44 Reacties
10 maanden geleden
Ik kies voor flesjes bij ons eerste ook direct flesjes. Groot pluspunt vond ik dat mijn partner ook voeding kon geven. Ikzelf heb bij mijn schoonzus gezien dat borstvoeding niet altijd ideaal is ( te weinig melk produceren -> kindje honger moeder slecht gevoel) ze raakte hierdoor gefrustreerd enzo
MOD
10 maanden geleden
Ik twijfel zelf nog heel hard! Ergens lijkt het me mooi om op die manier een band te kunnen vormen met de baby, anderzijds heb ik in het verleden een burn-out gehad en ben ik bang voor de vermoeidheid als ik het kleintje alleen eten moet geven + ik vind de controle die je hebt met flesjes wel fijn. Ik ga me gewoon goed informeren in het ziekenhuis en op het moment beslissen wat juist aanvoelt
10 maanden geleden
Ik heb me voorgenomen om borstvoeding te proberen, maar heb al duidelijk gemaakt aan mijn omgeving dat ik hierin niet gepushed wil worden en als ik beslis dat het voor mij stopt, wil ik dat dit gerespecteerd wordt. Ik ben er mij van bewust dat dit de eerste weken niet 'leuk' en 'romantisch' zal zijn en ik wil het wel graag proberen, maar ga mezelf er niet onnodig in blijven forceren als het niet lukt / te veel pijn doet / ik er ongelukkig van word.
De voornaamste reden waarom ik ervoor zou kiezen is omdat het zoiets uniek en natuurlijks is.
10 maanden geleden
Team borstvoeding! 🤱🏽
Het is zoiets mooi, iets tussen jou en je baby’tje. Super handig ook. Altijd bij de hand, altijd de juiste temperatuur, baby drinkt de hoeveelheden die ze nodig heeft, jouw melk is op maat gemaakt voor jouw baby.
Baby dorst? Hop tiet boven en drinken maar!
Baby verdrietig? Hop tiet boven en sabbelen/drinken maar!
Titti is always the answer.
Wist je dat als je ‘s nachts borstvoeding geeft, je lichaam een hormoon aanmaakt dat ervoor zorgt dat jij (en je baby) sneller terug in slaapt valt.
Ik weet niet of jouw partner een vaste slaper is maar de kans is groot dat jij ‘s nachts ook wakker zal worden. Ik vond het niet erg om de nachten te doen zolang hij ‘s ochtends de baby mee naar beneden nam en ik nog even 2u kon slapen tot de volgende voeding.
Die eerste weken zijn sowieso heel pittig. Daar gaat borstvoeding of flesvoeding helaas niets aan veranderen.
Ik ben helemaal pro doen waar de mama zich het beste bij voelt.
Onthoud happy mommy = happy baby. 🫶🏻
10 maanden geleden
Team borstvoeding. Dit los van al het gemak, puur voor alle gezondheidsvoordelen voor het kindje. Moedermelk is zo uniek (er bestaan een aantal immens interessante documentaires over zoals Babies op Netflix, s1e2) en valt totaal niet te vergelijken met gelijk welk alternatief (al mogen we blij zijn dat die bestaan voor situaties waarin het niet mogelijk is om borstvoeding te geven). Wetenschap staat nog altijd verbaasd over samenstelling en effecten van moedermelk. Is zo veel meer dan voeding voor je kindje. Is het meest natuurlijke dat er is natuurlijk. Bij onze zoon is het niet van een leien dakje gegaan: 6 weken te vroeg geboren, zijn zuigreflex nog niet ontwikkeld en mijn lichaam nog niet klaar om borstvoeding te geven. Heb dan alles met kolven op gang moeten trekken en is zeer moeizaam gegaan bij de start maar ben zo blij dak ik heb volgehouden want hij is nu een kerngezonde 3,5 jarige kleuter. Hij kreeg 16 maand borstvoeding, maar was wel tijdens Corona. Nu opnieuw zwanger van een dochtertje en mijn doel is minimum 6 maand borstvoeding 💪🏻. Maar uiteraard alle respect voor andere meningen, elk krijgt de vrijheid om zelf te kiezen, dus die vrijheid moeten alle mama’s vrij kunnen benutten. Maar daarnaast mag elk voor zich natuurlijk ook wel uitkomen voor zijn of haar keuze en vooral de redenen waarom. Bij ons was het zo verdeeld: ik de voeding ‘s nachts, mijn man de pampers. 😄 Zo hadden we elk ons deel. En overdag terwijl ik me klaarzette bracht hij vaak ons kindje bij mij, en bracht hij me dan drankje/snackje/… dus ook daar enorm betrokken. Voordeel is wel als de partner ook 100% achter de borstvoeding staat, anders is het niet evident… Succes met de keuze!
10 maanden geleden
Reactie op Tinee
Ik heb me voorgenomen om borstvoeding te proberen, maar heb al duidelijk ge ...
