18 Reacties

6 maanden geleden

Ik heb nog niet gekeken naar een kolf want mij is aangeraden door zowel winkelmedewerkers als vroedvrouwen om hiermee te wachten na de geboorte. Eerst kijken of de borstvoeding aanslaat, en of je wil blijven geven. Dan kunnen we gaan kijken welke kolf handig is voor mij. Ik zou dit zeker ook eens met je vroedvrouw bespreken voor je nog meer aankopen doet. 😊

6 maanden geleden

Reactie op Margogo94

Ik heb nog niet gekeken naar een kolf want mij is aangeraden door zowel win ...
Ja dit werd mij niet gezegd vandaar :) je wilt je zo goed mogenlijk voorbereiden natuurlijk.. het was ook geen gigantische kost waardoor ik dacht kan het maar al hebben maar achteraf gezien zal het toch wat uitzoeken en testen zijn..

6 maanden geleden

Ik heb nog geen ervaring met de Elvie curve maar staat bij ons ook op de geboortelijst. Bij mijn zoontje heb ik heel veel gehad aan de Haakaa (gelijkaardige borstkolf) maar die kon ik niet in mijn bh steken. De Elvie curve wel dus daarmee dat ik hem ook wil 😊 Als je echt melk wil afkolven, raad ik je aan om eerst een handkolf aan te schaffen. Was voor mij echt een gemak. Na een paar maanden heb ik ook een kolfconsult gedaan om verschillende kolfapparaten uit te testen en zo twee handsfree kolven te kopen voor op het werk.

6 maanden geleden

Reactie op Yana001

Ik heb nog geen ervaring met de Elvie curve maar staat bij ons ook op de ge ...
En de hakaa is soort gelijkaardig aan die elvie curve? En wanneer heb jij deze gebruikt? Tijdens het voeden van je kindje om een beetje melk wat druppelde op te vangen? Want echt kolven is toch nog iets anders dan die elvie curve? Mijn bedoeling is gewoon om een beetje op te vangen. Ik heb nog niet echt het doel om mijn borsten leeg te kolven tis meer voor een restje wat lekt tijdens de voeding te bewaren..

6 maanden geleden

Reactie op claartje96

Ja dit werd mij niet gezegd vandaar :) je wilt je zo goed mogenlijk voorber ...
Mij werd gezegd: Het enige wat je vooraf in huis kan halen als je borstvoeding wil geven is tepelcrème, maar die krijg je in principe ook in het ziekenhuis. En verder is het ook handig om al 1 klein flesje in huis te hebben. Verder heb je in principe nog niets nodig. Je hebt nu al een kolf, en dat kan geen kwaad. Als je hem echt niet prettig vindt kan je hem vast wel doorverkopen 😁

6 maanden geleden

Hier staat hij ook op mijn lijstje! Lijkt me een handigheid om de druk van je borst te halen als de baby moeite heeft met volle borsten en vooral om melk op te vangen terwijl de baby drinkt. Ik ben hem wel van plan al voor 6w te gebruiken. Ben alleen een beetje sceptisch om het vacuüm gedeelte, ik wil natuurlijk ook geen overproductie creëren maar wel graag mijn melk al vroeg opvangen aangezien er zoo veel verloren gaat in compressen. 🥲 Ik twijfel dus nog een beetje tussen de Curve en de Catch.

6 maanden geleden

Reactie op claartje96

En de hakaa is soort gelijkaardig aan die elvie curve? En wanneer heb jij d ...
Ja, is hetzelfde principe.. in het filmpje hieronder goed uitgelegd. https://youtube.com/watch?v=SZLqRl0lbtY&feature=shared Ik gebruikte deze al vrij snel na de geboorte, van zodra ik merkte dat de melk uit mijn andere borst liep, gebruikte ik de haakaa. Als het enkel om op te vangen is, hoef je idd nog geen echte hand/elektrische kolf te kopen.

6 maanden geleden

Reactie op claartje96

En de hakaa is soort gelijkaardig aan die elvie curve? En wanneer heb jij d ...
Met de curve kan je ook kolven. Als je op dat siliconen gedeelte blijft duwen, kan je melk blijven stromen en krijgt je dus hetzelfde effect als bij een kolf. Voor enkel restjes op te vangen zou je ook de Elvie Catch kunnen gebruiken.

