zijn speelmat lag, hoe meer last hij kreeg. Daarnaast moeten we hem altijd, nu ook nog steeds een half uurtje rechtop houden na het eten.
Ik weet niet of je deze zaken herkent? Ik spreek enkel uit mijn eigen ervaring.
Anders zou het toch iets anders kunnen zijn, misschien?
Het zeuren komt bij ons ook voor, dit is wanneer hij moe is.
Verder geef ik borstvoeding, dus ik heb nog geen ervaring met kunstvoeding. Mij is wel gezegd geweest 2 weken proberen met nieuwe voeding om daarna pas te oordelen of het werk of niet. Tenzij het natuurlijk echt de verkeerde kant opgaat.
Wat ook nog zou kunnen is dat hij gewoon nog in zijn vierde sprong zit.
Dit was bij ons ook met huilen en zeuren en bij mij willen zijn. Dus misschien kan het ook nog daarmee te maken hebben?
25 dagen geleden
Reactie op sofce
Goh, ik kan natuurlijk enkel uit mijn eigen ervaring spreken. Als ons zoont ...
Hij krijgt de novarice sinds eind augustus en sinds begin september is hij zuur beginnen opgeven , veel hikken , meer speeksel (loopt echt in draden uit zijn mondje ) huilen na elke voeding tong uitsteken , smakken , reutelen , overstrekken en veel boeren tot aan zijn volgende voeding . Als zijn voeding dan omhoog komt dan huilt hij .
Hikken is het enige dat zo goed als over is maar ik voed hem tegenwoordig als hij op zijn zij ligt .
25 dagen geleden
Reactie op natje1109
Hij krijgt de novarice sinds eind augustus en sinds begin september is hij ...
Ja, mij lijkt het niet hetzelfde als bij ons. De verandering lijkt toch ook wel kort na die novarice te zijn begonnen he? Lijkt toch eerder daaraan gelinkt dan?
Ik zou het toch met de arts bespreken.
25 dagen geleden
Reactie op natje1109
Elke keer bij de osteopaat begon ons zoontje ontroostbaar te huilen wat ik ...
Ocharme jouw kindje. Blijf zeker en vast met hem rondlopen zoveel je kan, dat hebben ze echt nodig om veel geborgenheid te hebben. Ons dochtertje heeft (verborgen) reflux en hier ook hetzelfde: veel boeren tot zelfde voeding, wegslikken van zure oprispingen en etc. Bij ons dochtertje is koemelkallergie vastgesteld en zijn we nu ook op de Novalac Aminova geplaatst wegens het aandringen van mijn kant. Is ook een helse zoektocht geweest want ze is weken geconstipeerd geweest en haar reflux leek niet te beteren. Nu gaat haar stoelgang (na bijna 2 maanden op de Novalac Aminova) gezeten te hebben veel beter en is haar reflux ook lichtjes beter. Jammer genoeg weet ik niet of dit nu komt omdat ze ouder is geworden (ze is nu bijna 21 weken) maar vaak is er wel een verband tussen koemelkallergie en reflux. Ik zou toch vragen aan de huisarts voor medicatie aangezien hij veel last heeft. Veel sterkte!
25 dagen geleden
Reactie op Barbara3333
Ocharme jouw kindje. Blijf zeker en vast met hem rondlopen zoveel je kan, d ...
Ik heb ook gedacht deze melk gewoon te proberen en zien wat het geeft maar voor de novarice kreeg hij neocate en toen gaf hij enorm veel over en piepte hij dus heb beetje bang voor de reactie die daar op kan komen
25 dagen geleden
Herkenbaar! Wij hebben een kindje met verborgen reflux, kinderarts heeft omeprazole voorgeschreven aangezien gaviscon niet voldoende was, sindsdien een hele andere baby. Ik zou zeker ook overwegen om te starten met groetenpapjes, aangezien dit ook een positieve werking zou hebben..
25 dagen geleden
Gaviscon hielp hier niet, omeprazol wel. We zijn nu wel aan het afbouwen omdat hij serieuze porties kreeg en da's niet ideaal voor hun darmflora en bijgevolg ook niet voor het immuunsysteem en het creëren van allergieën. Kinderarts 1 had ferm voorgeschreven, kinderarts 2 laat ons nu afbouwen, en begonnen met groentepap gisteren. We merken dat afbouwen lukt, tot de portie die hij nu krijgt (2ml, één keer per dag). Als we minder gaan, dan is 't weer een baby met pijn in zijn keeltje.
Als hij effectief overgeeft is het natuurlijk geen verborgen reflux, maar gewoon reflux. Verborgen is als ze 't altijd maar weer inslikken, waardoor je niet ziet dat ze steeds overgeven. Tot je ze goed in de gaten houdt en ziet dat ze alsmaar slikken. Dat was bij ons bolleke 't geval. We hadden geluk dat we op 1 maand al doorhadden dat 't dat was.
Heeft de kinderarts nooit gesproken van reflux dan als je daar ging?
25 dagen geleden
Reactie op ellie-v
Gaviscon hielp hier niet, omeprazol wel. We zijn nu wel aan het afbouwen om ...
Eerst gaf hij gewoon terug sinds de novarice hoor je het naar boven komen maar meestal komt er niets uit of enkel na een paar uur zuur .
Hij word er ook wakker van dan moet ik hem recht houden dat het zuur eruit kan en dan slaapt hij soms nog door maar meestal heeft hij dan last van een branderig gevoel .
Volgens onze vorige kinderarts , vroedvrouw en osteopaat heeft hij geen reflux .
Zijn poep ligt weer constant open en hij hoest en niest constant .
De kinderarts die we nu hebben geloof mij dan weer wel die adviseerde even te proberen met gaviscon en andere voeding wegens verleden met mijn andere kinderen en ikzelf ook gevoelige darmen heb