22 Reacties
3 maanden geleden
Yep onmiddellijk kv omdat ik zo al genoeg zorgen heb. Klinkt egoïstisch maar zelfs de kinderarts zei dat ik me niet schuldig moet voelen . Beter een happy mommy dan een gefrustreerde. En mijn ventje doet het super. Laat je niet klein krijgen. Iedereen wil het beste voor z'n kind, jij ook! 🥰
3 maanden geleden
Hi lieve mama, het geven van kunstvoeding maakt je in geen geval een minder goede mama. Ikzelf geef borstvoeding en onze baby zit ook af en toe geconstipeerd en heeft ook krampjes hoor. Daar mag je je in geen geval slecht om voelen, je doet je best en dat is meer dan genoeg! Ik vind het juist heel dapper dat je je eigen grenzen weet te kennen. Je kindje heeft er ook niks aan als jij over je grenzen heen gaat ☺️
3 maanden geleden
Ik!
Niks van aantrekken, je kind wordt hier ook groot en sterk van. Elk zijn eigen keus. Als je een zware bevalling hebt gehad, kan niemand kan zich in jou plaats stellen, enkel jij. Ik wou ook heel graag borstvoeding geven maar het luktte niet en ik wou mijn kindje zonder stress kunnen voeden, daarom snel voor flesvoeding gekozen.
Ieder kind heeft trouwens krampen of je nu bv of flesv heeft 😁
3 maanden geleden
Niks van aantrekken is gemakkelijk gezegt dan gedaan... Ik geef zelf borstvoeding en krijg regelmatig commentaren dat ze krampen heeft omdat ik mss iets verkeerd gegeten zou hebben... Het komt men oren uit,... We leven spijtig genoeg in een maatschappij waar iedereen oordeelt.. Al geef je borstvoeding hebben ze commentaar en geef je kv hebben ze commentaar... Ofdat wel de juste pap is... Komt gwn geen eind aan... Een baby huilt, heeft krampen het is nu eenmaal normaal. Het enigste dat je kan doen is je moedergevoel volgen die is altijd juist! Niets is sterker dan dat
You got this 🥰
3 maanden geleden
Ik kreeg er ook mee te maken! Vanaf dat ik de keuze gemaakt had om kunstvoeding te geven kreeg ik regelmatig nare commentaren. Mensen gaan er ook vanuit dat je sowieso borstvoeding geeft, vaak vergeten ze dat dit niet voor iedereen een evidentie is. Beter een gelukkige mama dan iemand die er volledig onderdoor gaat door borstvoeding.
3 maanden geleden
Ik gaf borstvoeding voor 2 maand en 3 weken en ben aan het omschakelen naar flesvoeding… Ze heeft even veel krampen als toen ik bv gaf, met flesvoeding soms zelfs minder (raar maar waar), daar is zeker niks van aan dus!
3 maanden geleden
Niets van aantrekken! Ik ben begonnen met borstvoeding, maar door te weinig productie, zijn ze in het ziekenhuis al gestart met kv bij te geven. Ze had zelfs kristallen in haar urine/pamper van te weinig vocht binnenkrijgen. Ik wou echt borstvoeding geven, maar doordat het niet lukte, voelde ik me heel erg slecht! Zelfs mijn man had zoiets van, ‘t is jouw keuze, maar weet dat je gerust kan ‘stoppen’ want zo zag hij me niet graag. Ik heb dan de keuze gemaakt om volledig over te schakelen op kv. Er viel direct een ‘last’ van mijn schouders, alsook ineens een gelukkige baby (omdat ze dus waarschijnlijk eindelijk wat eten binnenkreeg)! We hebben ondertussen wel wat last gehad van krampjes (met een serieuze piek op 7 weken), overgeschakeld van voeding en geen last meer gehad! Dus beter een gelukkige mama & baby, dan een ongelukkige & gestresseerde mama! ☺️ Je doet het super goed, ongeacht of je nu bv of kv zou geven!
3 maanden geleden
Idd denk dat er altijd wel commentaar is ik geef borstvoeding en moet al een hele tijd aanhoren dat ik beter Op flesjes zou overgaan ze denken dat dat beter is voor de krampjes. Ik denk dat het gewoon een fase is waar ge door moet ongeacht borstvoeding, flesvoeding of kunstvoeding. Die darmpjes zijn gewoon nog niet rijp en bijna alle baby’s moeten daardoor.
3 maanden geleden
Dina, niet mee inzitten! Ik had ook een heel zware bevalling (36uren, gescheurd/geknipt/vaccuumpomp/schouderdystocie na 2 uren persen) en die dag besliste ik ook: no way dat ik bv ga geven, terwijl ik het voor de bevalling helemaal wou doen. En weet je nog geen moment spijt van!!! Niemand moet er ook iets van zeggen want iedereen begrijpt het ook als ik vertel hoe zwaar de bevalling was en alle complicaties nadien ( na 8 weken nog steeds gevolgen waar ik voor moet genezen)... Baby doet het heel goed, komt goed bij en zit mooi op de curve. Het is dat dat telt en ook onze mentale gezondheid!!! De eerste bv goeroe die mij tegenspreekt mag van mij opflikkeren...
