27 Reacties

6 maanden geleden

Ik volg zaterdag een workshop borstvoeding. Misschien is dit een optie? Elke mama en elk babietje is anders, het is echt zoeken vanaf de moment dat je baby geboren is denk ik. Ik zou nog niet teveel kopen en afwachten 😊

6 maanden geleden

Heeyy, Ik heb een borstvoedingscursus gevolgd (bij vertrouwde vroedvrouwen in Herk-de-stad). Ze hebben mij daar geleerd dat kolven pas na 6 weken aan te raden is. Die eerst 6 weken maak je baby zo veel fases en groeispurten door dat het niet goed is om te kolven. Ook kolt erbij kijken dat na 6 weken de kans op verwarring van borst-speen kleiner is en je productie van de melk ook beter op peil is om te kunnen kolven en zeker te zijn dat je melk blijft houden. Ik zelf dus pas ten vroegste 6 weken na de bevalling kolven, maar ook alleen als het niet anders kan. Bostvoeding aan de borst is het beste en als mijn baby bij mij is dan blijft dat ook zo 😊 Hopelijk heb je hier een beetje aan. Ik zou ook volgend boek aanraden: het nieuwe borstvoedingsboek van Stefan Kleintjes en Gonneke van Veldhuizen. Ik heb hier heel veel informatie uitgehaald en de cursus die ik gevolgd heb stemde hier ook heel erg mee overeen. Heel veel succes alvast! 🙏

6 maanden geleden

Ze zeggen beter wachten 6 weken na de bevalling. Bij mij kwam het eerste niet opgang dus moest meteen kolven om de 2 uur. Dus gaf ik ook een flesje. Ik gebruikte de calma Medela flesjes. Omdat dit een beetje het systeem nabootst van hoe het uit je borst komt. Dus ik zou die nemen. Eens hij 6 maand was dan was het gewoon van Philips avent flesjes. Xx

6 maanden geleden

Mij is aangeraden om nog niet te veel op voorhand aan te kopen ivm voeding, eerst kijken of de borstvoeding aanslaat. Het duurt inderdaad ook wel eventjes voor je borstvoeding op gang komt. Ik zou dit zeker eens bespreken met je vroedvrouw.

6 maanden geleden

Reactie op Margogo94

Mij is aangeraden om nog niet te veel op voorhand aan te kopen ivm voeding, ...
Ik wil geen voeding kopen, ik wil bv afkolven en zo met flesjes geven 😃

6 maanden geleden

Reactie op laura vanderloock

Ze zeggen beter wachten 6 weken na de bevalling. Bij mij kwam het eerste ni ...
Ja, heb ook al 6 weken gehoord maar vind ik zelf wat lang. Dan heb je kans dat ze geen flesjes willen. Ik dacht voor mezelf 2-3 weken en dan met een flesje af te wisselen maar idd moet een speen zijn dat op borst lijkt dus die medela had ik al van gehoord.

6 maanden geleden

Reactie op MaxiiMiiNii

Heeyy, Ik heb een borstvoedingscursus gevolgd (bij vertrouwde vroedvrouwen ...
Ik heb het ook al gehoord van 6 weken maar een vriendin van mij had door te wachten voor dat hij dan absoluut geen flesje wou dus ik twijfel toch om al iets sneller te combineren. Ik lek al continu dus aan borstvoeding zelf zal er geen gebrek zijn denk ik en hoop ik. Ik weet ook niet of het effectief borst geven mijn ding gaat zijn aangezien ik erg gevoelige tepels heb, maar ik wil wel moedermelk geven dus afkolven en flesjes is anders denk ik.

