14 Reacties

één maand geleden

Onze dochter kan ook echt niet alleen slapen. Ze slaapt inderdaad niet veel in de crèche (maar thuis dus ook niet...), en is 's avonds dus rapper moe. Wij hebben wel lieve begeleidsters die haar wel proberen in een stiller hoekje te leggen, maar lawaai is er altijd 🤷🏻‍♀️

één maand geleden

Ik volg mee

één maand geleden

Ik heb echt hetzelfde. Sinds vandaag terug aan het werk en mijn zoontje naar de onthaalmoeder. Ik hoop ook heel hard dat hij zich niet in slaap moet huilen.

één maand geleden

Mijn dochter van 17 weken sliep overdag enkel in de draagzak. Ik zat er super hard mee in dat ze niet ging kunnen slapen bij de onthaalmoeder. Sinds vorige week is ze gestart, doordat daar meer prikkels zijn, valt ze gewoon in slaap in de sitter. Thuis is nu ook vermoeider en kan ik ze makkelijker in bedje leggen.

één maand geleden

Ik heb weken moeite gehad met het slapen van ons meisje, vooral overdag was dit een ramp. Zeer korte dutjes en in het begin niet in haar eigen bedje. Intussen slaapt ze elk dutje en snachts in eigen bed en kan ze perfect zelf in slaap vallen. Ze is net 17 weken oud. Ik wou ook dat dit lukte voor ze naar de onthaalmoeder ging. Ik ben begonnen met haar te leren wennen aan haar eigen bedje door haar telkens in bed te leggen en de "shush pat" methode te gebruiken. Dit heb ik wel enkele dagen heel intensief moeten doen. Toen lukte het al redelijk vlot om in bed te slapen. Daarna was het probleem dat ze niet zelf in slaap kon geraken, waardoor ze ook enkel hazenslaapjes deed. Ik hield haar soms wel 20minuten of langer vast om haar in slaap te krijgen, ik wiegde, suste en speelde rustige muziek... Ik heb een combinatie gedaan tussen de pick up - put down en gecontroleerd laten huilen (heel moeilijk die eerste keren) Ik deed het zo : - tutje, knuffel, slaapzakje en witte ruis op en haar in bed leggen. - langs haar blijven zitten tot ze begon te huilen - eerst stem gebruiken (shhh) en als dat niet werkte strelen of hand op de buik, als dat niet werkt even oppakken tot ze rustig wordt en vrij snel weer neerleggen - soms laten huilen wanneer ze door het oppakken niet kalm werd (enkele minuten maar) -oonieuw gaan troosten en hetzelfde blijven doen tot ze slaapt. In het begin duurde het soms wel een uur tot ze sliep dus het is echt van vol te houden. Maar hier had ze dit heel snel door, op een kleine week kon ze ineens zelf in slaap vallen en ook doorslapen. Enkel soms nog haar tutje terug gaan geven. Ik leg haar nu dus gewoon in bed met knuffel en tut en de witte ruis op en dan ben ik weg. Het werpt dus zeker zijn vruchten af, het is enkel te zien of deze "methode" bij jou en je kindje past. Ik wou haar eerst absoluut niet laten huilen maar ik werd er hopeloos van dat ze niet goed sliep , en heb dit uiteindelijk ook niet lang hoeven doen.

één maand geleden

Reactie op vickydm94

Ik heb weken moeite gehad met het slapen van ons meisje, vooral overdag was ...
Toevallig dat ik dit net lees. Wij zaten ook met de handen in het haar met ons zoontje. Al 7 weken opnieuw veel nachtvoedingen en heel vaak wakker, maar sinds vorige week sliep hij overdag ook niet meer in zijn eigen bedje en de dutjes die hij deed, waren er van max een kwartier. Voorheen kon hij steeds zelfstandig in slaap vallen. We kregen de tip om ook jouw methode toe te passen. Dus ik leg hem nu volgens ons ritueel slaapzak in bed, geef een kusje en vertel dat hij flink moet slapen want dat mama terug komt kijken. Ik ga buiten en zet een timer op 5 minuten. Als hij weent of nog wakker is, ga ik na 5 min weer binnen, stel ik hem gerust en herhaal opnieuw dat mama komt kijken of hij flink slaapt, dan ga ik weer naar buiten. Dit blijven herhalen tot hij effectief slaapt. Geen idee of het toeval was, maar gisteren heeft hij toch 3 dutjes van een halfuur gedaan in zijn eigen bedje (dat was voor hem al een hele prestatie).

één maand geleden

Ik ben dat sinds 3 weken ook aan het proberen, met ups and downs. Ik had ergens gelezen dat het 1e en laatste slaapje van de dag de makkelijkste zijn om aan te keren, dus ik doe vooral deze. En volgens de methode: "slaperig maar niet slapend". En als ze weent pak ik haar terug op. De 1e keer duurde het >30min tegen dat ze sliep, erna ging het naar 5 min. Veel doorzettingsvermogen, blijven oefenen. En wikt ze echt niet kalmeren dan wieg ik haar tot slaap en als ik de ogen zie toevallen is het het bedje in. En dan denk ik "morgen is er nog een dag"

één maand geleden

Ik ben ook begonnen met het afbouwen van wiegen, eerst een tijd gwn in mijn arm in slaap laten vallen, dus zonder sshh, zonder wiegen, toen dat goed ging beginnen met wakker in bed leggen. Ik hou haar handje vast en doe sshh tot ze slaapt. Soms duurt dat 5 minuten, soms een halfuur. Vandaag wakker in bed gelegd zonder sshh en ze sliep onmiddellijk. Soms lukt het ook niet en dan pak ik haar bij me of gaan we wandelen. Ik maak me ook zorgen dat ze in de opvang niet gaat slapen want hier slaapt ze in het donker met witte ruis. Maar dat is voor veel kindjes zo, dus dat komt wel goed!

één maand geleden

Reactie op sop11_9

Ik ben ook begonnen met het afbouwen van wiegen, eerst een tijd gwn in mijn ...
Mag ik vragen wat je dan doet als ze huilt? Of valt ze gewoon 'stil' in slaap na een tijdje?

één maand geleden

Reactie op sofce

Mag ik vragen wat je dan doet als ze huilt? Of valt ze gewoon 'stil' in sla ...
Ze huilt meestal niet maar eerder zo kreunen en vechten tegen de slaap. Gisteren was ze wel echt aant wenen en heb ik haar gwn uit bed genomen en gespeeld ipv laten slapen 😊. Soms wilt ze echt niet en dan is het maar zo.

één maand geleden

Reactie op sop11_9

Ze huilt meestal niet maar eerder zo kreunen en vechten tegen de slaap. Gis ...
Oke, bedankt :)

één maand geleden

Reactie op Tinee

Toevallig dat ik dit net lees. Wij zaten ook met de handen in het haar met ...
Hoe oud is hij?

één maand geleden

Reactie op CristinaC

Hoe oud is hij?
5 maanden

één maand geleden

Thuis valt onze kleine man nooit alleen in slaap. Nu sinds een weekje vertelden ze me in de opvang dat hij ondertussen helemaal alleen in slaap valt in z’n bedje daar zonder wenen. Bespreek vooral je angsten en twijfels met de begeleiders daar! Ze gaan je kindje nooit over z’n toeren laten gaan of zich in slaap laten wenen. Bij ons sliep hij gewoon heel erg weinig in het begin…