3 maanden geleden
Niks van aantrekken. Commentaar is er altijd. Ik geef borstvoeding en ons zoontje had ook heel veel last van krampen. Heb dan een tijdje kunstvoeding gegeven en schakel nu weer om naar borstvoeding. In mijn omgeving krijg ik ook alleen maar te horen dat ik er beter mee zou stoppen, dat ons zoontje misschien honger heeft omdat ik niet weet hoeveel hij binnen krijgt, dat ik er zelf voor zorg dat ik zo moe ben aangezien ik geen flesjes wil geven etc. Commentaar is er altijd, helaas...
3 maanden geleden
Ik heb lang getwijfeld tijdens mijn zwangerschap en uiteindelijk toch ervoor gekozen om kv te geven, geen moment spijt van gehad. Na mijn bevalling had ik het best zwaar emotioneel en lichamelijk *hele snelle bevalling , ver gescheurd* en ik was blij dat mijn vriend hielp met flesjes geven, ik was niet in staat om het harde werk van bv op te brengen. Respect voor de moeders die het doen. Ik heb hier nog niet veel slechte commentaren gehoord maar als ik ze hoor gaan ze het ene oor in, andere uit. Die mensen weten niet wat jij hebt meegemaakt. Dus voel je geen mindere mama hierdoor! Darmproblemen zijn er altijd of je nu kv of bv geeft, die darmpjes moeten nog groeien en gewoon worden aan eender welke voeding dat heeft tijd nodig . Xx
3 maanden geleden
Mijn vroedvrouw zei ook, trek je dat niet aan, er zijn er meer dan je denkt die geen borstvoeding geven! Ik was al van voordat ik zwanger was nooit van plan borstvoeding te geven. Ik zag dat helemaal niet zitten, en had het gevoel om gekluisterd aan het huis te worden omdat ik daar helemaal niet comfortabel mee ben om dat elders te doen. Ik was er zelfs een beetje vies van en de gedachte om te gaan kolven vond ik hélemaal erg.. Velen zeiden van allez, ga je dat zelfs niet proberen ? Maar ik heb er echt geen seconde spijt van! Ik voel me veel meer op mijn gemak overal een flesje te kunnen maken, na één dag thuis (ongeplande KS gehad) gingen we al overal op pad. Mijn man kan ook meer helpen en meer verbonden worden met ons baby'tje. Dus gewoon doen waar jij je goed bij voelt! ☺️
3 maanden geleden
Hey Dina,
Ik herken je bezorgdheid.
Zelf ingeleid en nadat mijn centimeters niet vorderde een spoedkeizersnede gehad. Dit hele proces duurde 48 uur en toen ze me de vraag stelde borst of flessenvoeding. Heb ik ook gekozen voor flessenvoeding vooral omdat ik het gevoel had dat ik er niet volledig kon zijn voor mijn zoontje.
Achteraf ook vaak gedacht van was het niet beter want de ervaring leek me toch erg bijzonder, maar ondanks ook hier de struggels met de krampjes en zoektocht naar de juiste melk ben ik toch blij dat ook andere mensen er kunnen zijn voor hem.
Wat je ook kiest er is geen goed of slecht. Dus vooral niet aan jezelf twijfelen ondanks de anderen.
3 maanden geleden
Hier eerste kindje kv en 2de ook geen moment spijt van gehad ook vaak opmerking van ja maar borstvoeding ..... chapeau voor degene die het doen echt waar. Maar ik wou dat mijn partner ook betrokken was bij ons 1ste heeft mijn partner eerste flesje gegeven zeer speciaal moment. Zo direct ook een band gecreëerd. 2de lag 2 weken op nicu zag hou sommige vrouwen onder door gingen aan bij hun kindje willen zijn maar moeten afkolven om dan uiteindelijk meer bezig geweest te zijn met het afkolven dan let hun kindje. Je moet doen waar jij je goed bij voelt is dan kv so what
3 maanden geleden
Als het helpt: zelfde ervaring als paar anderen hier dat je bij borstvoeding ook steeds commentaar krijgt. Mijn grootvader heeft ook al een paar keer gevraagd wanneer ik ‘normale pap’ ga overschakelen want dat is toch ‘zoveel makkelijker’ en ook steeds uitspraken dat het geen zicht is dat kinderen nog drinken zodra ze kunnen lopen. En ook hier sinds de geboorte veel last van krampjes en verborgen reflux (9 weken nu) dus dat is het slechtste argument ever 🙈 gewoon lekker doen wat voor jullie juist aanvoelt ☺️