44 Reacties

8 maanden geleden

Ik ga meteen voor flesjes. Ik voel niet de behoefte om borstvoeding te geven en flesjes zijn gemakkelijker om de baby eens door te geven. Ik heb geen enkele positieve ervaring met borstvoeding gezien in mijn omgeving, in tegendeel. Het gezondheidsvoordeel van borstvoeding is er volgens mijn arts maar 2 weken, dus moest je twijfelen, kan je het twee weken proberen.

8 maanden geleden

Reactie op Cartia

Sommige kv hoef je niet op te warmen en wordt gegeven op kamertemperatuur. ...
Moedermelk kan je ook koud of op kamertemperatuur geven als je kindje dit wil/lust. Op vlak van buiten huis: je borsten heb je altijd bij, is altijd op de juiste temperatuur en de juiste hoeveelheid. Zo zijn er vast nog wel veel dingen waarbij je denkt het ene is handiger want… terwijl het vaak gewoon gelijk is zeg maar.

8 maanden geleden

Reactie op Amaryllisbloem88

Ik ga meteen voor flesjes. Ik voel niet de behoefte om borstvoeding te geve ...
2 weken??? Dat is echt om te wenen dat je arts deze uitspraak durft te maken. Please verspreid deze uitspraak niet verder. 🥺

8 maanden geleden

Ja, dat vind ik nu ook wel een straffe uitspraak van je dokter... Keuze tussen borst of fles is je eigen keuze en daar wil ik zeker niet tussen komen, maar je dokter is wat kort door de bocht vrees ik.

8 maanden geleden

Reactie op Amaryllisbloem88

Ik ga meteen voor flesjes. Ik voel niet de behoefte om borstvoeding te geve ...
2 weken? Daarmee spreekt je dokter toch heel veel onderzoeken tegen 😅 Borstvoeding of flesvoeding is allebei oke, en een persoonlijke keuze bovendien. Maar dat er na 2 weken geen voordelen meer zijn lijkt me toch niet helemaal correct 😬

8 maanden geleden

Reactie op Sikka

2 weken??? Dat is echt om te wenen dat je arts deze uitspraak durft te make ...
Inderdaad te kort door de bocht getypt zie ik nu zelf! Het grootste voordeel zit in het clostridium, de eerste twee weken. Daar twijfel ik zelf nog over. Nadien zitten er nog altijd antistofjes in, wat in flesjes niet zit. Dat is waar. 🤗

8 maanden geleden

Ik ga meteen voor borstvoeding. Heel persoonlijk omdat ik zelf het gewoon “magisch” en handig vind dat ik melk van mezelf kan geven … en het is altijd bij de hand. Mijn vriend kan ook helpen met afgekolfde melk in flesjes. Bij mijn eerste kindje ook gestart en gaf mezelf toen 2 weken doorzetten maar eens de stap vond ik het steeds zo’n mooi moment steeds dat ik een maand heb doorgezet en vanaf toen ging het vanzelf. Tot 9 maanden gegeven en had toen spijt dat ik niet kolfde op mijn werk om het langer te kunnen doen. Nu wil ik tot 1 jaar borstvoeding geven. 🥰

8 maanden geleden

Ik wil heel graag de borstvoeding proberen en dan na 2-3 weken ook afkolven en de afwisseling maken zodat hij ook went aan het flesje en de papa ook kan voeden maar met de voordelen van bv. Een vriendin heeft non stop live gegeven met als gevolg dat de kleine nu op 8 maand een flesje weigert wat dus echt enorm lastig is.

8 maanden geleden

Reactie op Margogo94

Mijn eerste gedacht: borstvoeding, als het lukt. Maar zou het ook fijn vind ...
Waarom kolf je niet af dan? Dat gaan wij doen om de combo te doen ☺️

8 maanden geleden

Reactie op LNK97

Waarom kolf je niet af dan? Dat gaan wij doen om de combo te doen ☺️
Ja, dat is ook wat ik (deels) bedoelde. (Met flesvoeding bedoelde ik gewoon alles in een fles, dus niet rechtstreeks aan de borst 😅) Maar ik heb ook al verschillende keren gehoord dat je de eerste 6 weken beter nog niet kolft 🤔 Dus dan wel combineren met kunstvoeding? We zien wel wat mijn vroedvrouw (die tevens ook lactatiekundige is) daarover te zeggen heeft 😊

8 maanden geleden

Reactie op Margogo94

Ja, dat is ook wat ik (deels) bedoelde. (Met flesvoeding bedoelde ik gewoon ...
*Correctie & aanvulling: Dat is waarschijnlijk niet wat ik bedoelde in mijn eerste bericht 😅 Maar ik zie nu ook dat dat niet helemaal duidelijk was. Mijn vriend gaat zijn vaderschapsverlof allemaal meteen na de geboorte opnemen, en is dus de eerste 4 weken thuis. Ik zou het fijn vinden als hij in die tijd ook kan voeden. Maar afkolven in de eerste 6 weken zou dus niet aan te raden zijn? Dus dan kunnen we misschien wel af en toe kunstvoeding gebruiken zodat hij ook eens een flesje kan geven. Maar we zien wel hoe het loopt. Wie weet lukt de borstvoeding helemaal niet, of mag ik van in het begin kolven.