6 maanden geleden

Reactie op Sikka

Met de curve kan je ook kolven. Als je op dat siliconen gedeelte blijft duw ...
Ah goed om te weten. Dit zijn de lekschalen? Die trekken dan niet vacuum? Had jij hier baad bij? Of ervaring met 1 van beiden?

6 maanden geleden

Reactie op claartje96

Ah goed om te weten. Dit zijn de lekschalen? Die trekken dan niet vacuum? H ...
Idd de catch, dus gewone lekschalen trekken niet vacuüm. Heb nog geen ervaring met beide. Ik hield bij de eerste een gewoon flesje onder mijn borst om de druppels op te vangen. 😂

6 maanden geleden

Reactie op Sikka

Hier staat hij ook op mijn lijstje! Lijkt me een handigheid om de druk van ...
Jep klopt helemaal. Dit bedoel ik dus en wil ik ook. Het enige waar ik ook wat schrik van heb is indd overproductie. Maar kan je dit zowieso ook niet in de hand werken als je gewoon kolft? De catch trekt dan niet vacuum waardoor deze mij ook wel handig lijkt. Deze kan je dan eigenlijk vanaf het begin gebruiken af en toe als je merkt dat er indd veel melk verloren gaat. Daarmee kan je dan toch niet echt iets mis doen? Of zie ik het verkeerd haha? :p

6 maanden geleden

Reactie op Sikka

Idd de catch, dus gewone lekschalen trekken niet vacuüm. Heb nog geen ervar ...
Ben al wat wijzer haha merci!! De elvie curve is dus een tussenstap naar het echte kolven? Vermoedelijk als je dan iets meer wilt opvangen dan met een gewone melkschaal?

6 maanden geleden

Reactie op claartje96

Jep klopt helemaal. Dit bedoel ik dus en wil ik ook. Het enige waar ik ook ...
Met de catch kan je idd helemaal niets mis doen. Je kan dan echt vanaf het nodig is de druppels opvangen. Als je volle borsten hebt en je wil met je Curve even de druk er af kolven dan kan dat op zich wel hoor, gewoon niet te zot doen en te veel afkolven. Je kindje moet tenslotte erna ook nog drinken.

6 maanden geleden

Reactie op claartje96

Ben al wat wijzer haha merci!! De elvie curve is dus een tussenstap naar h ...
Ja idd, die heeft dus echt wel een soort van kolf functie. Of het écht handig is om te kolven betwijfel ik. We zijn ondertussen verwend met de elektrische, draadloze borstkolven. 🙈

6 maanden geleden

Reactie op Sikka

Met de catch kan je idd helemaal niets mis doen. Je kan dan echt vanaf het ...
Oke merci voor de tip!!

6 maanden geleden

Reactie op Sikka

Ja idd, die heeft dus echt wel een soort van kolf functie. Of het écht hand ...
Ja dat is ook wel waar! Ga het bekijken en uittesten! Bedankt alvast!! :D

6 maanden geleden

Ik zou je aanraden een kolfconsult te boeken 6w na je bevalling. Ze raden af te kolven de eerste 6w, en mss investeer je in een dure kolf die je misschien nooit zult gebruiken omdat het jouw ding niet is, of omdat de BV niet naar wens verloopt.

6 maanden geleden

Voor zo ver ik heb begrepen is de catch ter vervangen van een zoogkompres wel enkel door de dag, niet gemaakt om te liggen best wel om de 2a3 uur leegmaken als je de melk wil gebruiken. De Elvie curve is meer gelijk de hakaa en is een manuele Borstkolven te gebruiken tijdens borstvoeding aan de andere kant van waar het kindje drinkt. Heb deze op mijn lijst staan maar nog niet aangekocht omdat men pas achteraf kan zien of de borstvoeding vlot op gang komt en of men de hulp van een kolf nodig heeft. En het is dan ook nog niet zeker hoe straf die moet zijn. Dus dit item ga ik waarschijnlijk pas last minuut aanschaffen als ik zeker weet wat bij mij van toepassing is.