6 maanden geleden

Reactie op LNK97

Ja, heb ook al 6 weken gehoord maar vind ik zelf wat lang. Dan heb je kans ...
Ja dat is ook zo. Ik heb afgewisseld op dag 1 met borstvoeding en flesjes. En heb met niets misserie gehad eigenlijk . Want een flessen weigeraar dat lijkt me ook niet fijn 🙈

6 maanden geleden

Ik had ook gehoord via lesjes om indd pas vanaf 6 weken af te kolven & het in een flesje aan te bieden. De mam flesjes zouden ook overgaan naar 'de tepel' of avant maar is afhankelijk van kindje tot kindje. Wel hoorde ik ook vanaf je begint met je melk af te kolven en in flesjes aan te bieden dat je kindje de borst kan weigeren omdat hij het flesje verkiest (melk loopt vlotter & aan de borst moet hij/zij meer moeite doen om te kunnen drinken). Dus als je dan toch flesjes aanbied om zeker het kleinste speentje te nemen zodat de baby aan het flesje ook moeite moet doen om zo het aannemen van borst en flesje te behouden..

6 maanden geleden

De Lansinoh Momma (Natural Wave) is ook een goede fles voor borstvoedingskindjes. Die speentjes hebben een gelijkaardige manier van zuigen als aan de borst. Ik had zo’n baby die na 6maanden eens een flesje kreeg en die het weigerde. Ze weigerde omdat ze niet wist hoe ze uit zo’n gewone speen moest drinken, heel die speen trok vacuüm. Verschillende merken flesjes/spenen geprobeerd en de Lansinoh was een winnaar.

6 maanden geleden

Reactie op LNK97

Ik wil geen voeding kopen, ik wil bv afkolven en zo met flesjes geven 😃
Sorry, had me niet duidelijk uitgedrukt. Met 'ivm voeding' bedoel ik alles wat met (borst)voeding te maken heeft zoals kolf, flesjes, etc.

6 maanden geleden

Hier ook fan van Lansinoh om te combineren!

6 maanden geleden

Reactie op MaxiiMiiNii

Heeyy, Ik heb een borstvoedingscursus gevolgd (bij vertrouwde vroedvrouwen ...
Leuk, iemand van in de buurt! 😉 @on topic, Ik heb ook een zwangerschapscursus gevolgd en daar raadden ze ook aan de eerste 6w niet te kolven zodat je productie op de baby wordt afgesteld. Nadien zouden de flesjes van Mam een goede overstap zijn.

6 maanden geleden

Reactie op laura vanderloock

Ja dat is ook zo. Ik heb afgewisseld op dag 1 met borstvoeding en flesjes. ...
Ja mijn nicht had ook meteen de twee gecombineerd dus vandaar dat ik denk dat 2 weken perfect zou zijn.

6 maanden geleden

Mij hebben ze gezegd dat je de 1ste 6 weken best nog niet gaat kolven om tepel-speen verwarring tegen te gaan , ook wanneer je toch zou kolven en een flesje zou willen geven dat het best is dat je partner dit doet omdat de baby verward kan zijn omdat hij/zij jou lichaamsgeur zou ruiken en dan zou denken dat hij/zij normaal de borst krijgt en nu een flesje en zo niet gaat drinken van het flesje

6 maanden geleden

Reactie op kimtjeeee

Mij hebben ze gezegd dat je de 1ste 6 weken best nog niet gaat kolven om te ...
Goeie tip!! Om de partner het flesje te laten geven. Die ga ik onthouden 😁

6 maanden geleden

Onze vroedvrouw raadde aan om pas vanaf 6 weken te starten met afkolven.

6 maanden geleden

Reactie op LNK97

Ik heb het ook al gehoord van 6 weken maar een vriendin van mij had door te ...
Dat je nu al melk lekt, wil niets zeggen over je borstvoedingsavontuur na de bevalling. Ik heb nog geen druppel gelekt, en dat wil niet zeggen dat ik al een streep mag trekken door mijn borstvoedingswens…

6 maanden geleden

Ik ga voor flesjes. Ik heb nu al stress errond ivm bv, teveel meegemaakt bij de dochter. Klinkt egoïstisch maar liever een blije mama die flesjes geeft dan een mama vol stress die bv geeft.. ik wil ook alleen maar het beste voor m'n kids ❤️

6 maanden geleden

Reactie op SparklesandSmiles

Dat je nu al melk lekt, wil niets zeggen over je borstvoedingsavontuur na d ...
Exact hetzelfde hier! ☺️