8 maanden geleden

Reactie op Margogo94

*Correctie & aanvulling: Dat is waarschijnlijk niet wat ik bedoelde in ...
Ik zou echt niet te veel focussen op die ‘eerste 6 weken niet kolven’. 🙈 Als jij een voeding gaat overslaan omdat je partner een flesje kunstvoeding geeft, gaan jouw borsten stuwing krijgen en signaal geven dat er te veel melk is waardoor het de productie afremt en je borstvoedingsverhaal vrees ik niet lang zal duren. Dus dan is het wel nodig om jouw borsten op een of andere manier te stimuleren. Maar uw vroedvrouw zal u dat vast ook nog wel vertellen. Fijn dat ze ook lactatiekundige is, zij gaat je sowieso super goed helpen. Ik vond de IG en FB pagina van LLL-Vlaanderen ook heel zinvol.

8 maanden geleden

Reactie op Sikka

Ik zou echt niet te veel focussen op die ‘eerste 6 weken niet kolven’. 🙈 ...
Ja, sowieso heeft ook iedereen daar wel een ander advies in. En dat is toch ook iets dat je individueel per vrouw moet bekijken neem ik aan, de ene zal wel meer productie hebben dan de andere? Ik maak er me niet druk in, we volgen mijn lichaam en de raad van de vroedvrouw. 😁 Aha, bedankt voor de tip. Die ga ik eens opzoeken!

8 maanden geleden

Ik wil borstvoeding geven maar wil mn vriend ook wel de kans geven om flesjes te kunnen geven om een band op te bouwen met ons kindje, dus denk er ook over na hoe we dit juist gaan doen, ik denk dan kolven + live voeden , first time mom hier dus als hier iemand is die ervaring heeft hiermee shoot !

8 maanden geleden

Reactie op Margogo94

Ja, sowieso heeft ook iedereen daar wel een ander advies in. En dat is toch ...
Gho ik zuig die info niet uit mijn duim ofzo. Ik ben wel echt iemand die zich ergens in verdiept als ik ergens aan begin. Ik volg 3 jaar die kanalen en vertrouw wel echt het advies van die lactatiekundigen. De info die ze geven is vaak hetzelfde en dat is voornamelijk: voldoende stimulatie is belangrijk. Zéker die eerste 4 weken. Ik ga u er verder niet meer mee lastig vallen. 🙈

8 maanden geleden

Reactie op Sikka

Gho ik zuig die info niet uit mijn duim ofzo. Ik ben wel echt iemand die zi ...
Ohnee, ik bedoelde er niets slechts mee ofzo, of dat jouw advies niet betrouwbaar is! Ik bedoelde dat in het algemeen. Richtlijnen zijn sowieso ook per land anders, terwijl baby's in principe toch overal hetzelfde zijn en veranderen om de zoveel jaar (vanwege verder onderzoek en meer kennis) 🤷🏻‍♀️ Maar veel instanties die bezig zijn met baby's (en waarvan je dus uitgaat dat ze wel weten waarover ze praten) zeggen toch niet altijd allemaal hetzelfde. Zo wordt het verwarrend 😅 Ik ben zelf ook zo iemand: veel inlezen en opzoeken 😁 En uiteraard doen waar jij je goed bij voelt.

8 maanden geleden

Reactie op Margogo94

Ohnee, ik bedoelde er niets slechts mee ofzo, of dat jouw advies niet betro ...
Ja dat is zeker waar, ‘t is overal wel anders en adviezen veranderen wel eens. Vorig jaar is het advies rond borstontsteking nog veranderd en dan ook echt compleet het tegenovergestelde advies als ervoor he. Op dat vlak ik LLL op IG dan wel handig, zo ben je vlot op de hoogte van nieuwe adviezen. En je bronnen beperken helpt ook wel. Als je te veel gaat opzoeken en te veel verschillende info hebt, ja wat moet je dan gaan opvolgen he. 🙈 Al doende leert men! Het is echt met vallen en opstaan. Verschillende dingen proberen en kijken wat uiteindelijk het beste voor jou en je kindje past.

8 maanden geleden

Reactie op Sikka

Gho ik zuig die info niet uit mijn duim ofzo. Ik ben wel echt iemand die zi ...
Ik heb inderdaad het gevoel dat jij over vanalles wel over de hoogte bent 🙈 Ik zou dus inderdaad ook graag borstvoeding proberen. Maar je moet dus sowieso ook afkolven als ik het hier goed lees of? Is volledig nieuw voor mij 🫣

8 maanden geleden

Reactie op Tanya1998

Ik heb inderdaad het gevoel dat jij over vanalles wel over de hoogte bent � ...
Neeeen absoluut niet! Niet kolven en dus life voeden is eigenlijk de standaard zeg maar. Soms is het wel nodig bv als je productie niet op gang komt, je kindje moeilijkheden heeft met live voeden, je kindje op neontologie ligt… Als jij partner graag flesjes wil geven (met moedermelk of kunstvoeding) zal jij op het moment dat jouw kindje drinkt wel moeten kolven om jouw productie stabiel te houden. En zo heb je dus ook elke keer een nieuwe voorraad voor een volgende voeding. Maar als je partner zegt van joo I don’t care, je productie is gewoon mooi op pijl, je kindje drinkt perfect,… dan is er geen enkele reden om te kolven.

8 maanden geleden

Reactie op Sikka

Neeeen absoluut niet! Niet kolven en dus life voeden is eigenlijk de stand ...
Oke goed om te weten! Denk dat mijn partner nog minder op de hoogte is over alles dan ikzelf. Dus dit zal zelf niet in hem opkomen. Hij kan ook een band krijgen door pampers te verversen hé 🤭