Ik volg volledig. Ik wil het ook proberen, maar of het lukt... We zien wel. Niet teveel druk. De gezondheidsvoordelen zijn vooral in het begin, als het lukt super, maar het is onvoorspelbaar.
Ik ga wel ook na een bepaalde tijd borstvoeding kolven en met een flesje laten geven, om hem er aan te laten wennen dat dat ook een optie is (zodat als ik eens ziek word of eens langer dan 3u wil weg zijn), en dan kunnen man en pluskinderen ook eens een momentje.
@Isabelle1989000: vooral nergens in laten pushen. Zelf kiezen. Iedereen heeft een mening, maar je moet vooral volgen wat voor jou het beste lijkt. Ik heb al gezonde en ongezonde kinderen gezien, los van borst of fles. Het is dus niet 1 op 1 gelinkt aan elkaar. Vooral niet schuldig voelen eenmaal je een keuze maakt. Het is aan jou om een richting te kiezen, en al de rest kan de pot op
10 maanden geleden
Oh, ik zou graag opnieuw borstvoeding geven. Is héél erg intens en niet evident, maar je plukt er echt de vruchten van. Het eerste jaar nooit met mn dochter naar de dokter gemoeten. Denk toch dat ze veel had aan de antistoffen in de moedermelk. Anderzijds als het echt niet lukt, dan zal het poedermelk worden. Ik ga niet streng zijn voor mezelf. Succes met je keuze🍀
10 maanden geleden
Ik wou eerst totaal geen borstvoeding geven, mijn partner wil wel heel graag dat ik het doe omwille van de antistoffen. De gynaecoloog zei me als je er zelf niet achter staat, het ook niet zou lukken. Maar gaandeweg begin ik te twijfelen en denk ik eraan om het toch een kans te geven, om zo zeker met de eerste moedermelk de nodige antistoffen aan mijn kindje te kunnen geven. Maar ik ben niet van plan om langer dan 3 maanden borstvoeding te geven, omdat ik geen zin heb in het afkolven op het werk. Je partner kan je ook een flesje laten geven als je af en toe afkolft, denk ik dan.
10 maanden geleden
Reactie op LNK97
Ik wil heel graag borstvoeding geven en dit combineren met afkolven zodat d ...
Kolven niet onderschatten hoor! Ik weet niet of je dit weet maar elke keer jouw kindje (een flesje) drinkt, moet jij afkolven. Anders blijft jouw productie niet op pijl.
Mijn dochter dronk 5 min aan 1 borst en had daarmee genoeg, als ik afkolfde deed ik er vaak een kwartier over. Ja ik had dan een overschot dat ik invroor. Maar je bent daar uiteindelijk langer mee bezig dan live te voeden. Bye bye rust. 🥲
10 maanden geleden
Bij ons 1ste dochtertje borstvoeding geprobeerd. Echter in de kliniek reeds gestart met kolven om productie op te drijven. Dit heeft helaas niet het gewenste effect gehad. Na 7 weken eerst live borstvoeding, dan aanvullend flesvoeding en dan nog kolven erbij gedaan te hebben, beslist om over te gaan naar volledige flesvoeding. You do you! Nu bij ons 2de dochter ervoor gekozen om te proberen borstvoeding te combineren met flesvoeding. We zien wel waar we uitkomen. Maar ik ga niet over naar kolven. Ik heb hier nu veel minder stress rond en we go with the flow!
8 maanden geleden
Ik ben altijd voorstander geweest voor flesjes, omdat ik op werk (kdv) merkte dat dit rapper klaar was. Maar ben nu toch voor borstvoeding, ik wil geprobeerd hebben anders denk IK spijt te hebben ofz. Mijn moeder gaf mij bv maar helaas moeten overschakkelen naar kv door te weinig productie. Dus ik wil het absoluut geprobeerd hebben, lukt het niet? Okey goed heb ‘t geprobeerd! Lukt het wel des te beter
MOD
8 maanden geleden
Mijn eerste gedacht: borstvoeding, als het lukt. Maar zou het ook fijn vinden om eventueel te combineren met flesvoeding, zodat mijn vriend ook kan voeden. Ik heb ik het ziekenhuis wel 2 uitgebreide folders gekregen over borstvoeding en flesvoeding, dus ga me nog eens goed inlezen 😊
8 maanden geleden
Reactie op Sikka
Hoe bedoel je dat flesjes sneller klaar zijn?
Denk dat dat toch niet zo hee ...
Sommige kv hoef je niet op te warmen en wordt gegeven op kamertemperatuur. Super handig bij ons eerste in het ziekenhuis gaven ze hem ook kv op kamertemperatuur nooit problemen mee gehad. Ik vond dit super het was toen net zomer en we waren vaak weg dagje zee enzo we moesten ons zo ook nooit zorgen maken of we het flesje konden opwarmen.